Scorpio-avond Saskia weer vol Minister bij NBF experimentele programma „Open Doek". Nadat „iedereen" was uitgenodigd films in te sturen, waarvan men wel eens een bioscoopvertoning wilde meemaken verzamelden de organisa toren onder supervisie van de heer L. Claassen een pyramide van veel soortige verpakkingen met evenveel- soortige films daarin. Om rond half vier 's nachts waren 1500 mensen de deur van Saskia ge passeerd en was Open Doek een ecla tant succes geworden. In Rembrandt nam Frans Weisz ge lukkig met langdurig applaus de bloe men in ontvangst voor zijn werkstuk „In den beginne", tenslotte Boud Smit kreeg zijn boeket voor „Slip stream". De korte films draaiden in het voor programma van „Three into two won't go" van Peter Hall (Universal International Films Nederland N.V.). De woensdagavond werd dè avond (links) „O, zit dat nou zo... nou ja ik dacht maar nee nu begrijp ik het". Gevaert/Agfa trok ferm ge spannen aandacht tijdens de be- drijfsdemonstratie in het Rem brandt Theater. Dr. A. van Deelen, de heer Arthur Lomas en prof. dr. Sj. Groenman vatten de toekomst in het oog ter gelegenheid van een congres met dit thema tijdens de filmweek. Jus en sherry in handen van me vrouw De Bruijn, echtgenote van de Haagse filmkriticus, Bert Haan stra en zijn collega J. Korporaal, die in Mexico woont en werkt. Iedereen kon het zich gemakkelijk maken in Rembrandt tijdens de filmweek. Regieproblemen zie je veel duidelijker van een stevig standpunt. (rechts) Tijdens de ontvangst van de ge meente Arnhem ten stadhuize kon men worden overreden door een selfpropelling dolly van de Neder landse Filmacademie. Men filmt de scène „de ober in het oog". Cineast Eric Terpstra op de ach tergrond mevrouw Terpstra (met sigaar) op de voorgrond in het Arnhemse Stadhuis. Terpstra's film fragment uit het toneelspel van Leo Vroman „Voorgrond - achtergrond" werd vrijdags met groot succes in een nachtprogramma vertoond. van Scorpiofilm. „Obsessions" beleef de zijn Nederlandse première. In de loge na afloop armen vol bloemen voor regisseur Pim de la Parra, pro ducent Wim Verstappen, en de spe lers Alexandra Stewart, Dieter Geis- sler en Tom van Beek. Een stortbui van gunstige reacties volgde in de kranten (waarover elders). Centrafilm N.V. als gastvrouw van de cast van „Obsessions", bewaarde die ontvangst tot de volgende morgen in Galeries Modernes, waar een tableaux van de film stond opgesteld en de hoofdrolspelers honderden handteke ningen moesten zetten op foto's. Pim de la Parra verraste niet alleen met „Obsessions" maar ook met een korte film, welke hij nog maar net klaar had: „Joop". Een simpele ken schets van een „verhouding", welke een forse weerklank bij de kijkers kreeg. De beide hoofdrollen Joke van van den Brink en Wies Andersen kregen een bloemenhulde. Woensdagnacht was gereserveerd voor de filmreportage „The Stones in Hy- depark" en de Amerikaanse film „Recess". Donderdagnacht werd „Angel Angel down we go" vertoond. Donderdag was het uitpraten in de Korenbeurs. Om even voor tien uur kon men vrezen dat men toch maar liever uitsliep, maar om tien voor half elf zat de Korenbeurs helemaal vol. Onder de deskundige leiding van dr. H. S. Visscher verliep het debat met een lach en een sneer. Elders treft u daarvan een verslag aan, als mede van het plan dat Parool-kritikus Doolaard ontvouwde. Saskia trok die dag opnieuw een vol huis met een retrospectief van Ne derlandse korte films, zorgvuldig ge selecteerd. Terwijl in Rembrandt het voorpro gramma begon arriveerden uit Rome Nadine Marquand Trintignant en haar man Jean Louis Trintignant. In de hal beraadden zij zich wat te doen, zomaar in de voorstelling gaan of zich eerst even verfrissen. Me vrouw Trintignant gaf de voorkeur aan de laatste oplossing. Zij kwam tegen het einde van „Ma nuit chez Maud" (N.V. Gofilex) terug, om bloemen door Jean Louis in ontvangst te zien nemen onder bewonderende bijval voor zijn rol in deze moeilijke film. Voor de hoofdfilm 's avonds „Le voleur de crimes" (Centra N.V.) had mevrouw Trintignant als regisseuse (van haar man) een boeket chry santen te verwachten, maar voor het zover was moest zij zich nog een veelheid van gebeurtenissen laten uit leggen, waarvan één haar zeer ver heugde, de aanwezigheid van een mi nister. De heer Bosman stelde het echtpaar Trintignant en de heer Cra- venne, directeur van Unifrance Film, aan de minister voor. Boro Draskovic in gesprek met journalisten bij het Gofilex-ontbijt in De Kromme Dissel te Heelsum, na een plezierige ontvangst van zijn debuut „Horoskop". Minister dr. M. A. M. Klompé was al omstreeks vijf uur in Arnhem om een samenspraak te hebben met de Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers, die aan de wegen door Rem brandt timmerde met stokbrood en harde bolletjes, met foto's als beleg. „Filmen voor je brood" moet kunnen in dit land was hun motto tijdens de filmweek (elders een uitvoeriger ver slag). Om hun meningen, wensen, ini tiatieven en hoop aan te horen kwam de minister wat vroeger naar Arn hem, 's Avonds zou zij de Staatsprijs voor Filmkunst uitreiken, maar eerst ontmoette zij deze groep prijsbewuste filmers, die zojuist een eerste mani festatie in Rembrandt achter de rug hadden Dit gebaar van minister Klompé oogstte veel goede reacties. Haar charme is op zichzelve al een cultuurgoed dat navolging verdient en

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 9