Bedrijfsleiders krijgen les! CASSETTE BLUFT IN HET Uw Bondsorgaan heeft u reeds vroegtijdig geïnformeerd over het enige maanden ge leden nog wat met geheimzinnigheid om geven televisie-cassette-systeem. Wat toen nog prematuur kon schijnen is bewaarheid door de ontwikkelingen: in Amerika, Duits land en Frankrijk wordt hard gewerkt zo snel mogelijk Video-recorders en Tele- players op de markt te brengen tegen een voor het publiek haalbare betaling. Men verwacht dit na een aanloopperiode (waarin de TV-cassette via industriële en educatieve doeleinden zijn introductie krijgt) in ongeveer tweeëneenhalf jaar. Op dat moment zal de filmcassette een nieuwe concurrent geworden zijn voor het bedrijf, dat leeft van het vertonen van films. De speculatieve wijze waarmee de filmvoor- raden van de Amerikaanse industrieën commercieel worden „benaderd", duiden er op dat men de ontwikkeling van de beeld cassette bepaald niet onderschat. EEN JAAR Over ongeveer een jaar wil de industrie de beeld-speler in de etalages brengen voor ca. 1200 tot 1500 gulden! Net zo duur als een goede stereo-bandrecorder. Sony heeft zich blijkens publikaties met Philips en Grundig verbonden om de beeldcassette-speler uiterst snel te ontwikkelen voor massagebruik, met nadruk op wereldwijd gestandaardiseerde apparatuur. Sony zou klaar zijn met een cassette voor kleur, die dit jaar nog de winkel gaat be reiken. Japan kondigt reeds de offerte aan waar mede men eerstdaags voor rond 2000 gulden een „elektronische huisbioscoop" kan aan schaffen, d.w.z. een afspeler met een adap ter voor overname van TV-uitzendingen. Aan het goedkoper maken van eenvoudige camera's wordt internationaal gesleuteld. En wat in Japan gebeurt, geschiedt ook in Nederland of elders. De elektronische in dustrie, internationaal verbonden, ontwik kelt zich met de snelheid van een vuurpijl en zal in komende jaren de dienst gaan uit maken in de industriële samenleving. VOORBESPEELD Wij zullen het meest te maken krijgen met de cassette, die is voorbespeeld met film, die kan worden verkocht en uitgeleend; der halve een verhuurapparaat in het leven kan roepen. Een postorderbedrijf met enorme kansen „in de provincie". De beeldkrant, waarop men zich kan abonneren staat voor de deur! Er zijn reeds cassettes ontworpen met een telsysteem, aangevende hoe vaak het ding is afgespeeld en dus voor hoeveel vertoningen de klant moet afrekenen. WIE? Wie hebben belangstelling voor de exploita tie? In Duitsland staan evenals in Frankrijk de uitgevers met de deurknop in de hand. In Duitsland het concern Springer en Bertels mann, in Frankrijk de Librairie Hachette. Voorts is een Zwitserse uitgever actief. De industrie ziet brood in het plezier van de consument zich met duur elektronisch 20 NIEUWS speelgoed onafhankelijk te maken van zijn radio- en TV-programma. De boom in de produktie van de magneto- foonband is nog maar net begonnen. Zelfs deskundigen hebben er geen idee van wat deze ontwikkeling gaat betekenen voor de belangen van hen die zorg dragen voor de creatieve inbreng, noch voor de traditionele presentatoren van het beeldverhaal, zijnde bioscoop, het toneel, het cabaret enz. Ook voor dag- en weekbladen zullen er conse quenties uit voortvloeien, welke niet zijn te overzien, evenals voor de reclame. EVR Electro Video Recording (het cassette sys teem EVR) is begin december te Parijs ge toond in zijn zwart-wit-versie. Kleur komt in 1972. De prijs genoemd voor het apparaat ter grote van een bandrecorder, waarin een beeldband (Illfordfilm van 8.75 mm) wordt afgetast, is 3000 nieuwe francs. De verkoop-exploitatie is in handen van de Librairie Hachette, Thomson CSF en de Banque de Paris et des Pays Bas. SPANJE Toeristen zullen dit jaar in Spanje in som mige hotels volledige speelfilms kunnen zien op de huis-tv. Deze films staan geregistreerd op cassette banden en worden afgespeeld met een cassette-beeldrecorder. Dit is de eerste stap van een hevig expan derende elektronische industrie in een ver- maakssector, die niet meer afhankelijk wil zijn van tv-zenders en organisaties. Het zijn in eerste instantie British Lion In ternational en Vidicord, die het Spaanse avontuur beginnen. Vidicord heeft van Lion een geselecteerd pakket films kunnen verwerven en de ope ning in de Horecasector is de hotel- en reis bureauonderneming Skytours. De eerste zes films voor Vidicord zijn „Station Six Sahara", „Only two can play", „They who dare", „French Mistress", „Two- way stretch" en „Danger Within". Er is een optie voor méér films. Lion behoudt een greep op de hoeveelheid te fabriceren cassettes en ook op de tijdspan ne waarin deze mogen worden vertoond. Niet alleen Lion heeft films beschikbaar gesteld. Vidicord spreekt van een catalogus van 200 films in alle genres. Wat betreft het educatieve gedeelte schijnt de cassettemaat schappij goede relaties te onderhouden met de BBC. Men is volledig klaar om orders uit te voeren. Het reproductieapparaat kost af Engeland 370. Het initiatief van Skytours heeft zijn echo reeds gekregen in het thuisfront, waar en kele Londense hotels participeren in een onderneming, die „Welcome TV" heet. Een ervan is Hilton-Londen. Cavendish en St.-Georges Hotel zijn andere. Voorshands vertoont men daar een sight-seeing pro gramma voor de gasten over Londen, aan- cevuld met een „advertentieprogramma" over alles wat er in de hotels te koop is in letterlijke zin. Vidicord schat dat de ontwikkeling in kleur over een jaar zover is dat kleurenrecorders kunnen worden verkocht en dan tegen la gere prijs. Er wordt in de cassette gewerkt met super-8 film. Eind vorig jaar is in Düsseldorf een eerste „Bioscoop-leergang" gehouden in het kader van een initiatief van de Duitse landelijke en lokale organisaties uit het bedrijf. De bedoeling is, dat uit deze leergangen door de exploitanten lering getrokken wordt ter verbetering van de bedrijfsvoering. De eerste leergang werd in Frankfurt gehouden en was meer een praatdag, omdat er een handzaam programma ontbrak, waarop men zich kon richten. Voor Düsseldorf was dat programma er wél en wij willen de onderwerpen hier weer geven: Etaleren met demonstratie en voorbeel den uit de praktijk. Publiekswerving met demonstratie en voorbeelden uit de praktijk. Het nut en de invloed van een affiche. Dienstkleding in bioscopen. Met ont werpen, prijzen en modeshow. De kwaliteit van beeld en geluid in de bioscoop. Bioscoop-rekenen (boekhouden e.d.). Hoe behandelt men de clientèle in een bioscoop, maar ook hoe sta ik tegen over de verhuurder. Dagbladreclame. Pauzehapjes en drankjes en wat daarmee samenhangt.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 19