Arnhem grensstad Tijdgeest De dagzn in Rembrandt zijn druk be zet en de nachten niet minder. Over de herhaling van de openingsfilm en de slotfilm vertelden wij U reeds. De overige vier festivalnachten zijn ge vuld met films die een laat naar bed gaan wettigen; bijvoorbeeld Ritten van Bergman. De nachtvoorstellingen beginnen om 23.30 uur. Dwars door Arnhem loopt zes dagen lang 6 t/m 11 oktober a.s. het niemandsland tussen de generaties. Het is 1 6 tot 70 milimeter breed. De grensstations heten Rembrandt- Theater en Saskia Theater. Herkent U deze pep-talk? Juist! De Internationale Filmweek Arnhem 1969 ..wordt verwacht"! En de Film week verwacht U!. zo willen zij het pubüe'.c toeroepen. In Arnhem krijgt het zes dagen achter een de kans uit beslommeringen van het dagelijkse doen te stappen om de eigen situatie én het standpunt van de ..kinderen" met ander ,,oog" te bekijken. U leest er de beeldroman van het beslommerde bestaan terug als een .major truth", een obsederende waar heid, die als een vuist op U afkomt en toch niet meer veroorzaakt dan een schram, waar U om lacht. Aanvanke- Het Rembrandt Theater aan het Velperplein. lijk dan. Want dat kleine pijntje blijft achter als een inspirerende prikkel, welke u helpt uw positie te herkennen in de botsing van generaties anno 1969. Dit wordt Arnhem 1969: een spiegel voor de jeugd, inzicht voor de reeds ..gezeten" generaties, gesprekstof om de discussie tussen beide aan te vu ren. Moderne film is een katheder buiten de vergaderzalen, een kansel buiten de kerk, een zeepkist buiten de speakerscorner. De audience is wereldwijd en de boodschap is van dit uur. In filmtaal hangt de waarheid af van hoe indrukken naast elkaar worden gezet. Een simpele gebeurtenis is echt of schijn, zwak of sterk, afhankelijk van wat vooraf ging en wat er volgt. Het Saskia Theater in de Looierstraat. Ook de zeggingskracht van een ge hele rolprent hangt samen met zijn tijd. Aan 1969 is veel voorafgegaan. Terugkijken naar Arnhem 1967 lijkt een decennium, naar 1959 al een eeuw. De nouvelle vague is op de rotsen van Brits, Amerikaans en Zweeds nieuw realisme in schuim verwaait. Een nieuwe generatie veegt het zich opstandig van het blote vel. Is dit een tijd voor verstrooiing? Ge beurt er méér. Zijn wij erbij betrok ken. Voelen we de dreiging van poli tieke en sociale ontwikkelingen. Be ginnen die niet in de eerste simpele ontmoeting van mensen? De kus was het einde van de film van de vorige generatie. De kus is anno 1969 het startblok, want wie kust engageert zich met een medemens en zijn werkelijkheid. Film heeft zich altijd ambitieus bezig gehouden met de schrijnende aspecten van die werkelijkheid. Maar veelvul-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 5