JURY-RAPPORT S? RIJNPRIJS
25
"IToor de toekenning van de Van der Rijnprijs 1969 werden 31 films, in lengte variërend van minimaal 9 tot maximaal 35 mi-
nuten, ingezonden. In het algemeen gesproken, kreeg de jury de indruk, dat het technische peil van de jonge Nederlandse
cineasten en dan wordt met name gedacht aan cameravoering, geluid en mixage zich in stijgende lijn ontwikkelt. Jam
mer genoeg moest tevens worden geconstateerd, dat er in vele gevallen duidelijk sprake is van een discrepantie tussen tech
nisch niveau en inhoudelijke structuur. De zwakte bij veel filmers schuilt nog steeds in het scenario. Gedachte en verbeel
dingskracht vormen vaak een te smalle basis voor de realisatie van het gegeven.
Gebruik makend van haar bevoegdheid in deze gaf de jury de voorkeur aan een verdeling van de prijs waarbij het totaal be
drag van 4000 gulden werd gesplitst in een honorering van 2500 gulden en één van 1500 gulden. De aldus gekwalificeerde
eerste en tweede prijs werd door de jury met algemene stem gekozen.
Bij haar keuze heeft de jury gezocht naar films, die het evenwicht tussen gegeven, bedoelingen van de maker en vormgeving
het dichtst benaderden. Over een lichte aarzeling, dat de bekroning ook een televisiefilm betreft, is de jury heengestapt. De
taak van een filmer is ongeacht het medium waarvoor hij werkt zijn gegeven zó recht te doen, dat de toeschouwer
ruim geïnformeerd wordt, zijn persoonlijke visie op het onderwerp kan verruimen en niet alleen een spontane schok van her
kenning krijgt, maar ook een ervaring die hem nadien blijft bezighouden. Eén van de juryleden formuleerde het als volgt:
„Een goede film gaat buiten mijn boekje, maar zó dat ik mijn eigen boekje beter kan lezen".
Bekroning nummer één werd toegedacht aan regisseur-scenarioschrijver René van Nie. Ter mededinging aan de van der Rijn
prijs 1969 zond hij 2 korte films in „getiteld: „Bronbeek-bijvoorbeeld" en „Holland". De grootste waardering van de jury
ging uit naar „Bronbeek-bijvoorbeeld". In deze 12 minuten durende impressie toetst René van Nie het Bronbeekse oorlogs
museum en zijn bewoners aan een strikt hedendaagse cinema-visie, waarbij zijn belangrijke affiniteit met de atmosfeer van
een direkte beeld-reportage voorop stond. Zijn door politieke omstandigheden toch wel beladen onderwerp zou gemakkelijk
aanleiding hebben kunnen geven tot een pamflettistische film-aanpak.
René van Nie echter is er in geslaagd zijn thema dieper uit te boren, zijn film is wars van enigerlei vorm van demonstratie,
hij registreert feilloos, hij doseert zijn gevoel voor humor in een perfecte timing en hij toont tevens erbarmen voor de leeftijd
van zijn merkwaardige hoofdrolspelers, die er stuk voor stuk staan als levende monumenten van een even historisch als du
bieus koloniaal verleden.
De tweede prijs ging naar de film „De Bezetene" van Jan de Bont en Trino Flothuis. Tragisch genoeg betekent dit voor de
kortgeleden overleden cineast-journalist Flothuis een posthume onderscheiding. Zoals vele beeldbuis-kijkers inmiddels weten,
behelst „De Bezetene" een raak en indringend portret van de jazz-drummer Han Bennink, in 1968 winnaar van de Wessel
Ilcken-prijs. Voor cineasten die zich in het algemeen of voor een deel op het medium van de televisie willen richten, zou „De
Bezetene" als een schoolvoorbeeld mogen gelden van een geslaagd en tot in alle hoeken en gaten uitgebouwd beeld-interview.
Bovendien wisten de makers op opmerkelijke wijze te profiteren van de persoonlijkheid van hun centrale figuur.
Bij de beoordeling van 6 door de Filmakademie ingezonden films van eind-examinandi viel het de jury op, dat het gemiddel
de peil zeker op het punt van technisch vakmanschap behoorlijk was te noemen. Wel wil zij hierbij aantekenen, dat het werk
weinig aansluit bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van de internationale cinema.
De jury bestond uit de leden:
Charles Boost
C. B. Doolaard
Paul Hellmann
Constant Wallagh
NEDERLANDSE KORTE FILMS 1955
Programma 9 oktober - Saskia Theater
1969
Titel
1. Pan
2. Big city blues
3. Droom zonder einde
4. Een zondag op het eiland van de Grande Jatte
5. Body and Soul I
6. P(erfectionist)
7. 's Was een vreemdeling zeker
8. Gouden ILSY
9. Papa Boem
10. Slochteren aan de lijn
1Rembrandt, schilder van de mens
12. Het huis
J3. Facade
14. Prijs de zee
15. Eiland
16. Rembrandt, schilder van de mens
17. De werkelijkheid van Karel Appel
18. Glas
19. Mixummerdaydream
20. Strijd zonder einde
21Aah Tamara
22. Zeilen
23. She's like a rainbow
Ellen
Waller
Regisseur
Jaar
Lengte
Herman van der Horst
1963
22
min.
(zw)
Ch. Huguenot v. d.
Linden
1961
20
min.
(zw)
Max de Haas
1963
15
min.
(zw)
Frans Weisz
1965
20
min.
(zw)
Renee Daalder
1966
13
min.
(zw)
Jan Keja
1964
16
min.
(zw)
Theo v. Haren Noman
1962
13
min.
(k)
Ch. Huguenot v. d.
Linden
1958
17
min.
(k)
Paul Rondel
1965
12
min.
(k)
Rolf Orthel
1965
20
min.
(k)
Bert Haanstra
1957
20
min.
(k)
Louis van Gasteren
1961
30
min.
(zw)
Jan Wiertsema
1965
19
min.
(zw)
Herman van der Horst
1958
21
min.
(zw)
Eric Terpstra
1967
19
min.
(zw)
Bert Haanstra
1957
20
min.
(k)
Jan Vrijman
1962
15
min.
(k)
Bert Haanstra
1958
10
min.
(k)
Hattum Hoving
1968
11
min.
(k)
Bert Haanstra
1955
27
min.
(k)
Pim de la Parra
1965
25
min.
(k)
Hattum Hoving
1962
13
min.
(k)
Anton Kothuys
1969
20
min.
(k)