Open doek
Opschudding
Wats, pats
Pure festivaldag
Robbins, een filmpje met zeer vreem
de handeling, dialogen en beelden
zich afspelend in een auto op een
autobaan en „Kristal'* van Flip Jan
sen. Opvallend was, dat de twee Ne
derlandse produkties even lang waren
als de vijf Amerikaanse samen, ter
wijl toch onze reputatie in de korte
film ligt en de Amerikaanse in de
iange", aldus doet L. Nouwen verslag
van deze dinsdagmiddagvoorstelling
in Saskia.
8 OKTOBER
£^.oede doch harde films over een
koude wereld'' schrijft de Nieu
we Leidse Courant boven het verslag
van de Filmweek Arnhem.
Maar woensdagmorgen is het niet
koud in Heelsum, waar de dag met
een heerlijk ontbijt begint rondom
Boro Draskovic (34). Hij deed zijn
vakmanschap op bij het toneel en in
casseert vandaag de kritiek die looft.
„Bij zo'n debuut houd je wat klasse
en kwaliteit betreft toch wel even je
adem in" (Nieuwe Apeldoornse Cou
rant).
Tijdens het ontbijt maken velen zich
op de marathon „Open Doek", voor
die dag aangekondigd in Saskia, te
gaan volgen.
Maar er zijn er ook, die de films van
het hoofdprogramma al hebben zij
betoogd deze tóch wel in de biosco
pen te kunnen gaan bekijken niet
willen missen.
wie het programma in het
Rembrandt Theater moest bijhouden
kon zich de weelde om deze over
vloed te consumeren niet veroorlo
ven", schrijft N. van Dijk daags daar
na.
Voor een publiek, dat in de loop van
dag en nacht zal aangroeien tot een
totaal van 1500 begint de operateur
cies 1 2 uur.
Het getal der bromfietsen groeit voor
de bioscoopdeur in de Looierstraat
en een bus komt 35 jongelui tegelijk
afleveren.
In de theaterhal ontstaat opschudding
als iemand een 8 mm film komt aan
bieden, omdat niemand dan nog weet
dat dit in scène is gezet door de in
ventieve cameraploeg van de filmaca
demie. Hoofdrol is Fons Grasveld.
Een open doekje in Open Doek krijgt
Rimco Haanstra's Spelletje met dam
schijven. Vader Bert is ook komen
kijken en wordt meteen gevraagd „of
hij soms had geholpen". „Zonder hulp
van mijn kant gemaakt", antwoordt
Haanstra Sr., verguld met het succes
van Rimco.
De projectoren snorren die dag on
afgebroken en verschillende bladen
melden „Lawine van films in Arn
hem". De korte film viert hoogtij met
o.a. de nieuwe „Joop" van Pim de la
Parra en „In den Beginne" „tenslot
te" van Frans Weisz.
's Middags loopt „3 into won't go"
van Peter Hall, maar de avondhoofd
film steelt de show: „Obsessions" van
Pim en Wim. „De film van het be
zeten duo" roep de Gelderlander uit
ter inleiding van „Men mag er het
bewijs in zien, dat de Nederlandse
speelfilm aan het volwassen worden
is.
De Tijd even geestdriftig zegt: „Hoera
voor Pim en Wim eindelijk een
gewone Nederlandse film".
De „zak" van het verslag van Peter
van Bueren mag niet ontbreken on
der die kop: „Wats, pats, huppeldi-
dee! Pim en Wim hebben de eerste
gewone Nederlandse film gemaakt.
Geen gezever, geen zwaarwichtig ge
klets, geen ergeniswekkende preten
ties. Een echte B-film, een film voor
mannen en andere mensen die ge
woon fijn een uurtje willen genieten
van avontuur, spanning en sex".
Bloemen dus voor Pim én Wim én
Alexandra Stewart, voor Dieter Geis-
slcr én in gedachten ook voor alle
andere medewerkers, die de geestdrift
van de kwikzilverige manifesten
schrijvende Pim hebben weten over
te dragen aan Arnhem. Ineens is er
Wim Verstappen, producent van
Obsessions, Alexandra Stewart en
Dieter Geissler bekijken foto's uit
hun film.
minder „mies" geschrijf en gepraat.
„Bewijs dat we Nederlandse films
moeten hebben om de waarde van
de film te bewijzen aan publiek, dat
daarna zal vragen om films van eigen
bodem", zegt iemand onderaan de
barricade vanwaar geroepen wordt,
dat Pim en Wim intelligente „Shit"
hebben gemaakt. Dat gooien met shit
zit velen al een tijdje niet lekker.
In Saskia zijn er vele honderden mi
nuten van de 840 van Open Doek
voorbij. Om een uur of twee laat de
leiding het aan het publiek over:
„Gaan we nu verder of gaan we vrij
dag verder". „Nu wenst het publiek.
Het zal 25 man sterk aanwezig zijn
als kwart over vier Open Doek dicht
gaat.
De Telegraaf schrijft over de woens
dag „Een pure festivaldag was het
hier gisteren, die zo de concurrentie
met Cannes aan zou kunnen" en De
Waarheid noteert „Langzaam begint
het programma van de filmweek bin
nen zijn beperkte opzet wat aardiger
te worden". De positief gestelde con
clusie van een reeks van kranten sa
men met de Twentsche Courant is
„De derde dag van de filmweek Arn
hem kan gerust de Nederlandse dag
worden genoemd." En dat was het
dan ook!
De discussie over het beleid is een
beetje op de achtergrond geraakt van
daag, al houdt „Skrien" de moed erin
met een stencil De echte discussie
22