Jeugd-filmfestival
in Eindhoven
Cinestud
in februari
Drie dagen lang op 22, 23 en 24 decem
ber heeft de Stichting Kunstzinnige Vor
ming te Eindhoven wederom haar Film
festival voor jongeren georganiseerd. Met
toenemend succes, want telkenjare verza
melt men méér jongelui van o.a. middelbare
scholen, die als het ware een bad nemen in
film. In de dagen voor de kerst stonden vijf
speelfilms en twee anderssoortige op het
programma. De laatste waren ,,Zeg me
waarom ik huil" van L. van Gasteren en
„Voorgrond, achtergrond" van Eric Terp
stra.
De films, gekaderd in het motto „De heden
daagse maatschappij", kregen alle inleidin
gen mee van filmers en deskundigen, waarbij
in de nabesprekingen een opmerkelijke on-
derzoekingsdrang van de jongeren bleek te
bestaan naar de drijfveren waarom een film
wordt gemaakt en ook naar het waarom van
de uiteindelijke vorm.
TAAK
Bij de discussie over „Voorgrond, achter
grond" stond Eric Terpstra voor de niet
simpele taak zich als het ware te verant
woorden voor het gebruik van bepaalde
kleuren en voor bedoelingen, die hij „zou
kunnen hebben gehad".
De reacties van de jongeren (ca. 800) gaven
André van de Heuvel later de opmerking in
dat en hij weet dit voor een niet gering
deel aan het onderwijs jongeren nauwe
lijks meer bereid zijn een creatie als totaal
te ondergaan, maar rationeel vragen naar
uitleg. Een uitleg die feitelijk de indruk van
het geheel aantast.
Dit vragen naar vrijwel niet te geven infor
matie als „waarom nu juist blauw gebruikt"
ging zover, dat anderen het opnamen voor
het recht van de maker „om iets zó te doen
en niet anders". Er ontstonden partijen pro
en contra de rationele benadering.
GOEDE INDRUK
De goede indruk van ons korte bezoek aan
het festival was te zien hoe een bioscoop
een sociale ontmoetingsplaats kan zijn, een
sociëteit gelijk. Het Chicago Theater kende
een hooggestemde sfeer. Jongeren toonden
warme belangstelling voor film, voor el-
kaars opinie en ook voor de behoefte elkaar
met een gelijk referentiekader(film) te ont
moeten. Zij deden dat in alle nuchterheid
die onze dagen kenmerkt én met het ver
mogen om ergens warm voor te lopen die bij
de jeugd behoort. Het welslagen van het
festival zal de organisatoren en in het bij
zonder mevrouw E. H. Taverne-Haighton
genoegen hebben gedaan.
Cinestud 1970 staat voor de deur het In
ternationaal studentenfilmfestival te Amster
dam wordt gehouden van 26 februari tot 5
maart aanstaande. Er wordt deelgenomen
in de formaten 8, 16 en 35 mm (zwart/wit
en kleur) en de vertoningen vinden plaats
in Kriterion en Studio K te Amsterdam.
Er zijn een jury-prijs, een persprijs en een
publieksprijs, alsmede prijzen ter beschik
king gesteld door de culturele afdeling van
de Franse ambassade (Maison Descartes).
De Bond heeft Cinestud van het begin af
gesteund en onderkent het belang van deze
manifestatie.
14
Met wat gedachtenkronkels zou men kunnen
zeggen, dat de première van „The Fixer" in
het Tivoli Theater te Leeuwarden voor wat
de naam betreft symbolisch stond voor de
bouwprestatie in het bioscoopgebouw.
De theaterdirectie had het „gefixed" vóór
de feestdagen klaar te zijn met een omvang
rijke verbouwing, waarbij geen voorstelling
behoefde te worden overgeslagen.
Tivoli is nu de modernste bioscoop in het
noorden. De verbouwing werd mede gerea
liseerd in de verwachting dat Leeuwarden
zijn functie als provinciehoofdstad naar be
horen zal uitoefenen. Tivoli staat daar hele
maal achter en heeft meer mogelijkheden in
petto.
Nog voor de verbouwing begon was er
achter de schermen van het theater al een
en ander aan de tijdseisen aangepast en
werkte de geautomatiseerde cabine al, gelijk
dat ook het geval is in Cinema en de
Leeuwarder Bioscoop.
VIJF WEKEN
Het vijftigjarige Tivolitheater aan de
Nieuwestad 85-87 heeft de Friese architec
ten Nieuwland en Van der Vegte een
nieuwe zaal laten ontwerpen, welke vrijdag
12 december om 20.00 uur in gebruik werd
genomen.
De renovatie heeft vijf weken geduurd, maar
de voorstellingen zijn gewoon doorgegaan.
Het Leeuwarder publiek heeft het ongerief
sportief genomen en kreeg als dank het
voorrecht de eerste te mogen zijn die de
nieuwe bioscoop in gebruik mocht zien.
Op vrijdagmiddag was er van 15.00 tot
17.00 uur een receptie voor genodigden.
LUXE
De directie van Tivoli heeft de renovatie in
het teken van de luxe voorzieningen voor de
bioscoopbezoeker geplaatst.
Er zijn 168 plaatsen opgeofferd aan ver
beteringen van het zitcomfort. Zo bleven er
475 over, verdeeld over zaal (192), loge
(133) en balkon (150). Deze drie aandui
dingen zijn ook de enige rangen die van de
zes voormalige zijn overgebleven.
De stoelen zijn zeer luxe, met aan het kijk
genot aangepaste stand van de rugleunin
gen. De beenruimte is 90 tot 93 cm.
ROND EFFECT
De nieuwe zaal heeft een rond effect.
De
voorhang schuift weg achter de wand en
laat dan een projectiedoek van 8.50 bij 3.75
m vrij. Er is een levendig, maar smaakvol
kleurenschema toegepast.
De stoelen zijn bekleed met een groene skai.
De vloer is zwart marmoleum en de loop
gedeelten zijn belegd met groen tapijt.
De wanden van het balkon zijn oranje ge
tint. De zaal kreeg een betimmering van
„red-ceder"-hout, dat mooi afsteekt tegen
het blankhouten plafond. Alle tinten in de
zaal vindt, men terug in, op een lichte,
crèmekleurige voorhang aangebrachte,
bloemmotieven.
15