"—„Kunst en Kost verdienen Filmen voor je brood Werkgroep „Hooghouden" Continuïteit T"\e NBF was vertegenwoordigd tij dens de Internationale Filmweek Arnhem 1969 met de manifestatie „FILMEN VOOR IE BROOD". Deze manifestatie bestond uit: een fotowand met namen en por tretten van filmers, eén „rondloper" onder het motto sad movie bread movie, drie filmvoorstellingen in resp. het Rembrandt- en het Saskia- theater, een borrel in Café-Restaurant Bosch, een diner van het NBF-bestuur met de Minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk, een persontbijt. Het is niet overdreven te zeggen, dat alle onderdelen van deze manifesta tie een groot succes zijn geworden. Daar kwam bij, dat de borrel, be gunstigd door het uitzonderlijk mooie weer, gedeeltelijk in de open lucht kon worden gehouden. De NBF heeft van de tijdens de film week geboden publiciteitsmogelijkhe- den, o.m. ten behoeve van de kort daarvoor ingestelde „Werkgroep Filmbeleid", een goed gebruik kun nen maken, zowel door film als door radio-interviews, als ook door mid del van de Arnhemse filmkrant, ge redigeerd door vier leerling journa listen van de Utrechtse school voor de journalistiek. De manifestatie is mede mogelijk ge maakt door een speciale, tot dit doel verleende, subsidie van het Ministe rie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk, „zonder welke de NBF een en ander in financieel op zicht niet zou hebben overleefd", al dus de NBF. Uit de toespraak van NBF bestuurs lid J. B. A. Smit tijdens het persont bijt op vrijdag 10 oktober 1969 een enkel citaat: „Kunst" en „de kost verdienen" zijn in onze taal kennelijk slechte part ners. „Kunst" staat onder de stolp bij ons, en die wordt eenmaal per week afgestoft, want wij houden onze kunst hoog. Natuurlijk zijn er onder een hoop fil mers maar enkele „cineasten", zoals er tussen al die mensen die schrijven maar enkele auteurs zijn. Maar met het al of niet de kost verdienen heeft dat niets te maken. Voor mij is „broodfilmer" dan ook een zowel ar tistiek als moreel ONbelaste, neutra le aanduiding. Toepasbaar op een vereniging van filmkunstenaars, die wél of niet zal gaan toetreden tot het N.V.V.(de uitslag is nog niet zeker, maar toetreding is in ieder geval wél een punt van discussie). Toepasbaar op de man die gisteren de Staatsprijs won; toepasbaar (op den duur) op de mensen die nu de Filmacademie be volken, en in het kader van hun pro jectonderwijs een reportage maken van deze filmweek". „Dat wij grappen (bittere grappen) nodig hebben wanneer wij over ons zelf spreken, komt omdat we in de Wies Andersen, Fons Grasveld en Pim de la Parra: de koppen bij elkaar voor een nieuwe dageraad voor de filmproduktie. puberachtige situatie verkeren dat we onszelf niet zien staan. Daardoor overschatten we onszelf, of we ver stoppen ons voor het feit, dat er niet op de eerste plaats een beroepsethiek is, maar een sociale rol, die we zou den kunnen vervullen". „Continuïteit is niet alleen maar het belang van de filmproductiebaas, maar van elke filmkunstenaar. Con tinuïteit is het beste te bereiken met vakmensen, want die weten wat ze kunnen, en ook wat ze aan een an dere vakman moeten overlaten, zo dat teams kunnen ontstaan, en (Zie verder pagina 34) „FILMEN VOOR JE BROOD' werd geïllustreerd met Donderdag 9 oktober Rembrandt-theater 1. ..Bridges Rolf Orthel 2. T.V.-spots Gerard van Zalingen 3. „Onvoltooid Verslag" Jan Wiegel 4. „Bacher" Tom Tholen Vrijdag 10 oktober Saskia-theater 5. „Fokker F-28" Ger Raucamp 6. „Intermezzo" Boud Smit 7. „Bestemming: de mens" Jan Wiegel 8. „Not Enough" Wim van der Velde 9. T.V.spots Ronald Bijlsma 10. „Verkeer Vandaag" Elvira Kleinen 11. „Het Nationale Park" Nico Crama Zaterdag 11 oktober Saskia-theater 12. „Door de draaideur" Boud Smit 13. „Reclassering" Rupert van der Linden 14. „Hoe werkt T.V.?" Rupert van der Linden 15. „Holland" Pene van Nie 16. „Over lijmen gesproken" Joop Burcksen/Ruud Herblot 17. T.V.-spots Bob Langestraat 18. „Eigentijds" Erik Terpstra 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 31