ctierubriek - Productierubriek - Productie
NEDERLAND voorbeeld
voor zorgvuldige
projectie
Bob Kommer
harnast
filmstrook
Auto-kino
19
In de Motion Picture Herald van 6
november 1968 troffen wij onder bo
venstaande titel een redaktionele pu-
blikatie aan, waarvan wij de inhoud
hieronder laten volgen:
,,Robert Wise, producent en regisseur,
heeft onlangs gesproken over de pro-
jektie en het geluid in bioscopen en
het is van belang, dat zijn mening
overal ter wereld wordt gehoord.
Op 24 oktober 1968 was hij in To-
ronto, teneinde aldaar op de Conven
tie van de Canadese Filmindustrie de
prijs in ontvangst te nemen voor de
beste producent van het jaar. Na de
Canadese bedrijfsgenoten dank te
hebben gebracht voor de hem bewe
zen eer, hield hij een voordracht over
de slechte projektie- en geluidskwali
teit in vele bioscopen.
Gezien de zeer vele vertoningen van
zijn film „The sound of music" waren
zijn maatschappij en de betrokken
verhuurders in staat geweest om ken
nis te nemen van talrijke klachten van
bioscoopbezoekers. Daarbij bleek niet
alleen dat een aantal voorstellingen
uit technisch oogpunt erbarmelijk
slecht waren, maar tevens dat kleine
reparaties of instellingen van de appa
ratuur weken en maanden achterwe
ge bleven.
In tegenstelling tot dit sombere ge
luid, bracht Robert Wise naar voren,
dat in Nederland een bepaalde bio
scoop gedurende 1200 voorstellin
gen met de film „The sound of music"
dezelfde kopie had gebruikt, terwijl
de projektie- en geluidskwaliteit uit
stekend waren gebleven, omdat men
er in was geslaagd de kopie in zeer
goede toestand te houden.
Hieruit blijkt wel, dat een juiste in
stelling en een goed onderhoud van
projektie- en geluidsapparatuur zeer
langdurig goede voorstellingen met
dezelfde kopie kunnen waarborgen.
Andere apparatuur daarentegen kan
een kostbare kopie in één keer ruïne
ren. Afgezien van de materiële scha
de die per jaar tot een enorm bedrag
kan oplopen, betekent dit dat het pu
bliek ernstig tekort wordt gedaan.
Robert Wise heeft waarom opgeroe
pen tot een aktie over de gehele we
reld met het doel het publiek de best
mogelijke projektiekwaliteit te bieden,
waardoor het ten volle kan profiteren
van de moeite die de filmproducenten
hebben gedaan en de grote kosten
die zij hebben gemaakt om een goed
produkt te kunnen leveren.
Hij is van mening, dat de grote con
cerns in dit opzicht het voorbeeld
moeten geven. Het is thans de hoogste
tijd dat de leiders van deze bedrijven
nagaan of aan het publiek waar voor
zijn geld wordt geboden. Voldoet de
doekverlichting aan de gestelde eisen,
of spaart men een luttel bedrag
uit door op het projektielicht te bezui
nigen? Is de projektie-installatie goed
afgesteld? Kan de geluidskwaliteit de
vergelijking doorstaan met de meestal
zeer goede kwaliteit, die het publiek
gewend is van televisie- en geluidsin
stallaties die het thuis pleegt te ge
bruiken?
Als producent-regisseur met een op
merkelijke staat van dienst, inklusief
de meest populaire film die ooit is
gemaakt, demonstreerde Robert Wise
zijn belangstelling voor de goede gang
van zaken door kritiek te oefenen op
die exploitanten hopelijk vormen
zij slechts een minderheid die in
gebreke blijven hun publiek een goed
beeld en goed geluid te bieden. Zijn
kritiek dient door een ieder als op
bouwend te worden beschouwd. Daar
bij moet worden bedacht, dat wan
neer een bioscoopbezoeker door tech
nische gebreken wordt teleurgesteld,
dit kan betekenen dat niet alleen de
betrokken bioscoop, maar ook een
aantal andere bioscopen daarvan de
nadelen ondervindt, wanneer deze be
zoeker het bioscoopbedrijf de rug toe
keert."
Wij willen hier slechts aan toevoegen:
„Wie de schoen past, trekke hem
aan". Te weten Euro Cinema te Den
Haag. Zie ook pagina 14.
Door Bob Kommer Studio's CV. te
Den Haag is een nieuw filmbescher-
mingssysteem ontwikkeld, waarbij de
filmranden aan de buitenzijde van de
perforatiegaatjes en aan de gladde
kant van het materiaal, worden voor
zien van een sterk, dun en glashelder
kunststoflaagje.
Hierdoor wordt de kans op zijdelings
inscheuren van de perforatie aanzien
lijk verkleind, terwijl door de geringe
verdikking van de filmranden het over
elkaar schuiven van de filmla
gen wordt voorkomen. Beregening
van de film zal daardoor aanzienlijk,
of mogelijk zelfs geheel achterwege
kunnen blijven, hetgeen een zeer be
langrijke stap vooruit betekent.
De deugdelijkheid van deze methode
werd geruime tijd in de praktijk be
proefd en heeft aan de verwachtingen
voldaan. Het lassen van aldus be
werkte films levert geen bijzondere
problemen op, met dien verstande dat
het, met het oog op de houdbaarheid
van de las, noodzakelijk is dat het op
gebrachte dunne laagje op de las-
plaats van de gladde kant van het ma
teriaal wordt afgeschraapt.
De bewerkingsprijs bedraagt voor 35-
zowel als 70-mm film 0,20 per me
ter.
De auto-kino in Mannheim Frie-
drichsfeld geopend op 12 juni
1968 heeft tot maart ruim 200.000
bezoekers getrokken.
Daarbij is opmerkelijk, dat het pu
bliek voor rond 40 procent is samen
gesteld uit mensen van 40 jaar en
ouder.
De auto-kino is geen trekpleister voor
de jeugd geworden zoals sommigen
aanvankelijk wel verwacht hadden,
's Zomers komen tussen 250 en 300
auto's naar de auto-kino en 's win
ters ca. 170 per voorstelling
Een enquête heeft uitgewezen, dat
omliggende theaters nauwelijks of
geen concurrentie ondervinden van
de auto-kino.