Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters Studio D 11 "Dondsdirecteur J. G. J. Bosman opende woensdag 5 februari aan de Oude Delft te Delft het nieuwe theater „Studio-D". „Weliswaar heeft hier ooit een oud theater gestaan, maar deze metamor fose wil ik toch beschouwen als de afbraak van een verleden en de op richting van een totaal nieuw bedrijf gericht op de toekomst van de film en een nieuw filmpubliek. Studio-D ap pelleert aan de voorkeuren van dat nieuwe publiek en de cijfers wijzen uit, dat er belangstelling is voor de avant-garde in het filmbedrijf. Als zo danig zal „Studio-D" in een belang rijk stuk amusement voorzien, maar vooral als geestelijk voorzieningsbe- drijf. Een avant-garde theater is nl. in een studentenstad als Delft zeer op zijn plaats." Voor de heer Bosman tot spreken en openen kwam had de heer H. W. M. Janssen verantwoording af gelegd, waarom hij zo'n mooi theater had gebouwd. „Ik wil Delft in Delft houden". De architect, Ir. J. H. Steenkist, ver telde een en ander over het waarom en het hoe van allerlei bouwkundige zaken, maar hij kwam niet zonder een laatste toevoeging in het theater, nl. met een Icarusplastiek van de kun stenaar Leen Droppert, die ook het voordoek van een kleurrijke voorstel ling heeft voorzien. De plastiek werd onthuld in de foyer. Het personeel van Studio-D en van het Delfia-theater bood een borstbeeld aan, voorstellende wijlen de heer F. H. Janssen, de grondlegger van de Delftse „Janssen-theaters". Studio-D te Delft. Eregaste was tijdens de openings uren mevrouw Henriëtte Davids. Anderhalf jaar nadat de naam Studio-D de naam Roxy verving heeft die naam het bijbehorende theater ge kregen. Noviteit is hier de invoering van een eenheidsprijs. De directie heeft gebroken met de indeling van de zaal (200 plaatsen) in rangen. Opvallend is de presentatie van de films. Men heeft geprobeerd harmo nische overgangen te zoeken voor het traditionele openen en sluiten van het gordijn voor het projectiescherm. Directie en architect menen het te hebben gevonden in een dubbel gor dijn: een voorhang en een kaderdoek. De voorhang is gemaakt van een grofmazig, zwart net. De kunstenaar Leen Droppert heeft dit beschilderd met een abstracte voorstelling. Deze steekt contrastrijk af tegen een ach ter het net hangend blauw kaderdoek. Vooral wanneer beide worden aange licht door vier schijnwerpers in het plafond. Als de voorstelling begint en het licht in de zaal dooft, wordt het blau we kaderdoek weggetrokken. De schijnwerpers branden nog. De schil deringen op het zwarte net krijgen dan een verrassend nieuw aspect. Ze lijken te zweven in een horizonverre ruimte. Dan werpt de projectiestraal het eer ste filmbeeld op het scherm. De schijnwerpers doven gelijktijdig. Hoewel de voorstelling op het ga zen doek er dan nog hangt, valt het wegnemen in het geheel niet meer op. Het is namelijk alsof het doek bij to verslag is verdwenen. De gehele ope ratie is onder andere mogelijk gewor den door automatisering van de pro jectiehandelingen. De aankleding van de projectiezaal is smaakvol. Binnen de zachtwitte mu- Sittard. De bevolkingssamenstelling ervan is jeugdiger dan het landelijk ge middelde. Er is een relatief hoog per centage academici hier. Er is ook een filmtraditie met een tot heden sluime rend filmclubleven, dat gezien de reac ties op Studio Anders 132 een nieuwe opzet als deze volkomen rechtvaardigt. Voorts zal de Royal Bioscoop met zijn 604 plaatsen overigens als actie theater van een totaal verschillend karakter in de toekomst het veld moeten ruimen. Het tweelingtheater Roxy en Studio Anders 132 zal een gerichte werving voeren voor het ambitieuze en afwis selende programma dat Drs. Bouts in petto heeft, waarbij hij kan teruggrij pen op een systeem van direct mailing dat ook vroeger al eens werd toege past en dat de inwoners van de mijn streek zich zullen herinneren. Hoewel men in Limburg zeven televi sieprogramma's kan ontvangen en er volop concurrerende recreatie lokt in Duitsland en België, heeft Drs. Bouts een met argumenten gesteund ver trouwen in de belangstelling, die men voor film zal blijven koesteren. Men moet echter de film en de bezoekers een handje helpen om elkaar te vin den. Studio Anders 132 h zo'n mo derne ontmoetingsplaats.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 11