Automatisering van verkoop van entreebiljetten Prijs f2.— Obsessions Sky zonder limit Jury Staatsprijs Filmkunst 1969 Nieuwe fase Amsterdam G. Raucamp in de Raad voor Kunsï 12 CENTRAAL BIOSCOOP Amstürttam Q'HiQt Een kaartje Pim de la Parra's en Wim Verstap pens film ..Obsessions" ging medio augustus in dertien steden in Duits land in eerste roulatie en kreeg een contract mee voor een dozijn landen in het verre oosten. Sky over Holland van John Fern- hout wordt door Warner Bros 7 arts in Noord Amerika met 170 kopieën tegelijk in omloop gebracht. Twaalf Europese landen hebben de film in roulement. De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, dr. M. A. M. Klompé, heeft tot leden van de jury voor de toekenning van de Staatsprijs Filmkunst 1969 benoemd: dr. H. S. Visscher (voorzitter) te Heemstede, G. J. H. Dujardin te Driebergen, B. Haanstra te Laren (NH), F. A. Raad- man te Hilversum en W. Verstappen te Amsterdam. De heer G. J. van der Molen zal als secretaris van de jury optreden. S_J e Centraal Bioscoop aan de Nieuwendijk te Amsterdam 58 jaar oud heeft op 4 september in zijn hal een bioscoopkaartjes-auto maat geïntroduceerd. Het publiek heeft er redelijk op gereageerd. Het kan er zijn entreebiljet voor de laagste rang van 2,(rij 1 tot en met 8) uit betrekken. De kaartjes-automaat is een noviteit voor Nederlandse bioscopen en nog een zeldzaamheid elders in Europa, mede omvat niet iedereen overtuigd is van de doeltreffendheid. De automatisering van de verkoop der entreebiljetten is een nieuwe fase in de automatisering van het bedrijf. Automatisering is een eis des tijds, omdat men voor de ingewikkelde dienstroosters van het bioscoopbedrijf moeilijk voldoende personeel kan vinden om alle posten behoorlijk te bezetten. Temeer daar men voor va kantietijden en weekends ook moet kunnen beschikken over een reserve. Juist door het gebrek aan deze reserve komt de personeelswerving in het ge drang, want men kan bij een onvol doende bezetting de rechtvaardige ver deling van de vrije tijd niet garan deren. En daarmee is de cirkel, waar men niet uitkomt, gesloten, tenzij men zijn toevlucht neemt tot de tech niek. „Centraal" aan een van de drukste straten van de hoofdstad wordt bij uitstek geschikt geacht voor een experiment. De grotere concerns kijken er met belangstelling naar uit. De simpele daad van het ophangen van een automaat biedt in het licht van de elektronische mogelijkheden ongekende perspectieven. Men kan zich een theaterhal denken, waar voor alle rangen een automaat staat opgesteld. Boven de automaat een lichtbak met een foto, die een beeld geeft waar en vooral hoe men zit en een aftelsysteem, zodat men niet met zessen komt en dan ontdekt dat er nog maar twee kaartjes in zitten. Men kan zich ook een door de stad verspreid systeem van automaten uit de automaat denken, waar men voor een of zelfs meer theaters een toegangsbiljet ko pen kan. Een centrale computer re gistreert de verkoop en coördineert deze ook in de theaterentrees. En voor wie er van houdt om alles heel ingewikkeld en gemakkelijk te maken: in een volstrekt geautomati seerd bioscooprayon kan een com puter elke avond op een centraal punt de recette-staten uitwerpen, terwijl diezelfde computer de voorstellingen bedient, de personeelsadministratie voert, de filmomloop regelt, enfin alles regelt wat er te programmeren is. Maar dat is allemaal peperdure toekomstmuziek Carillon Films verzamelde in augus tus op een zonnige dag een menigte Amsterdammers die graag wilden kijken hoe een auto uit het water werd getakeld. Amsterdam Promotion laat Carillon Films een tienminuten- film over de hoofdstad maken onder regie van Ronny Erends. Bij Koninklijk Besluit van 31 juli 1969, nr. 26, is de heer G. Raucamp te Rijswijk benoemd tot lid van de Raad voor de Kunst.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 12