AMERIKA
PAST zich m
De stockhoider van Wallstreet is in belang
rijke male betrokken bij film. Hij kan er
dagelijks in de beurskolommen over lezen
boe aandelenpakketten van de ene belangen
groep naar de andere overgaan en men zou,
gelet op al die groot aangekondigde inciden
tele gebeurtenissen, gemakkelijk kunnen
concluderen, dat de golven wel érg hoog
gaan,
Is dat waar?
Ten dele. Er is een verschuiving gaande,
maar een zodanige dat de uitvoerende groe
pen nog steeds kantoor houden daar waar
wij het altijd gewend waren.
Het is esrder een verwisseling van het decor,
die het stuk een ander aanzien geeft.
De achtergrond wordt mogelijk wat sim
peler, rationeler, meer met de werkelijkheid
van nu in overeenstemming. De realiteit
heeft de ogen geopend voor besparende be
drijfsvoering.
Meer dan in Europa heeft de Amerikaanse
filmproduktie en het theaterbedrijf de be
langstelling van de banken, die entertain
ment ginds een even goede geldbelegging
vinden als hypotheken en bouwkredieten.
Menigmaal zien wij alle drie mogelijkheden
tot investering tegelijk plaats vinden, want
winkelcentra en theaters zijn onafscheidelijk
in de Verenigde Staten,
Entertainment past goed onder de paraplu
van allerlei concerns, die het in de breedte
zoeken. Menig filmbedrijf heeft ,-een plaats
onder een conglomeraat gevonden: in een
samenbundeling van ongelijksoortige activi
teiten waarin bij voorbeeld olie naast tele
visie staat en film naast pharmaceutica.
BEWEGING OP DE BEURS
De beweging welke met rationalisatie ge
paard gaat is voornamelijk een financiële,
waarbij nieuwe eigenaars van aandelen
pakketten uiteraard zekere eisen stellen ten
aanzien van de uitkomst van hun investerin
gen.
Wat is er zo gebeurd in de USA in afge
lopen maanden?
United Artists is in de schoot van de rijke
Transamcrica Corporation goed gewiegd en
verheugt zich in goede bedrijfsresultaten.
Paramount zit voorlopig nog in het gevolg
van Gulf and Western, waarvan men de
kracht kan aflezen aan de belangrijkste aan
deelhouder Atlantic Richfield Companie.
Biedingen vanuit Europa hebben tot heden
geen merkbaar resultaat gehad.
Seven Arts controleerde een poosje Warner
Bros tot Kinney beide overnam. Onder de
vlag van Kinney National Services is de
naam Seven Arts onlangs geheel geschrapt.
Kinney heeft onder president Steven Ross
grote belangstelling voor televisieprojecten.
Na een tijd van heel veel geruchten werd
eindelijk bewaarheid dat niet Whisky Sea-
gram en Time Life het concern MGM
mochten omhelzen maar Kirk Kerkorian,
casino- en hotelkoning in Las Vegas.
Het Franse concern Paribas legde in de
aandelenvijver in voor een pakket Columbia.
De onderneming is gewaardeerd en bleek
innerlijk sterk genoeg om met „een eigen
politiek gericht op jonge mensen met crea
tieve ideeën" Paribas' bod voorbij te zwem
men,
Zo lagen ook de kaarten bij de 20th Cen-
tury Fox, dat steunt op het meerderheids
belang in de handen van de familie Zanuck.
Darryl Zanuck spreekt echter van „in
dustriële revolutie, de eerste na de invoering
van de sprekende film". „Het gaat om de
vorm, de structuur en de diepste economie
van de filmhandel", zegt hij.
In Amerika kost een „filmdollar" die ge
leend moet worden veertien procent. Geen
wonder, dat Zanuck spreekt van „drastische
en noodzakelijke vermindering van produk-
tiekosten,"
De National General Incorporation toonde
wat verschuivingen in de top „wegens groei
ende verantwoordelijkheden bij het overzien
van de organisatie, die fiscaal zesvoudig
groeide sinds 1967". Men zoekt een struc
turele inbreng ter versteviging van de ban
den tussen de NGC onderdelen waarbij o.m.
de uitgevers Grosset en Dunlap, Bantam-
books en Transworld publishers.
Walt Disney productions hadden nauwelijks
geruchten van naam over beursmanoeuvres
het hoofd te bieden. Rustig ook bleef het
rond Commonweallh United, nadat er even
sprake was van fusie met de medische Dart
Industries (Rexall drug Co.),
NIEUW PAD
AVCO Embassy, een produktiemaatschappij,
die een best jaar achter de rug heeft in de
USA, doordat men vat kreeg op een ge
weldig potentieel van jongeren, heeft bij
monde van Joseph Levine als nieuw credo
laten horen „wij kunnen de jongere regis
seurs niet langer veronachtzamen. Zij maken
het nieuwe pad voor de film",
Levine zegt dat de bewijzen nu wel geleverd
zijn, dat de jonge generatie filmbezoekers in
de belangstelling voor de non-conformisti-
sche bioscoop een nieuwe en verbijsterende
factor aan de bedrijfsprobJematiek heeft
toegevoegd.
Levine is gaan staan aan de kant van „New
Cinema Front" en is het helemaal eens met
uitspraken als „de ster heeft afgedaan en
wie daar nog gebruik van maakt zal het in
zijn budget merken". Films zonder sterren,
films die slechts een regisseursnaam of lie-
12