Kritiek Roulement Geen speelfilm Geheim 21 gever (Orrin Pictures) te maken. Een TV serie van 48 stuks van 25 minu ten over jongens met een hond achtte hij roofbouw op zichzelf. rjE verlangens van zijn jeugdig pu bliek omvatten géén lering, wél vermaak. Daarom prikkelt hem vaak de culturele kritiek op zijn werk. „D'r wordt wel eens gezegd de kinderen nemen er niets van mee of er zit geen opvoedkundig element in." Van der Linden stelt dan „De kinde ren komen niet in de bioscoop om opgevoed te worden. Ze komen zich amuseren en dat gelukt mij. Ze zouden anders niet jaar in jaar uit naar mijn films komen kijken. Ik neem de kinderen serieus. Denk niet, dat ze alles voor zoete koek slikken. Feitelijk nemen ze minder dan vol wassenen en kijken logischer. Zij moeten de handeling stap voor stap kunnen volgen. Continuïteitsfouten wreken zich onmiddellijk. Je moet je met hart en ziel aan je verhaal geven alsof je voor volwassenen werkt." Hij zoekt een klimmende kwaliteit te be reiken in zijn film, zonder aan de be vattelijkheid afbreuk te doen. De dia logen zijn afgemeten, de handeling maakt het verhaal. Grote vindingrijk heid brengen elk gewenst effect van landverschuivingen tot oorlogsge weld, van achtervolgingen en onge lukken tot reuzen en ridders binnen zijn camerabereik. T\E films „verkopen" zichzelf. Ze krijgen nauwelijks grote publici teit, wat niet deert omdat de jongens en meisjes de kritiek als leesstof nog niet hebben gevonden. Desondanks kan een film als Pietje Bell bogen op 52 weken cineac Rotterdam en 42 weken cineac Amsterdam en tellen de Rexfilms per stuk van twee tot zeven kopieën méér dan veel „grote" speelfilms in ons land bereiken. Zit hem dat in de instelling van ci neast Van der Linden: „Het voor naamste is wel dat mijn films een te genwicht vormen tegen hetgeen in de maatschappij ook voor de kinderen aan ernst voor handen is." Inderdaad vind je er avontuur in „buiten schoolverband', zwartwit ge tekende drama's, maar zonder wreed heid. Vechten is het zelfde knokken van de speelplaats en het doen van goede daden is leidend motief van elke film, waarbij het kluchtige de opge voerde spanning welgedoseerd af leidt. rjlE Rexfilm-formule is aange slagen. Alle tweeentwintig films zijn via verhuurkantoor Standaard- films te Amsterdam in roulatie. „Ik krijg de oudere, die ik zelf nu wel zou willen terugnemen wegens veroude ring niet los omdat de vraag blijft", zegt de heer Van der Linden. Wie dat succes van Rexfilm over denkt blijft piekeren over een parallel met de speelfilm, die in Nederland aanmerkelijk voor dat „jongere broertje" onderdoet. Geen mens bij Van der Linden op bezoek slaat daar om de vraag „Waarom maak je geen speelfilm?" over. In dit verband heeft hij zelf eens ge zegd: „Zou ik ze (de kinderen red. Film) een film voorzetten, die hun he lemaal niets zegt, dan zou ik in zover re de gevolgen daarvan ondervinden dat zo'n film na een week draaien op de plank terecht komt. Het is wat an ders als je subsidie krijgt, dan inte resseert het je niet, dan maak je ge woon een fijne film. Anders moet je films maken die aanslaan." pen wat dit aanslaan betreft werkt hij voor „eigen parochie." En zijn handelwijze heeft internationale analogieën. Feitelijk werken de grote filmindu strieën in het buitenland allemaal voor „eigen volk" in de eerste plaats. Af en toe met ingebouwde garanties voor een buitenlands roulement. De 5000 speelfilms, die per jaar op deze bol worden gemaakt, zijn voor 85 procent gericht op één landaard en het omliggende begrip. Talloze Ita liaanse, Japanse, Amerikaanse, Spaanse, Algerijnse, vooral Russi sche, Indiase en noem ze maar op films „liggen" het publiek waar binnen ze ontstaan en slaan op de problematiek en het denkpatroon van het eigen land. Het lijkt niet boud te veronderstellen, dat het geheim van Van der Lindens succes een publiek geheim is, nl. dat van „Alleman." 1 Drie jongens en een hond (1952) 2 Trouwe kameraden 3 Het geheim van de oude molen 4 Vier rakkers en een oude jeep 5 De avonturen van een zi geunerjongen 6 Het verraad van de zwarte roofridder 7 Robin Hood en zijn schel men 8 De jongen uit het wilde westen 9 De vrijbuiters van het woud 10 Joe Hammond en de in dianen 11 Tarza de wolfshond 12 Kampeeravonturen 13 Pietje Bell 14 Nieuwe avonturen van Dik Trom 15 Dik Trom en het circus 16 Sjors van de rebellenclub 17 Sjors en Sjimmie op het Pirateneiland 18 Sjors en Sjimmie en de gorilla 19 Sjors en Sjimmie in het land der reuzen 20 De man met het Zwarte masker 21 De Nederlandse Robinson Crusoë (1969) 22 Twee jongens en een oude auto

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 21