Het programma van de Filmweek Maandag 6 oktober Dinsdag 7 oktober De visie Nieuwe felheid OPENINGS VOORSTELLING dig probeerde men van het medium een roze pleister te maken, pijnstillend en verbergend. Nieuwe lichtingen van cineasten ko zen een andere weg en hardden de beeldband tot een mes om te opere ren, tot een analytisch instrument om denkbeelden te betrappen, te vergro ten en te verduidelijken en tenslotte te begrijpen. Verbergt een werkelijkheid van bulde rende pret misschien vervreemding en eenzaamheid? Is een stoere held wellicht feitelijk een demasqué van verwrongen ambities? Welke psychi sche vervormingen, sociale frustraties en politieke dito liggen ten grondslag aan ogenschijnlijk simpele karakter botsingen? Pudovkin formuleerde in de twintiger jaren: Tussen de werkelijkheid en de manier waarop deze op het doek wordt geprojecteerd is een markant onderscheid. En juist daarin schuilt het artistieke karakter van het me dium. De visie. Een oudere generatie van filmmakers is aan het terugtreden en een nieuwe werpt haar gehele gewicht aan sociale verantwoordelijkheid in zijn werk stukken. Het vermaak in de pijpela- bioscoop is geëmancipeerd tot recre atie in de eigentijdse bioscopen. In de wedijver om de commerciële successen telt in het filmbedrijf meer dan ooit een wedijver om het pres tige. De cineast met persoonlijkheid krijgt méér kansen zijn zeldzame film ts maken. En die zeldzame films wor den steeds talrijker. Zelfs als men ontspanning zoekt in een bioscoop betekent dit hoe langer hoe meer, dat men in een doos van glimlach of sen satie een pakket krijgt aangeboden dat het eigen denken versterkt en in de ware zin recreëert. Concurrerende media stimuleren de prestigestrijd. Film is zijn tijd van minderheidsaanbidding en meerder- heidsvermaak aan het te boven ko men. Film en het films maken be weegt zich naar een ander centrum. Filmen staat sinds betrekkelijk kort midden in het openbare leven als documentatie, als verslaggeving, als commentaar geven, en als roman schrijver en novellist- nieuwe-stijl. Het toont een nieuwe gespierde artistici teit, die fel reageert op onze hevig levende en bewegende private en in ternationale samenleving. De Internationale Filmweek Arnhem 1969 brengt van 6 t/m 1 1 oktober vele facetten van de eigentijdse film en zijn problematiek bijeen. Arnhem 1969 zal men naar de orga nisatoren hopen ervaren als een blik op onze tijd, die teen en twen is en een ,,hip"-zwaai naar de toekomst. Vandaar dat wij Arnhem beschreven als een grensplaats op de grens naar morgen. En wie verlangt niet MORGEN mee te maken? 20.15 uur Avondkleding wordt op prijs gesteld She's like a rainbow - A. Kothuys Kosmodrom 1999-F. Vystrcil Pauze Hoofdfilm: Last Summer (USA) Regie: Frank Perry Distributie: N.V. Filmverhuurkantoor Nederland Middagvoorstelling 14.15 uur Surprise-Surprise mie Nederlandse Filmacade- Hoofdfilm: The Rain People (USA) Regie: Francis Ford Coppola Distributie: Warner Bros Seven Arts (Holland) N.V. Avondvoorstelling 20.15 uur De man met de 1000 tanden Nederlandse Filmacademie Problematorium Z. Smetana Transplantation of sentiments Dejan Durkovic Hoofdfilm: Horoskop (Joegoslavië) Regie: Boro Draskovic Distributie: N.V. Gofilex

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 6