aard gezien moet worden in de immensiteit van het land. Want de vijftig nieuwe zaken die wij van het totaal aan nieuwvestiging gezien hebben, strekken zich uit over een gebied dat driemaal de omvang van ons land heeft en een grote bevolkingsdichtheid. Ook het concernverband is kenmerkend. Combi naties van veertig tot tachtig zaken en meer zijn normaal. Op deze wijze kan men niet alleen bij het tot stand brengen van de zaken, maar ook bij de verkrijging van het filmprodukt een vuist maken. Het komt ons voor, dat, voorzover de nieuwbouw niet in combinatie met de in de omgeving gevestig de bioscopen is geschied, de concurrentie met plaatselijke bioscopen in de wooncentra bijzonder hevig is, waarbij het niet denk beeldig moet worden geacht, dat een deel van deze in het algemeen wat verouderde zaken het loodje legt. RATIONALISATIE Een nadere beschouwing van de onder scheiden theaters heeft ons geleerd, dat men op het terrein van rationalisatie en auto matisering ons veel nieuws heeft te bieden. Niet wat de cabines betreft. De systemen ginds en hier ontwikkelen zich parallel. Wij zagen echter veelsoortige systemen van kaartverkoop, welke ten dele was geautoma tiseerd. Zelfs de toegangscontrole gebeurde met automaten, waardoor in kleinere biosco pen voor kassa, deurcontrole en plaatsgeving met één employé wordt volstaan. Daarbij moet men in aanmerking nemen, dat over het algemeen een eenheidsprijs voor alle stoelen geldt. In vrijwel alle theaters staan de modernste apparaten, welke na inworp van een munt in hoofdzaak koude dranken serveren, en ook ijs en lekkernijen. De omzetcijfers maken dit alles des te interes santer. Candy en popcorn zijn middelpunt van ge raffineerde verkoopstands, waar men keurig wordt bediend en waar de properheid af straalt. Kleine theaters beperken zich tot automaten, grote hebben zowel automaten als directe verkoop. Deze verkoop bedraagt 15 tot 25 van de omzet. In drive-ins is ze dertig procent en meer. Niet zelden is de toegang tot de bioscoop een combinatie van entree en winkeltjes, waarin allerlei speciale dingen worden verkocht, afgestemd ook op de bezoekerscategorie van de bioscoop. Bui tengewoon verrassend zijn de uitstekend ver zorgde serviceruimten in vele theaters. Kraakheldere toiletten, make-up kamers en foyers laten een comfort en luxe bewon deren, welke nauwelijks valt te verbeteren. DE ZAAL De zaalinterieurs, hoewel strak en rationeel, de een gelijkend op de ander door de toe gepaste multi-bouwsystemen, mikken op ge zelligheid, op een huiselijke, warme, gast vrije sfeer. De stoelen zijn met brede looppaden als de luie fauteuils thuis om lekker in weg te zakken. Zodanige afstand, dat men de benen kan strekken en laat komers zonder hinder voor de aanwezigen kunnen doorlopen is een must! Doorgaans wordt er gerookt in de theaters, maar vele bioscopen hebben daartoe een apart gedeelte gereserveerd en uitgerust met extra afzuiginstallaties. Het gebruik van consumpties is dikwijls niet beperkt tot de foyer en de pauze. Ervan uit gaande, dat men thuis bij TV-kijken ook op staat om koffie te halen wordt op beperkte schaal voorzien in de verlangens van de toe schouwers met zelfbedieningsautomaten of zelfs met een buffet. Niet zelden kan men bij de stoel een tafeltje bijschuiven, zonder langslopers overmatig te hinderen. Aan de stoffering wordt veel aandacht be steed, ervan uitgaande, dat men iets kiest dat sterk is en gemakkelijk schoon te hou den, en dat na jaren gebruik er nog uitziet als nieuw. Tapijt tot de rand van de straat versterkt de huiselijke indruk, die de Ameri kanen van hun bioscoop willen hebben. Er wordt opmerkelijk veel aandacht besteed aan het schoonhouden van de ruimten. Proper heid van bioscoop en personeel is vanzelf sprekend! ATMOSFEER Geen theater van enige pretentie of het beschikt over een klimaat-regelaar, een air conditioning ofwel een luchtverversingsin stallatie annex verwarming, waarmede te vens de vochtigheidsgraad van de lucht op aangenaam peil wordt gehouden. Koeling en vochtregelaars zijn kostbare investeringen. De machinerieën, welke het klimaat in de zaal verzorgen, vergen circa 12 a 13 van de bouwkosten! Maar het is dan ook zo, dat de theaters de atmosfeer van het gemiddelde gezinshuis in dit opzicht in elk jaargetijde verre overtreffen. Voorts wordt veel aandacht besteed aan de akoestiek. Ook was het opvallend, dat in sommige bioscopen was afgezien van het ge ijkte kader. In dat geval was het doek ge plaatst voor een inspringende witte wand, waardoor de projectie, speciaal van kleuren films, een verrassend effect kreeg. BOUW Theaterbouw in Amerika is geen onderwerp als het om één bioscoop gaat. Als men bouwt, dan bouwt men in serie. Het ont breekt er aan voldoende vakbekwaam per soneel, zodat men op systeembouw, op pre- fabrikatie is aangewezen. Systeembouw maakt centrale inkoop" van onderdelen, (noodzakelijk, gezien de verdubbeling van kosten in de laatste tijd) voor tientallen theaters tegelijk mogelijk en ondanks dat blijft er in afwerking en vorm toch voor elke bioscoop een individuele toets mogelijk. Mo derne materialen overheersen, de uiterlijke vormen zijn strak en naar Europese ogen gewend aan eeuwen van stijlvormen door elkaar eentonig. Intern is er tóch vol doende afwisseling door kleurstellingen en detailafwerking; bij voorbeeld in het stoelen- plan en het verval van de vloeren, dat door het gebruik van „loop-zekere" tapijlstoffe- De aanleg van een ,,drieling-bioscoop" in het kader van een winkelcentrum. Men heeft de theaters rationeel „Cinema 1, 2 en 3" gedoopt. Het type bioscoop zoals men het buiten de ■4 bebouwde kom aantreft in de nabijheid van de hoofdwegen. ring de Europese hellingsnormen nogal eens danig overtreft. WAAR Nieuwe bioscopen verrijzen in Amerika op die plaatsen waar publiek komt. Dat wil zeggen, dat in het totale theaterpark een vloeiende aanpassing bespeurbaar is, een be weging van de onrendabele gebieden naar de rendabele. De exploitanten verlaten de stadswijken in verval, of de zakencentra waar men niet meer woont en slaapt. Nieuw bouw geschiedt voornamelijk in randgebie den van de steden of in die agglomeratie centra, waar toren- of keldergarages van grote capaciteit worden gemaakt. Wij zagen in Boston een unit van drie bioscopen, ge vestigd in een buitenwijk, maar geheel in combinatie met een aantal parkeergarages. Vanuit de garages kon men per lift de ver schillende bioscopen bereiken. Parkeerfacili- teiten worden gezien als een eerstnoodzake- lijke factor bij het overwegen van de plaats voor een nieuwe bioscoop. De auto is in de V.S. een niet van de consument los te den ken instrument, die gezien wordt als een welvaartsverwekker en niet als een blikken lastpost. Men rijdt in Amerika zonder be zwaar een kilometer of twintig a dertig om inkopen te doen en ook om naar de bio scoop te gaan. De wijde geografie geeft daar uiteraard aanleiding toe. Wat meer telt men treft geen parkeermeters aan, noch wachters met bonnetjes op die uitgestrekte „parkings" aan de stadsrand of langs de hoofdweg. Op deze basis van gemakkelijke bereikbaarheid zijn consumptiecentra ont staan, waar bioscopen zich gemakkelijk bij aansluiten. Te meer, omdat de winkels door gaans enige dagen per week pas om negen of tien uur 's avonds dicht gaan. Behalve grote keus voor het doen van inkopen in die allesomvattende winkelcentra, waaronder er zijn, die geheel verwarmd en airconditioned zijn, treft de consument tevens een grote keus in kleine en middelgrote bioscopen on der één dak, gepaard aan restaurants, kin derspeelruimten en andere mogelijkheden van entertainment. En het is daar 's avonds dikwijls drukker dan in onze binnensteden, waar het nog altijd de bioscopen zijn, die vertier aantrekken. 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 11