cinestud 70 k Steun voor initiatief uit studerende wereld U vraagt mij om mijn standpunt ken baar te maken ten opzichte van stu- dentenfilms, de rol van het protest in de film en nieuwe ontwikkelingen. Wat het eerste betreft kan ik zulks niet dui delijker doen dan door te wijzen op het feit, dat de Nederlandse Bioscoop bond zich als bedrijfsorganisatie niet beperkt heeft tot het zitting nemen in een erecomité van het internationale festival van studentenfilms, maar ook door subsidies, het beschikbaar stel len van prijzen en door mede te wer ken aan de publiciteit vanaf de eerste Cinestud in 1960, daadwerkelijk steun heeft gegeven aan het initiatief tot een manifestatie van studentenfilms. Aanvankelijk hadden wij ons en dan ga ik terug tot de jaren 1945/ 1950 de ontwikkeling van de stu- dentenfilm in ons land althans wat rooskleuriger voorgesteld. Toen wij kort na de oorlog een van de eerste In de catalogus voor het stu- dentenfilmfestival „Cinestud 70", dat in februari te Amsterdam werd georganiseerd, heeft de voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond een bijdrage ge schreven welke wij hier in ge heel afdrukken. studentenbioscopen namelijk het Kriterion Theater in Amsterdam tot het lidmaatschap van de bedrijfsorga nisatie toelieten, had ik persoonlijk Het affiche van Cinestud '70 dat over de gehele wereld werd verspreid. de oprechte hoop, dat dit instituut niet alleen als een financierings lichaam zou gaan functioneren voor studentenhulp, maar zich ook zou ont wikkelen tot een cinecentrum van filmenthousiasten in de studentenwe reld, waaruit op welke wijze ook een nieuw filmklimaat zou gaan ontstaan. WORKSHOP Dat laatste is zeker niet het geval, welke verdiensten deze studentenbio- scoop ook overigens moge hebben uit hoofde van haar bijdrage in de filmontwikkeling in Amsterdam. Deze ontwikkeling is wat ons land betreft veeleer ontstaan uit het Nederlands Filminstituut, dat door de oprichting van een Filmacademie als het ware een workshop voor jonge studerenden heeft geschapen die jaarlijks een aan tal verdienstelijke werkstukken afle veren, welke, gezien de ontvangst vooral van de jongste resultaten, de aandacht beginnen te trekken zowel hier als in andere landen. Dit proces is nog slechts in een be ginstadium. Ik verwacht echter stellig vanuit deze kring een succesvolle par ticipatie in de internationale ontwik keling van de studentenfilms. Niet al leen de persoonlijke betrokkenheid bij deze ontwikkeling, maar ook de initiërende steun van de bedrijfsorga nisatie om het mogelijk te maken, wij zen er wel op hoezeer wij achter de filmcreatieve initiatieven staan van de studerende wereld. ACTUALITEIT Hoe meer de intelligentsia zich met film bezighoudt, actief bezighoudt en vooral creatief, zoals de laatste jaren in toenemende mate gebeurt, hoe meer dit zal bijdragen tot de film ontwikkeling, inzonderheid wat betreft de aanwending van het medium film, de nieuwe filmstijl en de betrokken heid van de film bij de bloedhete ac tualiteit. Wat dit laatste betreft kan de studentenfilm bepaalde verdiensten niet worden ontzegd; integendeel, door zich los te maken van de ,,1'art pour l'art"-stijl en zich met het me dium te storten in de turbulentie van de actualiteit heeft zij de functie van de film in het maatschappelijk geheel verhevigd en essentiëler gemaakt. Het staat voor mij vast, dat, zoals in het 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 20