Premiere voor publiek App reciatie Nieuw tijdperk 10 ontlokte bewondering aan de Ambas sadeur van Frankrijk, de heer C. de Margerie in de avondvoorstelling. Reacties kwamen ook los naar aan leiding van de film welke de uitrei king van de Staatsprijs aan Louis van Gasteren begeleidde: „Begrijp je nu waarom ik huil". Voor het eerst werd deze „psycho therapeutische" filmreportage voor publiek vertoond. Van Gasteren had zijn „Biafra" niet voor een bioscoop vertoning willen geven omdat hij twijfelde of de film wel aan de tech nische eisen voor een groot scherm voldeed. „Biafra" werd daarom de avond tevoren vertoond voor televisie. „Ik zit hier", riep hij luid, toen mi nister Klompé hem verblind als zij werd door de felle schijnwerpers van Jan Blokkers TV-ploeg niet in de loge kon ontwaren. De minister stond met twee handen voor de ogen in de zaal te turen en zei toen: „Ik vind het prettig U wat meer in de buurt te hebben". Anwoord van Van Gasteren: „Ik kom naar U toe!" Toen de minister en Van Gasteren een „show" van fotografen hadden doorstaan „die alles graag twee keer doen" en verschillende CRM funk- tionarissen nerveus waren gemaakt doordat de minister van haar tevoren gestencilde tekst afweek, vroeg mi nister Klompé „Mijnheer Bosman, mag de heer Van Gasteren een woordje zeggen?" De heer Bosman stond op en knikte. Van Gasteren bedankte toen zijn me dewerkers R. Kerbosch en J. van der Keuken en ook zijn opdrachtgever als mede de heer Bosman en het bestuur van het productiefonds voor alle steun die hem gegeven werd in moeilijke dagen. Hij deed het in korte, welge kozen zinnen. Minister Klompé werd die avond na mens de Stichting filmweek Arnhem welkom geheten door de heer J. G. J. Bosman met een korte toespraak: famens de Stichting Internationale Filmweek Arnhem heet ik U Ex cellentie heel hartelijk welkom. Ik ben ervan overtuigd, dat allen die bij deze filmweek betrokken zijn, de vele cineasten, de pers, vertegenwoordigers van het film- en bioscoopbedrijf en het publiek, zich graag hierbij aan sluiten. Wij zijn dankbaar, dat U twee keer gekomen bent; de eerste keer via het medium dat ons allemaal uit en te na aan het hart ligt. Het ministeriele knipoogje naar onze week betekende meer dan een speelse acte en raakte het wezen van de film. Het zijn im mers de knipoogjes van camera en projector die onze bewegingen en alles wat beweegt in een nieuwe di mensie doen zien. Wij appreciëren het daarbij, dat U de eerste Minister van Cultuur hebt willen zijn, die zich, hoewel in eerste instantie dienaar van de Kroon, aan de filmregie hebt willen onderwerpen. U hebt immers geknipoogd op ver zoek, en aangezien het menselijk knip oogje wat aan de korte kant is U hebt er zelf namelijk al eens op ge wezen, dat een van de zorgen van de filmer behoort te zijn, hoe breng ik het over aan mijn publiek heeft de fil mer zich veroorloofd een paar knipjes in de 25 beelden per seconde-serie te voegen, zodat Uw oog lang genoeg dicht bleef voor de duidelijkheid. De voornaamste betekenis van Uw medewerking schuilt toch wel hier in, dat U ten eerste de studenten van de Filmacademie in de gelegenheid hebt Twee gesprekspartners in een van climax naar hoogtepunt verlopend gesprek over film en beleid in de loge van het filmweek theater: mi nister dr. M. A. M. Klompé en de voorzitter van de Nederlandse Bio scoopbond de heer J. G. J. Bos- willen stellen deze, wat men in het vakjargon sad movie noemt, te ma ken, die een succesvolle inleiding van de week was; en dat U ten tweede een duidelijke verbinding hebt willen leg gen tussen de taak van Uw ministerie en wat zich bij de jeugd op de film school aan het ontwikkelen is, ook al ressorteert zij dan onder Onderwijs. Ik zou willen zeggen let eens op die academie, want er gaan zich op het stuk van de filmscholing, het stimu leren van de creativiteit en de zake lijke kanten van de filmproductiviteit ontwikkelingen voordoen, die in de eerstkomende jaren vruchten zullen afwerpen. Er wordt een nieuw tijdperk in onze filmerij ingeluid. Arnhem is geble ken een critisch forum te kunnen zijn van alle betrokkenen, filmers, producenten, bioscoopexploitanten, verhuurders en pers. De uiteenlopende benadering van de vraagstukken mag misschien wat chaotisch aandoen, maar uiteindelijk spitst zich alles toe in dit adagium: kansen geven aan de wezenlijke film- creativiteit en co-ordinatie in het ge ven van kansen. Nimmer was er een filmweek die zo'n grote belangstelling genoot. Nim mer ook was er een filmweek waar zoveel films van eigen kunstenaars ten doop werden gehouden. Gelukkig was er een Nederlandse hoofdfilm op het programma, de zes en dertigste pre-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 10