Jeugd-filmfestival in Eindhoven Cinestud in februari Drie dagen lang op 22, 23 en 24 decem ber heeft de Stichting Kunstzinnige Vor ming te Eindhoven wederom haar Film festival voor jongeren georganiseerd. Met toenemend succes, want telkenjare verza melt men méér jongelui van o.a. middelbare scholen, die als het ware een bad nemen in film. In de dagen voor de kerst stonden vijf speelfilms en twee anderssoortige op het programma. De laatste waren ,,Zeg me waarom ik huil" van L. van Gasteren en „Voorgrond, achtergrond" van Eric Terp stra. De films, gekaderd in het motto „De heden daagse maatschappij", kregen alle inleidin gen mee van filmers en deskundigen, waarbij in de nabesprekingen een opmerkelijke on- derzoekingsdrang van de jongeren bleek te bestaan naar de drijfveren waarom een film wordt gemaakt en ook naar het waarom van de uiteindelijke vorm. TAAK Bij de discussie over „Voorgrond, achter grond" stond Eric Terpstra voor de niet simpele taak zich als het ware te verant woorden voor het gebruik van bepaalde kleuren en voor bedoelingen, die hij „zou kunnen hebben gehad". De reacties van de jongeren (ca. 800) gaven André van de Heuvel later de opmerking in dat en hij weet dit voor een niet gering deel aan het onderwijs jongeren nauwe lijks meer bereid zijn een creatie als totaal te ondergaan, maar rationeel vragen naar uitleg. Een uitleg die feitelijk de indruk van het geheel aantast. Dit vragen naar vrijwel niet te geven infor matie als „waarom nu juist blauw gebruikt" ging zover, dat anderen het opnamen voor het recht van de maker „om iets zó te doen en niet anders". Er ontstonden partijen pro en contra de rationele benadering. GOEDE INDRUK De goede indruk van ons korte bezoek aan het festival was te zien hoe een bioscoop een sociale ontmoetingsplaats kan zijn, een sociëteit gelijk. Het Chicago Theater kende een hooggestemde sfeer. Jongeren toonden warme belangstelling voor film, voor el- kaars opinie en ook voor de behoefte elkaar met een gelijk referentiekader(film) te ont moeten. Zij deden dat in alle nuchterheid die onze dagen kenmerkt én met het ver mogen om ergens warm voor te lopen die bij de jeugd behoort. Het welslagen van het festival zal de organisatoren en in het bij zonder mevrouw E. H. Taverne-Haighton genoegen hebben gedaan. Cinestud 1970 staat voor de deur het In ternationaal studentenfilmfestival te Amster dam wordt gehouden van 26 februari tot 5 maart aanstaande. Er wordt deelgenomen in de formaten 8, 16 en 35 mm (zwart/wit en kleur) en de vertoningen vinden plaats in Kriterion en Studio K te Amsterdam. Er zijn een jury-prijs, een persprijs en een publieksprijs, alsmede prijzen ter beschik king gesteld door de culturele afdeling van de Franse ambassade (Maison Descartes). De Bond heeft Cinestud van het begin af gesteund en onderkent het belang van deze manifestatie. 14 Met wat gedachtenkronkels zou men kunnen zeggen, dat de première van „The Fixer" in het Tivoli Theater te Leeuwarden voor wat de naam betreft symbolisch stond voor de bouwprestatie in het bioscoopgebouw. De theaterdirectie had het „gefixed" vóór de feestdagen klaar te zijn met een omvang rijke verbouwing, waarbij geen voorstelling behoefde te worden overgeslagen. Tivoli is nu de modernste bioscoop in het noorden. De verbouwing werd mede gerea liseerd in de verwachting dat Leeuwarden zijn functie als provinciehoofdstad naar be horen zal uitoefenen. Tivoli staat daar hele maal achter en heeft meer mogelijkheden in petto. Nog voor de verbouwing begon was er achter de schermen van het theater al een en ander aan de tijdseisen aangepast en werkte de geautomatiseerde cabine al, gelijk dat ook het geval is in Cinema en de Leeuwarder Bioscoop. VIJF WEKEN Het vijftigjarige Tivolitheater aan de Nieuwestad 85-87 heeft de Friese architec ten Nieuwland en Van der Vegte een nieuwe zaal laten ontwerpen, welke vrijdag 12 december om 20.00 uur in gebruik werd genomen. De renovatie heeft vijf weken geduurd, maar de voorstellingen zijn gewoon doorgegaan. Het Leeuwarder publiek heeft het ongerief sportief genomen en kreeg als dank het voorrecht de eerste te mogen zijn die de nieuwe bioscoop in gebruik mocht zien. Op vrijdagmiddag was er van 15.00 tot 17.00 uur een receptie voor genodigden. LUXE De directie van Tivoli heeft de renovatie in het teken van de luxe voorzieningen voor de bioscoopbezoeker geplaatst. Er zijn 168 plaatsen opgeofferd aan ver beteringen van het zitcomfort. Zo bleven er 475 over, verdeeld over zaal (192), loge (133) en balkon (150). Deze drie aandui dingen zijn ook de enige rangen die van de zes voormalige zijn overgebleven. De stoelen zijn zeer luxe, met aan het kijk genot aangepaste stand van de rugleunin gen. De beenruimte is 90 tot 93 cm. ROND EFFECT De nieuwe zaal heeft een rond effect. De voorhang schuift weg achter de wand en laat dan een projectiedoek van 8.50 bij 3.75 m vrij. Er is een levendig, maar smaakvol kleurenschema toegepast. De stoelen zijn bekleed met een groene skai. De vloer is zwart marmoleum en de loop gedeelten zijn belegd met groen tapijt. De wanden van het balkon zijn oranje ge tint. De zaal kreeg een betimmering van „red-ceder"-hout, dat mooi afsteekt tegen het blankhouten plafond. Alle tinten in de zaal vindt, men terug in, op een lichte, crèmekleurige voorhang aangebrachte, bloemmotieven. 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 14