KRONIEK - KRONIEK - KRONIEK - KRO NIEK - KRONIEK - KRONIEK - KRONIEK Den Haag-Holland Griezelen Sneeuw Silver skates Hulot - Haanstra Discussie 15 De Uitkijk in Den Haag komt er rond voor uit. „De Uitkijk vertoont betere films dan Studio 2000!!!!!!" staat met grote letters op de lucifer omslagen die in de foyer liggen. Dat is een uitdaging voor de bezoeker, want hij kan in het tweelingtheater in het Haagse congresgebouw onmid dellijk controleren of dat waar is. Hetgeen de bedoeling is. Donderdag 27 februari zat Studio 2000 stampvol en dat a! om elf uur 's morgens. Vol kritische Hagenaars, die ovationeel applaudisseerden voor Carïllon-Films' nieuwste productie in opdracht van VVV-Den Haag ver vaardigd. Een film vol beat en buite lende beelden „written and produced by Gerard J. Raucamp" en „directed by Caspar Willers". Na de premiere was er een ontvangst aangeboden door B. en W. van Den Haag, waar men vele excellenties mocht aantref fen. „Den Haag - Holland" werd di plomatiek in de openbaarheid ge bracht Cinema du Midi te Amsterdam, vol ballonnen in de entree, was in de nacht van vrijdag (21 februari) op za terdag ook vol geestdriftige kijkers naar de voorpremière van „Funny Girl". Na afloop had men de mond vol van Barbra Streisand, de kaas en de wijn. Het wera heel laat, maar met de introductie van een grote film kan je niet vroeg genoeg beginnen. Een geslaagde nachtvoorstelling! De Penning van de Leuve, van de Rotterdamse kunststichting is in februari uitgereikt aan de Nederland se cineast Joris Ivens. Het filmverhuurkantoor Universal In ternational Films te Amsterdam ont moette een Zwitsers idee voor een festival van griezelfilms en tastte on middellijk in de kluis om het voor Ne derland te verwezenlijken. Een initia tief dat aansloeg in eerste instantie bij Studio K te Amsterdam, de Haag se Uitkijk en het Rotterdamse Ven ster, in tweede instantie bij het pu bliek! In de nacht van 18 op 19 februari be zweek tijdens hevige sneeuwval het dak van het Theater Modern te Eys- den (Limburg). Aan de Wilhelmina straat restte van het bezit van mevr. de weduwe C. Pachen-Perot alleen nog een ruïne tussen toneel en projectie cabine. Het theater was al enige tijd buiten gebruik. Friesland werd op het einde van ja nuari met de neus op het stadje Slo ten gedrukt, omdat daar een filmcrew van de Amerikaanse CBS-televisie de straten liet ondersneeuwen met zout. „Hans Brinker and the Silver Skates", een Hollands avonturenverhaal dat in de States menigeen schijnt te boei en was de inzet van alle organisatie talent dat regisseur Rob Sheerer in Friesland ten toon spreidde. Hij had zo'n 300 man aan spelers en technici onder zijn commando. 28 januari kwam Jacques Tati in ge zelschap van Bert Haanstra kijken op de Caravan-RAI. Zij werden er met een door verslaggevers betrapt. Het had te maken met de nieuwe produk- tie van beide meester-filmers, maar het fijne ervan lekte nog niet uit. „Er zit geen sex in de film" vertelde Bert Haanstra. „Dat zit al genoeg in an dere films", zei Tati. Zij wimpelden alle vragen zo deskundig af, dat ver wacht mag worden dat hun film op rolletjes zal lopen „Yes, mr. Hu- lot" gaat ook over auto's en verkeer. In januari hield het ministerie van CRM drie Nederlandse korte films ten doop in het Leidseplein theater te Amsterdam en in De Uitkijk in Den Haag. „Het oponthoud" (naar een gegeven van Hubert Lampo) van Nico Crama, die voornemens is de terugkeer van Joachim Stiller van dezelfde schrijver te verbeelden, alsmede de tekenfilm „In the Void" van Ronald Bijlsma en de langere film- in fragmenten „Short Seven" van Jonne Severijn. 4 maart stroomde wederom een naar aantal groot publiek samen in het Leidsepleintheater te Amsterdam om er de première te zien van drie CRM-films, t.w. „Flinkevleugel" van regisseur Ruud van Hemert, de „Fa milie Nasdalko" aan zee" van regis seuse Barbara Meter en „Het jaar van de pest" van regisseur Eric van Zuylen. Veel gul applaus. De discussie tussen critici over wat de voors en tegens zijn van de bioscoop film in het theater waar hij thuis hoort en van de televisiefilm op de buis vindt men óók in de TV-rubriek. Het onderstaande is de moeite waard om er kennis van te nemen. Het stond op 30 januari in de Leeuwarder Courant. „De zoete geur van het succes" zo als de hoofdfilm gisteren heette, was een deugdelijke titel voor Macken- dricks eerste Hollywoodfilm, die hij immers te danken had aan zijn eer dere zeer succesvolle films waarvan U zich enkele ongetwijfeld herinne ren zult: „Whiskey Galore", „De man in het witte pak", „Maggy" en „The ladykillers" waren de bekendste. Goed, Mackendrick had dus veel suc ces, hij werd naar Amerika geroepen en kreeg als eerste film „Sweet smell of succes" te maken met de aller- Amerikaanste filmster meteen in de hoofdrol: Burt Lancaster. (Deze film werd op de tv vertoond - red.). Wat ik me gisteren afvroeg was, wat nu eigenlijk het verschil is tussen zo'n bioscoophoofdfilm, en de televisiefilm die eraan voorafging op de andere zender: „The reporter". De films hadden enkele dingen gemeen. In de eerste plaats het onderwerp: journa listen speelden er de hoofdrollen in. In de tweede plaats de „filmacteurs". In de bioscoopfilm speelden Burt Lan caster en Tony Curtis de hoofdrollen, in de televisiefilm zagen we eveneens bekende sterren van het witte doek in actie, zoals Robert Ryan en Gary Merrill. Verder waren er natuurlijk verschillen. Meest in het oog sprin gende verschil dat van de tijd. De bio scoopfilm duurde 90 minuten, bijna twee keer zo lang als de televisiefilm, die 50 minuten duurde. In feite was het dit verschil, dat de oorzaak was

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 15