"—„Kunst en Kost verdienen
Filmen voor je brood
Werkgroep
„Hooghouden"
Continuïteit
T"\e NBF was vertegenwoordigd tij
dens de Internationale Filmweek
Arnhem 1969 met de manifestatie
„FILMEN VOOR IE BROOD".
Deze manifestatie bestond uit:
een fotowand met namen en por
tretten van filmers,
eén „rondloper" onder het motto
sad movie bread movie,
drie filmvoorstellingen in resp.
het Rembrandt- en het Saskia-
theater,
een borrel in Café-Restaurant
Bosch,
een diner van het NBF-bestuur
met de Minister van Cultuur, Re
creatie en Maatschappelijk Werk,
een persontbijt.
Het is niet overdreven te zeggen, dat
alle onderdelen van deze manifesta
tie een groot succes zijn geworden.
Daar kwam bij, dat de borrel, be
gunstigd door het uitzonderlijk mooie
weer, gedeeltelijk in de open lucht
kon worden gehouden.
De NBF heeft van de tijdens de film
week geboden publiciteitsmogelijkhe-
den, o.m. ten behoeve van de kort
daarvoor ingestelde „Werkgroep
Filmbeleid", een goed gebruik kun
nen maken, zowel door film als door
radio-interviews, als ook door mid
del van de Arnhemse filmkrant, ge
redigeerd door vier leerling journa
listen van de Utrechtse school voor
de journalistiek.
De manifestatie is mede mogelijk ge
maakt door een speciale, tot dit doel
verleende, subsidie van het Ministe
rie van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk, „zonder welke de
NBF een en ander in financieel op
zicht niet zou hebben overleefd", al
dus de NBF.
Uit de toespraak van NBF bestuurs
lid J. B. A. Smit tijdens het persont
bijt op vrijdag 10 oktober 1969 een
enkel citaat:
„Kunst" en „de kost verdienen" zijn
in onze taal kennelijk slechte part
ners. „Kunst" staat onder de stolp
bij ons, en die wordt eenmaal per
week afgestoft, want wij houden onze
kunst hoog.
Natuurlijk zijn er onder een hoop fil
mers maar enkele „cineasten", zoals
er tussen al die mensen die schrijven
maar enkele auteurs zijn. Maar met
het al of niet de kost verdienen heeft
dat niets te maken. Voor mij is
„broodfilmer" dan ook een zowel ar
tistiek als moreel ONbelaste, neutra
le aanduiding. Toepasbaar op een
vereniging van filmkunstenaars, die
wél of niet zal gaan toetreden tot het
N.V.V.(de uitslag is nog niet zeker,
maar toetreding is in ieder geval wél
een punt van discussie). Toepasbaar
op de man die gisteren de Staatsprijs
won; toepasbaar (op den duur) op de
mensen die nu de Filmacademie be
volken, en in het kader van hun pro
jectonderwijs een reportage maken
van deze filmweek".
„Dat wij grappen (bittere grappen)
nodig hebben wanneer wij over ons
zelf spreken, komt omdat we in de
Wies Andersen, Fons Grasveld en
Pim de la Parra: de koppen bij
elkaar voor een nieuwe dageraad
voor de filmproduktie.
puberachtige situatie verkeren dat we
onszelf niet zien staan. Daardoor
overschatten we onszelf, of we ver
stoppen ons voor het feit, dat er niet
op de eerste plaats een beroepsethiek
is, maar een sociale rol, die we zou
den kunnen vervullen".
„Continuïteit is niet alleen maar het
belang van de filmproductiebaas,
maar van elke filmkunstenaar. Con
tinuïteit is het beste te bereiken met
vakmensen, want die weten wat ze
kunnen, en ook wat ze aan een an
dere vakman moeten overlaten, zo
dat teams kunnen ontstaan, en
(Zie verder pagina 34)
„FILMEN VOOR JE BROOD'
werd geïllustreerd met
Donderdag 9 oktober Rembrandt-theater
1. ..Bridges
Rolf Orthel
2. T.V.-spots
Gerard van Zalingen
3. „Onvoltooid Verslag"
Jan Wiegel
4. „Bacher"
Tom Tholen
Vrijdag 10 oktober Saskia-theater
5. „Fokker F-28"
Ger Raucamp
6. „Intermezzo"
Boud Smit
7. „Bestemming: de mens"
Jan Wiegel
8. „Not Enough"
Wim van der Velde
9. T.V.spots
Ronald Bijlsma
10. „Verkeer Vandaag"
Elvira Kleinen
11. „Het Nationale Park"
Nico Crama
Zaterdag 11 oktober Saskia-theater
12. „Door de draaideur"
Boud Smit
13. „Reclassering"
Rupert van der Linden
14. „Hoe werkt T.V.?"
Rupert van der Linden
15. „Holland"
Pene van Nie
16. „Over lijmen gesproken"
Joop Burcksen/Ruud Herblot
17. T.V.-spots
Bob Langestraat
18. „Eigentijds"
Erik Terpstra
31