Stralend weer Dagblad Eerste bloemen Lief voor elkaar betrekking tot „Film is beweging'' „gesproken uit een stilstaand beeld, wat een sad movie-idee geeft „nie mand kan zeggen waar de filmbe weging in ons land toe zal leiden." De filmweek moet de aandacht delen met die voor een Open brief aan de Minister van Pim de la Parra en Wim Verstappen, welke pleit voor meer geld en aandacht bij 's Rijks kas voor de produktie van grote, op een inter nationale markt afgestemde speel films. Het Haagse Vaderland voelt de knip oog zo aan: „Met erg veel ernst is het dus gisteravond niet begonnen. Dat is niet erg, maar men kreeg wel het gevoel dat officieel althans de film als een weinig serieuze zaak wordt beschouwd. En dat is dan een ernstige vergissing". Die vergissing is niet gemaakt. Film wordt tussen 6 en 11 oktober een zwaar te tillen onder werp en grappenmakers worden ge dreigd met mes en rapier (op papier). Het weer is stralend op de zesde oktober. De filmweek heeft wat dat betreft in elk geval de junitraditie meegenomen. Het is warm zodat het Rotterdams Nieuwsblad zijn ver slag besluit met „Als er op deze dag in Arnhem iemand recht had op het drankje, dat het gemeentebestuur aanbood dan waren het wel de dap pere doorzetters (van het congres - red.). Ze hadden al 2 films en vier inleidingen achter de rug". Zij zijn zondagavond reeds geko men. Een inleider is dr. A. Van Deelen, wiens proefschrift over Godard en de moderne film een nieuwe echo krijgt en onderwerp wordt van lang durige nabespreking op de terrasjes. De meeste deelnemers aan de Film week halen de dinsdag met te wei nig slaap. 7 OKTOBER Tn een zijkamertje van de perskamer in het Rembrandt Theater zitten drie jongemannen en een jonge vrouw te bijten op de ballpoint. De leerlingen van de School voor de Journalistiek ontdekken dat schrijven voor een krant over een veelbeschreven onder werp minder gemakkelijk is dan het lijkt. Naast hen werkt de redactie van „Skrien". Redacteuren Bischoff en Röfekamp, brengen met collega's „Skrien" ook aan de man in de foy ers. Strategisch zitten zij op de grond achter een stapeltje gestencilde film- schriften en de verkoop gaat boven verwachting goed. Rob du Mée heeft het eerste nummer van het samengevoegde Skoop/Kri- tisch filmforum ten doop gehouden en iedereen heeft er een. 's Middags ligt het eerste boeket bloe men op de garderobebalie te wachten Laat in de avond van Open Doek er zou nog een nacht volgen betrapte de fotograaf de cinefielen. Die van het eerste uur keken al wat slaperig. Vijftien en een half uur film kijken is dan ook een „zit". Maar weggaan was er niet bij! op de afloop van „Baby in de boom" van Nouchka van Brakel. De korte film gaat plotseling in het middag programma en krijgt een goed ont haal. Ellen Waller acht het „een goede aanloop voor de kindermusi cal, die Nouchka zo graag wil ma ken". Terwijl „The rain people" van Cop- pola draait, ontvangt de directie van Gofilex N.V. de Joegoslaaf Boro Draskovic, de eerste buitenlandse re gisseur, die de filmweek bezoekt, 's Avonds krijgt hij een ovatie voor zijn debuut Horoskop. Draskovic is een gezellige prater, die nog lang de aandacht op zich gevestigd houdt in Groot Warnsborn. Filmverslaggevers, die de onderwer pen van de dinsdag optellen inclusief de anti-oorlogsfilm „The Gladiators" van Peter Watkins concluderen „De tweede Arnhemse filmdag werd ge kenmerkt door zorgelijke rimpels, ernstige gezichten en vele diepe be doelingen. Het hoort er met de bio scoop als middelpunt toch kennelijk allemaal bij" (Algemeen Dagblad). In Trouw lezen wij, dat Ber Huising het nog steeds niet op het zwarte pak heeft begrepen „terwijl film het juist moet hebben van alle ge wone mensen, die zo maar komen kijken in hun gewone goed". Gelukkig krijgt Arnhem nu ook wat waarderende woorden. „Veelbeloven de opening van Arnhemse Filmweek" zien we in de Nieuwe Haagse Cou rant. „Filmweek Arnhem had twee sterke premières" noteert Fred van Doorn in het Parool. Hij klaagt er verder over, dat er te weinig over de vertoonde films wordt gepraat en wijt dit aan het ontbreken van echte con troversiële films. Hij besluit echter: „Met Riten van Bergman in de nachtvoorstelling was het gisteren eigenlijk een uitermate geslaagde filmdag. Toch zag je vrij wel niemand uitermate tevreden rond lopen. Waar dat aan ligt? Zelfs met een ministeriële knipoog valt hierop moeilijk een antwoord te geven". Misschien zat het antwoord in de hoek, die maandagavond riep om een TV-cameraploeg om het verwachte gooien met tomaten te filmen. „De Nederlanders zijn er (in Arn hem - red.) lief voor elkaar" zegt H. ten Berge in De Telegraaf na desalniettemin Arnhem „Stad van ge welddadige liefde te hebben ge noemd". Dat slaat op de inhoud van 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 20