Deense Bioscoopwet op de helling Franse gemeente belasting afgeschaft Zevenaar redt Astra-bioscoop Colosseum 40 jaar 3-D in fase? nieuwe „Bondstheater" Goud en Zilver voor „Elementen" Uitkijk telt vier kruisjes Speelfilmregisseur kan leren van commercial Toccata in de prijzen De Deense Bioscoopwet van 1964 zal waar schijnlijk in de loop van 1970 op de helling worden gezet om de invloed van de BTW op de toegangsprijs het hoofd te bieden. Het bezoekerstal is vermoedelijk mede daar door teruggelopen. Doch dat is niet de hoofdzaak. De achteruitgang brengt nl. met zich een verminderde opbrengst van bepaal de fiscale heffingen, die in Denemarken bestemd zijn. voor het Filmfonds, waaruit de opleiding van jonge filmers aan de acade mie, een filmleerstoel aan de Kopenhaagse universiteit en de produktie van allerhande films wordt betaald of gesteund. De ver minderde opbrengst heeft nieuw beraad over de filmpolitiek tengevolge gehad en voor stellen om de verdeling te wijzigen. Een ervan is de invoering van een subsidie op „verliesgevende, maar goede films", voor exploitanten, die dat verlies nemen. De kwaliteit van films, die daarvoor in aan merking komen wordt tevoren vastgesteld door een jury, zo willen de voorstellers het tenminste. Zij menen daarmede de produ centen binnenslands aan te sporen een „cul turele film" te maken instede van een „commerciële", wat dan ook de criteria daarvoor ook mogen zijn. In Frankrijk is per 1 januari jl. artikel 11 van de Wet op de financiën aanvaard, waar in wordt gesteld, dat met ingang van dit jaar geen extra heffingen meer zullen worden geheven van bioscoop- en televisievoorstel lingen, die onderworpen zijn aan de bepalin gen voor de BTW. Dit betekent, dat gemeenten in Frankrijk geen belastingen op voorstellingen kunnen heffen naar eigen willekeur, zoals tot dus verre het geval was. Het Astra Theater te Zevenaar zou per 1 januari worden gesloten ware het niet, dat de gemeente heeft ingegrepen in de exploita tie door deze met een subsidie en een terug betaling van de V.B. verder mogelijk te maken. Burgemeester en Wethouders achtten het voortbestaan van het theater van zoveel be lang voor de gemeente, dat zij de raad voor stelden vier jaar lang een subsidie van 20.000,te verstrekken alsmede een terugstorting van de V.B. over 1967 en 1968. De raad heeft het voorstel van B. en W. mede omdat het Astra Theater meer func ties vervuld dan alleen bioscoop te zijn graag gesteund. Het woord is nu aan Ge deputeerde Staten om de subsidie goed te keuren. Het Colosseum Theater aan de Beijerlandse- laan te Rotterdam bestond op vrijdag 19 december veertig jaar. Het is het oudste theater van Rotterdam-Z. Bij de opening had het 1034 stoelen en was daarmee toen de grootste lokale bioscoop van ons land. Deze reputatie heeft het theater nu nog. De eerste eigenaar was Karel van Zwanen- berg. Tegenwoordig is de huurster de Cineac Rotterdam N.V. De N.V. Lichtspel Maas is eigenaar, onder directie van de heer C. van Willigen te Wassenaar. Ondanks de veranderingen in de loop der jaren heeft het interieur nog het karakter van een schouwburg met in een halve cirkel gebouwde loges. Een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van Colosseum was de landelijke galapremière van „Ciske de Rat" op 5 oktober 1955. Drie-D, de driedimensionele film, fascineert nog steeds de filmindustrie. Uitvinders, bezig om de holografie dienst baar te maken voor meer algemeen gebruik menen het nieuwe systeem nu te hebben ge vonden door een combinatie van technieken voor laserstralen en holografie. CBS (USA), dat ook een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van cassettes voor televisie heeft patenten aangevraagd voor een 3-d-systeem ontworpen door dr. Dennis Gabor in de laboratoria van CBS. Het is afgeleid van holografie en laser en maakt gebruik van spiegels en een gebogen projectiedoek, dat met een lichtgevoelig ma teriaal is bedekt. NATO (North American Theatre Organi- sation) heeft in een topvergadering in Washington het plan besproken in het John F. Kennedy Cultural Centre te Washington een bioscooptheater in te richten.. De offi ciële opening is gepland voor 1971. Niet alleen krijgt het cultureel centrum al dus ook een filmcentrum (naast andere centra van uitvoerende kunsten), maar te vens kan dit een uitstekende startplaats zijn voor films van jonge mensen, alsmede een middel tot public relation. De NATO overweegt het theater te betalen uit de opbrengst van een nationale actie, d.w.z. de opbrengst van één avond bioscoop bezoek over de gehele Verenigde Staten. Mundofilm te Hilversum deelt mede, dat de film „Elementen trotseren elementen" van J. Burcksen en R. Herblot wederom is be kroond. De film won op het tiende Internationale festival voor maritieme films te Milaan een „Gouden Boeg" en op het zesde Internatio nale educatieve festival voor films te Te heran een „Zilveren Delfan". De creatie van Mundofilm heeft met deze prijzen inbe grepen reeds acht bekroningen in de wacht gesleept. Het filmtheater „De Uitkijk" te Amsterdam vierde op 9 november het 40-jarig bestaan. Destijds was „De Uitkijk" een art-house avant la lettre. Het wilde zich voornamelijk met artistieke experimenten bezighouden in navolging van twee Parijse theaters, „Studio '28" en het „Theatre des Ursulines". Zo weten we ook dat Studio al een oude naam is. Oprichter van de Uitkijk („De goede films komen er toch") was Mannus Franken, een cineast met een grote kring van vrienden, filmvrienden die best op een niet te beste stoel een goede rolprent wilden bekijken. Er is nadien veel veranderd. „De Uitkijk" heeft dwars door alle ontwikkelingen heen zijn imago bewaard, die de bioscoop al on der de eerste directeur Petster verwierf. „De Uitkijk" heeft het jubileum gevierd met o.a. een Old Tune Movie Club-retro- spectief op vier decennia geleden, met films waar men tóen gepassioneerd over sprak en nu nog. Het experiment heeft inder daad door zijn daden gesproken. Karel Reisz regisseur van „Saturday night, sunday morning" en „Morgan" was dezer dagen bezig in de TopSpot-studio in Duivendrecht. Hij maakt daar geen speelfilm maar een 30 seconden commercial voor een marga rine. Hij deed in Duivendrecht een opmerkelijke uitspraak: Er is geen verschil tussen com mercials maken en de regie van speelfilms. En dan letterlijk: „Er is geen verschil, dat ridicule snobisme,' dat in sommige film- kringen bestaat als het over commercials gaat hebben wij in Engeland ook gekend, tien jaar geleden. Nu houden de grootste regisseurs zich ermee bezig. Waarom ook niet als je van filmen houdt. Een commer cial dwingt je in korte tijd je zo goed mo gelijk uit te drukken. In andere landen zijn speelfilmregisseurs ook al tot dit inzicht ge komen." Aldus Karel Reisz, die toevoegt „In New York is het ook doodgewoon dat speelfilm- makers zich met commercials bezighou den". Zo stond het vermeld in Ariadne. Karel Reisz Op een Internationale filmmanifestatie te Panama werd „Toccata" van Herman van der Horst bekroond als de beste korte film van het festival. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 22