ctierubriek - Productierubriek - Productie NEDERLAND voorbeeld voor zorgvuldige projectie Bob Kommer harnast filmstrook Auto-kino 19 In de Motion Picture Herald van 6 november 1968 troffen wij onder bo venstaande titel een redaktionele pu- blikatie aan, waarvan wij de inhoud hieronder laten volgen: ,,Robert Wise, producent en regisseur, heeft onlangs gesproken over de pro- jektie en het geluid in bioscopen en het is van belang, dat zijn mening overal ter wereld wordt gehoord. Op 24 oktober 1968 was hij in To- ronto, teneinde aldaar op de Conven tie van de Canadese Filmindustrie de prijs in ontvangst te nemen voor de beste producent van het jaar. Na de Canadese bedrijfsgenoten dank te hebben gebracht voor de hem bewe zen eer, hield hij een voordracht over de slechte projektie- en geluidskwali teit in vele bioscopen. Gezien de zeer vele vertoningen van zijn film „The sound of music" waren zijn maatschappij en de betrokken verhuurders in staat geweest om ken nis te nemen van talrijke klachten van bioscoopbezoekers. Daarbij bleek niet alleen dat een aantal voorstellingen uit technisch oogpunt erbarmelijk slecht waren, maar tevens dat kleine reparaties of instellingen van de appa ratuur weken en maanden achterwe ge bleven. In tegenstelling tot dit sombere ge luid, bracht Robert Wise naar voren, dat in Nederland een bepaalde bio scoop gedurende 1200 voorstellin gen met de film „The sound of music" dezelfde kopie had gebruikt, terwijl de projektie- en geluidskwaliteit uit stekend waren gebleven, omdat men er in was geslaagd de kopie in zeer goede toestand te houden. Hieruit blijkt wel, dat een juiste in stelling en een goed onderhoud van projektie- en geluidsapparatuur zeer langdurig goede voorstellingen met dezelfde kopie kunnen waarborgen. Andere apparatuur daarentegen kan een kostbare kopie in één keer ruïne ren. Afgezien van de materiële scha de die per jaar tot een enorm bedrag kan oplopen, betekent dit dat het pu bliek ernstig tekort wordt gedaan. Robert Wise heeft waarom opgeroe pen tot een aktie over de gehele we reld met het doel het publiek de best mogelijke projektiekwaliteit te bieden, waardoor het ten volle kan profiteren van de moeite die de filmproducenten hebben gedaan en de grote kosten die zij hebben gemaakt om een goed produkt te kunnen leveren. Hij is van mening, dat de grote con cerns in dit opzicht het voorbeeld moeten geven. Het is thans de hoogste tijd dat de leiders van deze bedrijven nagaan of aan het publiek waar voor zijn geld wordt geboden. Voldoet de doekverlichting aan de gestelde eisen, of spaart men een luttel bedrag uit door op het projektielicht te bezui nigen? Is de projektie-installatie goed afgesteld? Kan de geluidskwaliteit de vergelijking doorstaan met de meestal zeer goede kwaliteit, die het publiek gewend is van televisie- en geluidsin stallaties die het thuis pleegt te ge bruiken? Als producent-regisseur met een op merkelijke staat van dienst, inklusief de meest populaire film die ooit is gemaakt, demonstreerde Robert Wise zijn belangstelling voor de goede gang van zaken door kritiek te oefenen op die exploitanten hopelijk vormen zij slechts een minderheid die in gebreke blijven hun publiek een goed beeld en goed geluid te bieden. Zijn kritiek dient door een ieder als op bouwend te worden beschouwd. Daar bij moet worden bedacht, dat wan neer een bioscoopbezoeker door tech nische gebreken wordt teleurgesteld, dit kan betekenen dat niet alleen de betrokken bioscoop, maar ook een aantal andere bioscopen daarvan de nadelen ondervindt, wanneer deze be zoeker het bioscoopbedrijf de rug toe keert." Wij willen hier slechts aan toevoegen: „Wie de schoen past, trekke hem aan". Te weten Euro Cinema te Den Haag. Zie ook pagina 14. Door Bob Kommer Studio's CV. te Den Haag is een nieuw filmbescher- mingssysteem ontwikkeld, waarbij de filmranden aan de buitenzijde van de perforatiegaatjes en aan de gladde kant van het materiaal, worden voor zien van een sterk, dun en glashelder kunststoflaagje. Hierdoor wordt de kans op zijdelings inscheuren van de perforatie aanzien lijk verkleind, terwijl door de geringe verdikking van de filmranden het over elkaar schuiven van de filmla gen wordt voorkomen. Beregening van de film zal daardoor aanzienlijk, of mogelijk zelfs geheel achterwege kunnen blijven, hetgeen een zeer be langrijke stap vooruit betekent. De deugdelijkheid van deze methode werd geruime tijd in de praktijk be proefd en heeft aan de verwachtingen voldaan. Het lassen van aldus be werkte films levert geen bijzondere problemen op, met dien verstande dat het, met het oog op de houdbaarheid van de las, noodzakelijk is dat het op gebrachte dunne laagje op de las- plaats van de gladde kant van het ma teriaal wordt afgeschraapt. De bewerkingsprijs bedraagt voor 35- zowel als 70-mm film 0,20 per me ter. De auto-kino in Mannheim Frie- drichsfeld geopend op 12 juni 1968 heeft tot maart ruim 200.000 bezoekers getrokken. Daarbij is opmerkelijk, dat het pu bliek voor rond 40 procent is samen gesteld uit mensen van 40 jaar en ouder. De auto-kino is geen trekpleister voor de jeugd geworden zoals sommigen aanvankelijk wel verwacht hadden, 's Zomers komen tussen 250 en 300 auto's naar de auto-kino en 's win ters ca. 170 per voorstelling Een enquête heeft uitgewezen, dat omliggende theaters nauwelijks of geen concurrentie ondervinden van de auto-kino.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 19