Open doek Opschudding Wats, pats Pure festivaldag Robbins, een filmpje met zeer vreem de handeling, dialogen en beelden zich afspelend in een auto op een autobaan en „Kristal'* van Flip Jan sen. Opvallend was, dat de twee Ne derlandse produkties even lang waren als de vijf Amerikaanse samen, ter wijl toch onze reputatie in de korte film ligt en de Amerikaanse in de iange", aldus doet L. Nouwen verslag van deze dinsdagmiddagvoorstelling in Saskia. 8 OKTOBER £^.oede doch harde films over een koude wereld'' schrijft de Nieu we Leidse Courant boven het verslag van de Filmweek Arnhem. Maar woensdagmorgen is het niet koud in Heelsum, waar de dag met een heerlijk ontbijt begint rondom Boro Draskovic (34). Hij deed zijn vakmanschap op bij het toneel en in casseert vandaag de kritiek die looft. „Bij zo'n debuut houd je wat klasse en kwaliteit betreft toch wel even je adem in" (Nieuwe Apeldoornse Cou rant). Tijdens het ontbijt maken velen zich op de marathon „Open Doek", voor die dag aangekondigd in Saskia, te gaan volgen. Maar er zijn er ook, die de films van het hoofdprogramma al hebben zij betoogd deze tóch wel in de biosco pen te kunnen gaan bekijken niet willen missen. wie het programma in het Rembrandt Theater moest bijhouden kon zich de weelde om deze over vloed te consumeren niet veroorlo ven", schrijft N. van Dijk daags daar na. Voor een publiek, dat in de loop van dag en nacht zal aangroeien tot een totaal van 1500 begint de operateur cies 1 2 uur. Het getal der bromfietsen groeit voor de bioscoopdeur in de Looierstraat en een bus komt 35 jongelui tegelijk afleveren. In de theaterhal ontstaat opschudding als iemand een 8 mm film komt aan bieden, omdat niemand dan nog weet dat dit in scène is gezet door de in ventieve cameraploeg van de filmaca demie. Hoofdrol is Fons Grasveld. Een open doekje in Open Doek krijgt Rimco Haanstra's Spelletje met dam schijven. Vader Bert is ook komen kijken en wordt meteen gevraagd „of hij soms had geholpen". „Zonder hulp van mijn kant gemaakt", antwoordt Haanstra Sr., verguld met het succes van Rimco. De projectoren snorren die dag on afgebroken en verschillende bladen melden „Lawine van films in Arn hem". De korte film viert hoogtij met o.a. de nieuwe „Joop" van Pim de la Parra en „In den Beginne" „tenslot te" van Frans Weisz. 's Middags loopt „3 into won't go" van Peter Hall, maar de avondhoofd film steelt de show: „Obsessions" van Pim en Wim. „De film van het be zeten duo" roep de Gelderlander uit ter inleiding van „Men mag er het bewijs in zien, dat de Nederlandse speelfilm aan het volwassen worden is. De Tijd even geestdriftig zegt: „Hoera voor Pim en Wim eindelijk een gewone Nederlandse film". De „zak" van het verslag van Peter van Bueren mag niet ontbreken on der die kop: „Wats, pats, huppeldi- dee! Pim en Wim hebben de eerste gewone Nederlandse film gemaakt. Geen gezever, geen zwaarwichtig ge klets, geen ergeniswekkende preten ties. Een echte B-film, een film voor mannen en andere mensen die ge woon fijn een uurtje willen genieten van avontuur, spanning en sex". Bloemen dus voor Pim én Wim én Alexandra Stewart, voor Dieter Geis- slcr én in gedachten ook voor alle andere medewerkers, die de geestdrift van de kwikzilverige manifesten schrijvende Pim hebben weten over te dragen aan Arnhem. Ineens is er Wim Verstappen, producent van Obsessions, Alexandra Stewart en Dieter Geissler bekijken foto's uit hun film. minder „mies" geschrijf en gepraat. „Bewijs dat we Nederlandse films moeten hebben om de waarde van de film te bewijzen aan publiek, dat daarna zal vragen om films van eigen bodem", zegt iemand onderaan de barricade vanwaar geroepen wordt, dat Pim en Wim intelligente „Shit" hebben gemaakt. Dat gooien met shit zit velen al een tijdje niet lekker. In Saskia zijn er vele honderden mi nuten van de 840 van Open Doek voorbij. Om een uur of twee laat de leiding het aan het publiek over: „Gaan we nu verder of gaan we vrij dag verder". „Nu wenst het publiek. Het zal 25 man sterk aanwezig zijn als kwart over vier Open Doek dicht gaat. De Telegraaf schrijft over de woens dag „Een pure festivaldag was het hier gisteren, die zo de concurrentie met Cannes aan zou kunnen" en De Waarheid noteert „Langzaam begint het programma van de filmweek bin nen zijn beperkte opzet wat aardiger te worden". De positief gestelde con clusie van een reeks van kranten sa men met de Twentsche Courant is „De derde dag van de filmweek Arn hem kan gerust de Nederlandse dag worden genoemd." En dat was het dan ook! De discussie over het beleid is een beetje op de achtergrond geraakt van daag, al houdt „Skrien" de moed erin met een stencil De echte discussie 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 22