i Forse taal Fundamenteel Eensgezind moet morgenochtend komen in de uitpraterij. 9 OKTOBER "Ï-Toewel de Open Doek filmverto ning tot in de nacht is doorge gaan is 's morgens om half elf de zaal van het cultureel centrum De Korenbeurs vol. Zo vol, dat de bier- pomp ervan schrikt en tot de komst van een monteur de geest geeft. De uitpraterij begint derhalve met flesjes. Dr. H. S. Visscher krijgt een groep enthousiastelingen voor zich, die nauwelijks de tijd nemen om de door hem ter inleiding gepresenteerde standpunten af te wachten en na twee en een half uur nog niet zullen zijn uitgesproken over de Nederlandse film zelfs bozig doen dat de leiding zegt dat de zaal tot 12.30 uur is gehuurd. Het begin van de uitpraterij concen treert zich rond Wim Verstappen en de commerciële film, die onderge schikt wordt geacht aan de art-house film: „We beginnen dus eerst met een bordeel en bouwen van dat geld een kerk ernaast'", zo frustreert Ver stappen zijn gehoor. Parool-criticus en redacteur Doolaard ontvouwt een eigen produktie-plan. Die hele donderdag is een opeensta peling van aandacht voor de Neder landse film. P. H. Dubois in Het Vaderland vat dit zo samen: ,,De uitreiking van de Staatsprijs voor Filmkunst 1969 aan de cineast Louis Van Gasteren door de Minister van CRM. mevrouw dr. M. A. M. Klompé vormde gisteren in het geheel gevulde Rembrandt Theater eigenlijk niet meer dan een schakel in het geheel van de aan dacht, die de gehele dag op de Ne derlandse film als totaliteit was ge richt. Dat kwam misschien ook, door dat de bekroonde film „Bericht uit Biafra" reeds de avond tevoren op televisie te zien was geweest en niet in de zaal werd vertoond. Maar ook los daarvan was het duidelijk, dat de Nederlandse filmproblematiek in zijn geheel veel meer de kern van de be langstelling uitmaakte". Over de uitpraterij van 's morgens schrijft hij: „De discussies waren eigenlijk verrassend en hoop gevend. Verrassend omdat niet meer zoals vroeger vaak filmers, bedrijf en overheid zich tegenover elkaar op stelden, maar omdat bij alle verschil len van inzicht over de weg naar de oplossing (van de Nederlandse film- produktie - red.) er toch een grote mate van eenheid gegroeid bleek over een aantal fundamentele feiten". Hij constateert: „Op alle vragen kwam uiteraard geen eensluidend ant woord. Maar het zal ons toch niet verbazen nu er diverse plannen zijn, zowel van de Raad voor de Kunst als 9 De zaal van De Korenbeurs vol sprekers en luisteraars. Onder hen mr. H. B. F. J. A. Peters, Rein Bloem, B. J. Bertina in de rech terbovenhoek Bob Langestraat, Mare Turfkruyer, A. van Dijk, F. Raadman, P. van Bueren, L. Dirkse, J. P. M. F. A. Smulders, de heer en mevrouw Waller, B. Huising, P. H. Dubois en C. B. Doolaard, die zo dadelijk iets in het midden zal bren gen waardoor men voorlopig niet uitgepraat zal raken. S:

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 23