Deense
Bioscoopwet
op de helling
Franse gemeente
belasting
afgeschaft
Zevenaar redt
Astra-bioscoop
Colosseum 40 jaar
3-D in
fase?
nieuwe
„Bondstheater"
Goud en Zilver
voor
„Elementen"
Uitkijk telt
vier kruisjes
Speelfilmregisseur
kan leren
van commercial
Toccata in de
prijzen
De Deense Bioscoopwet van 1964 zal waar
schijnlijk in de loop van 1970 op de helling
worden gezet om de invloed van de BTW
op de toegangsprijs het hoofd te bieden.
Het bezoekerstal is vermoedelijk mede daar
door teruggelopen. Doch dat is niet de
hoofdzaak. De achteruitgang brengt nl. met
zich een verminderde opbrengst van bepaal
de fiscale heffingen, die in Denemarken
bestemd zijn. voor het Filmfonds, waaruit de
opleiding van jonge filmers aan de acade
mie, een filmleerstoel aan de Kopenhaagse
universiteit en de produktie van allerhande
films wordt betaald of gesteund. De ver
minderde opbrengst heeft nieuw beraad over
de filmpolitiek tengevolge gehad en voor
stellen om de verdeling te wijzigen.
Een ervan is de invoering van een subsidie
op „verliesgevende, maar goede films", voor
exploitanten, die dat verlies nemen.
De kwaliteit van films, die daarvoor in aan
merking komen wordt tevoren vastgesteld
door een jury, zo willen de voorstellers het
tenminste. Zij menen daarmede de produ
centen binnenslands aan te sporen een „cul
turele film" te maken instede van een
„commerciële", wat dan ook de criteria
daarvoor ook mogen zijn.
In Frankrijk is per 1 januari jl. artikel 11
van de Wet op de financiën aanvaard, waar
in wordt gesteld, dat met ingang van dit jaar
geen extra heffingen meer zullen worden
geheven van bioscoop- en televisievoorstel
lingen, die onderworpen zijn aan de bepalin
gen voor de BTW.
Dit betekent, dat gemeenten in Frankrijk
geen belastingen op voorstellingen kunnen
heffen naar eigen willekeur, zoals tot dus
verre het geval was.
Het Astra Theater te Zevenaar zou per
1 januari worden gesloten ware het niet, dat
de gemeente heeft ingegrepen in de exploita
tie door deze met een subsidie en een terug
betaling van de V.B. verder mogelijk te
maken.
Burgemeester en Wethouders achtten het
voortbestaan van het theater van zoveel be
lang voor de gemeente, dat zij de raad voor
stelden vier jaar lang een subsidie van
20.000,te verstrekken alsmede een
terugstorting van de V.B. over 1967 en
1968.
De raad heeft het voorstel van B. en W.
mede omdat het Astra Theater meer func
ties vervuld dan alleen bioscoop te zijn
graag gesteund. Het woord is nu aan Ge
deputeerde Staten om de subsidie goed te
keuren.
Het Colosseum Theater aan de Beijerlandse-
laan te Rotterdam bestond op vrijdag 19
december veertig jaar. Het is het oudste
theater van Rotterdam-Z. Bij de opening
had het 1034 stoelen en was daarmee toen
de grootste lokale bioscoop van ons land.
Deze reputatie heeft het theater nu nog.
De eerste eigenaar was Karel van Zwanen-
berg. Tegenwoordig is de huurster de Cineac
Rotterdam N.V. De N.V. Lichtspel Maas
is eigenaar, onder directie van de heer C.
van Willigen te Wassenaar.
Ondanks de veranderingen in de loop der
jaren heeft het interieur nog het karakter
van een schouwburg met in een halve cirkel
gebouwde loges. Een van de hoogtepunten
uit de geschiedenis van Colosseum was de
landelijke galapremière van „Ciske de Rat"
op 5 oktober 1955.
Drie-D, de driedimensionele film, fascineert
nog steeds de filmindustrie.
Uitvinders, bezig om de holografie dienst
baar te maken voor meer algemeen gebruik
menen het nieuwe systeem nu te hebben ge
vonden door een combinatie van technieken
voor laserstralen en holografie.
CBS (USA), dat ook een belangrijke rol
speelt in de ontwikkeling van cassettes voor
televisie heeft patenten aangevraagd voor
een 3-d-systeem ontworpen door dr. Dennis
Gabor in de laboratoria van CBS.
Het is afgeleid van holografie en laser en
maakt gebruik van spiegels en een gebogen
projectiedoek, dat met een lichtgevoelig ma
teriaal is bedekt.
NATO (North American Theatre Organi-
sation) heeft in een topvergadering in
Washington het plan besproken in het John
F. Kennedy Cultural Centre te Washington
een bioscooptheater in te richten.. De offi
ciële opening is gepland voor 1971.
Niet alleen krijgt het cultureel centrum al
dus ook een filmcentrum (naast andere
centra van uitvoerende kunsten), maar te
vens kan dit een uitstekende startplaats zijn
voor films van jonge mensen, alsmede een
middel tot public relation.
De NATO overweegt het theater te betalen
uit de opbrengst van een nationale actie,
d.w.z. de opbrengst van één avond bioscoop
bezoek over de gehele Verenigde Staten.
Mundofilm te Hilversum deelt mede, dat de
film „Elementen trotseren elementen" van
J. Burcksen en R. Herblot wederom is be
kroond.
De film won op het tiende Internationale
festival voor maritieme films te Milaan een
„Gouden Boeg" en op het zesde Internatio
nale educatieve festival voor films te Te
heran een „Zilveren Delfan". De creatie van
Mundofilm heeft met deze prijzen inbe
grepen reeds acht bekroningen in de wacht
gesleept.
Het filmtheater „De Uitkijk" te Amsterdam
vierde op 9 november het 40-jarig bestaan.
Destijds was „De Uitkijk" een art-house
avant la lettre. Het wilde zich voornamelijk
met artistieke experimenten bezighouden
in navolging van twee Parijse theaters,
„Studio '28" en het „Theatre des Ursulines".
Zo weten we ook dat Studio al een oude
naam is.
Oprichter van de Uitkijk („De goede films
komen er toch") was Mannus Franken, een
cineast met een grote kring van vrienden,
filmvrienden die best op een niet te beste
stoel een goede rolprent wilden bekijken.
Er is nadien veel veranderd. „De Uitkijk"
heeft dwars door alle ontwikkelingen heen
zijn imago bewaard, die de bioscoop al on
der de eerste directeur Petster verwierf.
„De Uitkijk" heeft het jubileum gevierd
met o.a. een Old Tune Movie Club-retro-
spectief op vier decennia geleden, met films
waar men tóen gepassioneerd over sprak
en nu nog. Het experiment heeft inder
daad door zijn daden gesproken.
Karel Reisz regisseur van „Saturday
night, sunday morning" en „Morgan"
was dezer dagen bezig in de TopSpot-studio
in Duivendrecht.
Hij maakt daar geen speelfilm maar een
30 seconden commercial voor een marga
rine.
Hij deed in Duivendrecht een opmerkelijke
uitspraak: Er is geen verschil tussen com
mercials maken en de regie van speelfilms.
En dan letterlijk: „Er is geen verschil, dat
ridicule snobisme,' dat in sommige film-
kringen bestaat als het over commercials
gaat hebben wij in Engeland ook gekend,
tien jaar geleden. Nu houden de grootste
regisseurs zich ermee bezig. Waarom ook
niet als je van filmen houdt. Een commer
cial dwingt je in korte tijd je zo goed mo
gelijk uit te drukken. In andere landen zijn
speelfilmregisseurs ook al tot dit inzicht ge
komen."
Aldus Karel Reisz, die toevoegt „In New
York is het ook doodgewoon dat speelfilm-
makers zich met commercials bezighou
den". Zo stond het vermeld in Ariadne.
Karel Reisz
Op een Internationale filmmanifestatie te
Panama werd „Toccata" van Herman van
der Horst bekroond als de beste korte film
van het festival.
23