Hello, Dolly! Filmpubliek werd aangeboord CINE'D': klein theater in Amsterdam Twee prijzen voor Hawarden Duitse films in experimentele uitbreng De Netherlands Fox Film Corporation bracht de musical „Hello, Dolly!" in grote stijl uit in drie plaatsen: Rembrandtplein- Theater te Amsterdam, Asta Theater te Den Haag en Cinerama te Rotterdam. Drie uitverkochte huizen, ondanks de zeer hoge toegangsprijzen van 17,50 per plaats. De opbrengst van de drie voorstellingen was bestemd voor de Hart Stichting in het kader van een puzzelactie, welke het ochtendblad De Telegraaf ten behoeve van de Hart Stichting voert. Na de publicaties in De Telegraaf waren de plaatsen na drie dagen uitverkocht. De be zoekers werden verrast met grammofoon platen, een tombola en champagne in de pauze. Ter gelegenheid van de Nederlandse pre mière van de film „Cactusflower", uitge bracht door Columbia International Films (Holland) N.V., kon men op 18 december in het City Theater te Amsterdam dozijnen tandartsen met hun assistenten aantreffen. Een publiciteitsgebaar, dat rijmde op de situatie in de film. Een ander idee was om een Miss Disc te kiezen uit Nederlandse grammofoonplaten verkoopsters, die daartoe waren aangemeld door de zaken waar zij werken. Winnares werd mejuffrouw Bernadet Walen kamp (22) uit Haarlem, die naar de gala première in Parijs mocht gaan om daar Ingrid Bergman te ontmoeten. In de voormalige foyer van de bioscoop „Theater Desmet" is maandagavond 22 de cember de mini-bioscoop „Cine 'D'" in ge bruik genomen (Plantage Middenlaan 4 a - Amsterdam). Het theater telt precies 80 plaatsen. De zaal maakt een uiterst „huiselijke" .in druk, welke wordt versterkt door de aan wezigheid van een bar (achter een gordijn tijdens de voorstelling), welke met de vol ledige vergunning voor een restaurant wordt geëxploiteerd. Binnenkort zal men na de voorstelling uit een klein keukentje een voudige, warme spijzen kunnen bestellen. De kleuren zijn in „Cine 'D'" van het zelfde gedekte genre als in het grote „Theater Desmet". De materialen die men gebruikte zijn deels oud en deels nieuw. Men heeft op die wijze de intieme sfeer willen versterken. Met de term „huiskamertheater" is „Cine 'D'" het best gekenschetst. Een bijzonderheid is de projectie, welke ge schiedt via een stelsel van periscopische spiegels. Het aanvankelijke plan het plafond te verhogen moest men opgeven, doordat bij nader onderzoek allerlei steunbalken van het gebouw gehandhaafd moesten blijven. Nu overbrugt men het hoogteverschil tussen cabine en zaal (drie meter) met spiegels. In de cabine zijn twee Philips FP-5 projec toren met SPP-lampenhuizen geïnstalleerd voor automatische projectie. De machines staan in dezelfde cabine als van waaruit „Theater Desmet" (ook automatisch) wordt bediend. De filmvertoningen in „Cine 'D'" beginnen een vol kwartier na de aanvang van de pro gramma's in „Theater Desmet". De verbouwing is vrijwel volledig in eigen beheer volbracht door de heren T. N. I. Desmet sr., Theo Desmet jr. en de technisch bedrijfsleider J. J. de Badts. „Cine 'D'" begon zijn bestaan met de film „Een vrouw die voorbij kwam". Het ligt in de bedoeling een programmering te voeren als voor een cinema d'art. Men wil, aldus de heer Desmet sr., niet mikken op pre mières, maar meer de nadruk leggen op het terugbrengen van belangrijke films van ja ren geleden. Een verfijnde reprise politiek. Op het filmfestival te Chicago, gehouden in november, heeft de film Monsieur Hawar den twee prijzen behaald. Ten eerste voor de beste regie, wat een „Silver Hugo" op leverde voor Harry Kümel. De tweede zilveren Hugo werd de film toe gekend in de categorie beste zwart-wit-ver- filming. 22 Een zestal Duitse films, welke met over heidssteun zijn gemaakt hebben tot dusverre in hun vaderland geen roulement kunnen krijgen en dit is een reden tot bezorgdheid in Bonn, dat zich dezer dagen ook gecon fronteerd zag met een plan van het Kurato- rium lunger Deutscher Film. In Mannheim kwam dit met een plan voor door de over heid gesteunde verhuurkansen. De Bondsregering 'heeft zich over het pro bleem gebogen en onderzoekt waar het hapert, dat de Duit.re verhuurders en ex ploitanten geen belangstelling zouden heb ben voor jonge regisseurs en producenten en hoe de tegenzin kan worden overwonnen. In het voorjaar reeds werden bepaalde voor stellen gedaan welke resulteerden in een Münchener beraad van vertegenwoordigers van de regering, producenten, regisseurs, vertegenwoordigers uit het Gilde der Film kunsttheaters, van het Hauptverband Deut scher Filmtheater, van de verhuurdersorga nisatie alsmede van het instituut voor massa communicatie. Het ministerie voelt niets voor het Kurato- riumplan om een „overheidsverhuurder" te scheppen. Wel ziet men iets in een aantal „test-voorstellingen". Bonn is bereid pre mières in tien tot vijftien steden te finan cieren. De regering is bereid een garantie te verstrekken aan de betrokken exploitanten en bij te dragen in de reclame. Er wordt geen verhuurder betrokken in deze politiek. De producent blijft gehouden zijn eigen verhuurder te zoeken. Dat houdt in dat de producent die immers zegt het beste te weten hoe hij zijn film moet pre senteren gehouden is zelf de test-pre- mière te organiseren. Concrete bedragen zijn nog niet aan de orde geweest. Begin 1970 werden nieuwe beraadslagingen georganiseerd, waar producenten van de be trokken films hun campagneplan moesten voorleggen. De regeringsvertegenwoordi gers zullen dan in samenwerking met het Hauptverband vaststellen welke theaters voor zo'n test in aanmerking komen. De aktie zal als alles goed verloopt in maart of april 1970 van start gaan. Parallel zal het instituut voor massacom municatie een wetenschappelijk onderzoek instellen hoe het publiek reageert op films, die op een dergelijke individuele manier worden uitgebracht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 21