Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters Rotterdam heeft thans ook een Calypso - theater Toensdag 26 maart heeft de wet houder van Financiën en Kunst zaken van Rotterdam, drs. J. Ree horst het nieuwe Calypsotheater te Rotterdam, dat werd gevestigd in het AMVJ-gebouw aan de Mauritsweg 3, tel. 010-131855, in gebruik gesteld. Maar vooraf was er tijd voor vele vriendelijke en bewonderende woor den aan het adres van de initiatiefne mers Mr. P. Meerburg en Drs. W. Hofman. Mr. J. Coert, president-commissaris van N.V. Veronese sprak een wel komstwoord, waarna de architect C. L. W. Wirtz zijn werk overdroeg aan de directie. De directeur en waarnemend voorzit ter van de Bond de heer J. G. J. Bos man gewaagde ervan, dat hem i.v.m. Calypso de vakterm „tussentheater" was opgevallen, maar hij vond dat men daar moeilijk van kon spreken. ,,Dit is het ideale theater naar de grote en de progressieve inrichting ge meten." Hij noemde het een intiërende daad, de bouw van dit nieuwe Calypso in een stad, waar in 1945 van de 19 bio scopen (15.000 plaatsen) er 12 (met 10.000) plaatsen waren verwoest. 24 jaar later is het getal der zitplaatsen weer aangevuld en zijn er 21 theaters. Dat is alles gebeurd in een tijd van grote problemen en grote concurren tie en feitelijk zien we een ontwikke ling tegen de draad in, aldus spreker. Dat we nu mensen vinden, die dingen doen als Calypso bouwen, daarin vinden we het bewijs van geloof in de ontwikkeling van het bedrijf en van de film. De mensen die dit doen hebben inter nationale oriëntering en aldus mogen wij vertrouwen in een kentering en in het behoud van een plaats voor de film onder de media. De heer Bosman eindigde met te zeg gen: „Dit is het 21ste theater van de heer Meerburg. Daar hoed voor af!" Wethouder Reehorst constateerde, al vorens hij de handle bediende, die het eerste geluid voortbracht, dat „bio scoop echt uitgaan is geworden waar je je voor kleedt". Calypso noemde hij een welkome injectie in het uitgaans centrum van Rotterdam. Interieur Gastvrijheid en comfort kenmerken Calypso-Rotterdam. De projectiezaal biedt plaats aan 574 bezoekers, die in een riante garde robe allemaal hun jassen kwijt kun nen. De overheersende kleuren zijn de ge lijkmatig van fel rood naar fel geel overgaande tinten van het stoelen- plan. Een verrassende kleurstelling, die goed combineert met zwarte wan den, waarin „ajouri'-motieven in wit zijn uitgespaard, welke door verbor gen lampen worden aangelicht. Het plafond waarin kegelvormige uitsparingen met spotlights her haalt het rood van de stoelen. De vloerbedekking is bruindooraderd wit van kleur. De stoelenrijen worden niet doorbro ken met paden. Zij lopen amphithe- ater-gewijze naar boven op. Dit ver schaft een onbelemmerde blik op het scherm. Het scherm kent géén voorhang meer. Het wordt voor en na de voorstelling gedeeltelijk bedekt door sierkaders, welke van boven neerdalen en van Calypso-Rotterdam: progressief onderen opstijgen en die het midden deel vrijlaten. De zaal ligt boven een zeer grote foyer in hoofdzakelijk lichtgroene en witte tinten waar een hoef ijzervormige bar is geplaatst, om ringd door uitnodigende zitjes. Opvallend zijn de wanden, witge- schuurd met ingelegde motieven van geglazuurde witte tegels. Tussen foyer en zaal brede palissan derhouten trappen met langs de wan den vitrines. Terzijde van de entree (onder een brede luifel) zijn kantoren ingericht. Zowel op de begane grond als op de verdieping van de zaal vindt men ruime toiletten. Calypso-Rotterdam is het eerste bio scooptheater in Nederland, dat de „no-rewind-projector" van Philips in zijn cabine heeft geïnstalleerd. De projector is uitgerust met de nieuwste Xenon-Philipslampen en voorts met een volledige geprogram meerde automatiek. De automaat bedient ook het zaallicht en het openen en sluiten van de sier en beeldkaders. Er behoeft niemand meer doorlopend in de cabine aanwe zig te zijn. Zelfs in geval van een sto ring voorziet de automaat in passen de maatregelen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 9