Nakaarten
Beurzen
Belgische avond
13
dat het vooral om technische re
denen die door de filmer zijn aan
gevoerd niet mogelijk is gebleken
de bekroonde film hier te vertonen.
Deze omstandigheid is echter voor de
filmweek aanleiding geweest U ken
nis te laten maken met een andere
nieuwe, opnieuw van zijn bewogen
heid met de mens getuigende film
van Louis van Gasteren, de film „Be
grijpt U nu waarom ik huil?", die
hij in samenwerking met prof. Bas-
tiaans en in opdracht van de Rijks
universiteit van Leiden maakte en die
tot dusver alleen in besloten kring is
vertoond.
Het verheugt mij bovendien, dat zeer
velen gisteravond voor de televisie
opnieuw van de bekroonde film heb
ben kunnen kennis nemen."
Vrijdagmorgen werd er stevig nage-
kaart aan het NBF-ontbijt over het
bezoek van de minister. Overigens
zonder dat journalisten de inside-in-
formation kregen waar zij op uit wa
ren.
Een „dwarsgebakken" tafelrede van
flinke afmetingen (zie elders) door
bestuurslid Boud Smit vertolkte de
maatschappelijke rol, die de filmer
spelen wil terwijl hij zijn brood ver
dient.
Een deel van de broodeters ging naar
Saskia, waar de NBF een tweede de
monstratie hield, een ander deel naar
de uiterst verzorgde tafels van een
koud buffet in Rembrandt. De inlei
ding op de uitreiking in de matinee
van de Van der Rijnprijs.
Na een inleidend woord van de
heer G. Waller, directiesecretaris van
de firma Van der Rijn, volgde de
prijsuitreiking door de heer J. W.
de Witte. René van Nie (Bronbeek
bijvoorbeeld) en Jan de Bont (De be
zetene) kwamen op het podium om
de prijs (een stuk keramiek in kist) in
ontvangst te nemen.
Voor René van Nie was er een tele
gram van Joris Ivens. Het werd voor
gelezen.
T>ij de uitreiking van de Van der
Rijnprijs door de heer Hans de
Witte deelde de heer Waller mede dat
enige beurzen voor Tsjechische film-
studenten bij de filmakademie te Am
sterdam konden worden toegekend,
elk van 1250,één door de Van
der Rijnprijs en één door de Billiton
Maatschappij N.V. Zij hopen hierdoor
mede de zo gewenste internationale
samenwerking op cultureel gebied te
bevorderen.
De vrijdag kende meer merktekens.
Sinds donderdag waren de regisseur
van de Zweedse film „Bamse" Arne
Mattsson met de spelers Ulla Jacobs-
son en Folke Sundquist in Arnhem.
Zij werden hartelijk welkom geheten
in de vrijdagmatinee, en vertrokken
niet zonder applaus en bloemen, zo
min als Bob Langestraat wiens „On
trouw in Duplo" werd vertoond. De
matinee werd bijgewoond door de
ambassadeur van Zweden Baron
K. G. Lagerfelt. 's Avonds maakte hij
ook het succes van „Adalen 31" mee.
De NBF weet dat de liefde door
de maag gaat. Met een ontbijt,
maar ook met een diner praat het
gemakkelijker en minister dr. M. A.
M. Klompé deed hen de eer aan bij
hen aan te zitten. V.l.n.r. Eric Terp
stra, de minister, J. S. Nieuwenhuis,
J. van Rij, Philip Bloemendal en
Boud Smit.
Na de avondvoorstelling waarin mr.
X, een tekenfilm van Rupert van der
Linden werd vertoond en de Zweedse
Film „Adalen 31" van Bo Widerberg
(Paramount films N.V.) een uitbun
dige ontvangst kreeg was de dag niet
ten einde.
In Saskia verzamelden zich 's avonds
rond 100 toeschouwers voor een wat
laat gearriveerd, maar daarom niet
minder waardevol Belgisch Program
ma. Vier korte films openden de
avond: „Goldframe" en „Sirene" van
R. Servais, „La pluie et Ie beau
temps" van Coignon en „Non lieu"
van M. Stameschkine. Emile Degelin
leidde persoonlijk met een kort
woord: „Mijn film zal naar ik hoop
voor zichzelf het woord doen", zijn
„Palaver" in. „Palaver" kreeg en petit
comité een geweldig onthaal, wat re
gisseur Degelin een aantal Nederland
se contacten voor later tijd opleverde
en een grote belangstelling op een
persconferentie in Hotel Bosch.
Daar waren ook de heren E. Ham-
brouck en E. Cantillon voor het Bel
gische ministerie van Cultuur.
Emile Degelin wilde de hulde voor