ver de produktiemaatschappij onderstrepen worden de toekomst. Een toekomst overigens afgeleid van een verleden van eerdergenoemde Walt Disney, welke firmanaam al jaren borg staat voor die eenvoudige, maar o, zo doeltreffende familiefilm. AVCO's belangstelling is te meer gericht op de non-conformisten, die regelrecht van de filmscholen komen, omdat zij buiten werken of in bestaande interieurs. Zij gebruiken geen dure studio's, verlangen geen excessie ve gages en durven op eigen risico's te werken. De cast deelt de zorgen van de financier en dat lijkt een gezonde situatie. PACKAGE DEAL De Wallstreet bemoeiingen met het film- produktiebedrijf hebben weerslag gehad op de plannen. MGM nam projecten terug en in het algemeen willen veel maatschappijen het systeem van package deal ontwikkelen. United Artists kent dit systeem al jaren. Het gaat als volgt: Een producent of een regisseur koopt met financiering de rechten op een onderwerp en verzamelt om zich heen een produktiegroep voor uitsluitend dat ene onderwerp. Vervolgens biedt hij het aan bij verschillen de maatschappijen. Wordt zijn voorstel ge accepteerd dan krijgt hij garanties en geld, na verloop van onderhandelingen waarin de risico's worden geschat en verdeeld. Als het contract is gesloten is de leidende producent of regisseur min of meer onafhankelijk. Hij heeft echter van zijn kant het risico ge deeld met zijn groep en betaalt feitelijk géén gages meer, maar een salaris. Het overige gewin voor zijn medewerkers moet komen uit de winst welke op de film wordt ge maakt. Deze wordt naar rato van de bij dragen van financier, produktieleider en spelers verdeeld. De bedoeling van de financiële operaties en van het wijzigen der produktiepolitiek is bezuiniging. Men is daar in niet geringe mate toe gedwongen, omdat eind 1969 de rooskleurige vooruitzichten voor goedkoper produceren in Europa aanmerkelijk minder zijn geworden. STUDIO'S TE DUUR In Hollywood rijzen met de bezuinigings- politiek andere problemen dan alleen het goedkoper films maken: nl. hoe komen wij op een geschikte manier van onze dure studio's af en hoe vervangen wij deze door iets wat praktischer is. Er zijn hoewel speculatieve tekenen, die er op wijzen dat MGM zijn 'Culver City studio's wil verkopen. Kinney National Services is niet ongenegen de Warner Bros studio's voor een goede som af te staan. Gulf and Western zien niet genoeg brood meer in de Paramount studio's waaronder een reeks verouderde van RKO. Er wordt bericht, dat ook Fox voornemens zou zijn iets met studio's te ondernemen. De redenen zijn simpel. Het in stand houden van grote werkplaatsen is kostbaar. De prij zen van de grond waarop ze staan zijn zo onevenredig gestegen ten opzichte van de opbrengst, en de behoefte aan liquide mid delen is zo groot, dat verkopen een nor male stap mag heten onder de huidige om standigheden. Men refereert daarbij aan de werkwijze van United Artists, die geen studio's in de eigen lijke zin hebben maar slechts gehuurde kantoren". Het werk laat men elders doen. TELEVISIE De handelsmanipulaties worden niet zonder kritiek gevolgd. Waar moet je ooit films en tv-produkties maken, wanneer eenmaal op de studioterreinen villa's en winkelcentra zijn verrezen? Het onmiddellijk effect wordt een chaos, speciaal voor de televisiefilm. In het hoogseizoen zit men daar om ruimte te springen en er worden dan links en rechts studiohallen gehuurd. De plotselinge belang stelling van TV- voor filmondernemingen kan wellicht daarop ten dele worden terug gevoerd. Een andere ontwikkeling voorziet men ook, nl. een gigantisch, coöperatief gebruikt stu diocomplex. Een paar jaar terug hebben MGM, Fox en Columbia daar eens samen over gesproken. Er kwam niets van, maar de tijden veranderen en het opzetten van nieuwe complexen om de oude te vervangen vereist investeringen. Er is weinig geld in kas. Samenwerking kan dan voordelig zijn. CELDELING Precies zoals wij in de produktietop ondanks verzwaring van de financieringsbasis, op splitsing van de risicodragende delen te zien krijgen toont Amerika een plotselinge voor liefde voor theater „celdeling". Oorzaak: slechts de uiterst gerieflijke grote theaters en de allerkleinste dito blijken vol doende aantrekkingskracht te bezitten om goede recettes te maken. In Amerika gelooft men dat theaters kleiner moéten worden, meer intiem karakter moe ten tonen. Als er een groep theaters op een kluit bijeen staan heeft de keus in program ma en in aanvangstijden onmiskenbare uit werking op het uitgaande publiek. Gevolg: steeds meer exploitanten bouwen steeds meer theaters onder één dak. In Omaha in een winkelcentrum 15 mijl buiten de stad staat zelfs een complex van zes bioscopen in één. De zes worden ge ëxploiteerd door de American Multi Cine- mas Ltd. Via één entree bereikt men zes bioscopen onder een dak. In totaal hebben de zes bioscopen 1590 zit plaatsen opgesplitst in stukjes van 210 tot 319 plaatsen. De exploitant rekende uit dat hij met een grote bioscoop met automatische bediening en een foyer, twee operateurs, een technisch geschoolde leider en twee assistenten net zo duur uitkwam als met zes bioscopen. De aantrekkelijkheid van de zesdeling is nl. dat „Six-West" een ware familiebioscoop is geworden. De aanvangstijden verschillen niet alleen, ook de filmverdeling is afge stemd op de gespreide belangstelling in één gezin. Men kan er samen naar toe gaan, geschei den films kijken van eigen keuze en samen weer naar huis gaan. In Kansas City verdeelde men het Town Theatre (2000 plaatsen) in vier bioscopen. Twee beneden, twee boven. In Detroit bouwde men een parterrebioscoop van 850 plaatsen met twee aanpalende kleintjes van 450 plaatsen en daarnevens een drive-in voor 1000 auto's. Overal waar men de conceptie van het kleine theater, vooral in combinatie met andere heeft toegepast, komen de kosten er uit en verveelvoudigen de inkomsten. PUBLIEK Omwenteling is er tenslotte ook bij het pu bliek, sinds de capacity audiences hun voor keur niet meer geven aan high budgetfilms. Ze gaan even graag naar een goedkopere film. Het publiek kiest selectiever, wat mede een gevolg is van de gestegen toegangsprijzen. maar ook van de betere opleiding, die het huidige jeugdige bioscooppubliek geniet. Het effect van de „star" is verleden tijd. De film moet het doen. Minder films zullen een groot succes worden, maar meer films zullen een klein succes boeken, dat in wezen wellicht belangrijker is dan dat ene grote, wat de verliezen voor veelvoudige misluk kingen moest goed maken. Belangrijk is geworden het onderwerp en de man, die de film maakt. De accenten wor den verlegd van de ster naar de creatieve geest achter de film. En dit wordt mede in de hand gewerkt door het package deal systeem, waar niemand uit een samenwer kende crew meer kans krijgt met 300 pro cent letters uit de rij te steken. Zes projectiezalen, drie cabines en één kassa onder één dak: dat is „Six-west" in Omaha.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 13