Dappere Hollander Voor de bijl Cassette- ontwikkelingen Gossip van de barricade Filmverslaggever Henk ten Berge (De Tele graaf) haalde herinneringen op aan de woelige dagen in Cannes 1968, toen de regisseurs de revolutionaire kat en elkaar in de gordijnen joegen. Van het stukje met betrekking tot de Nederlanders in Cannes hier acte. De buitenlanders zaten er met stomme verbazing naar te kijken. Enkele vermetele» waagden zieh dichtbij, De Le kende Hollander Jan Blokker stepte met opge stroopte mouwen op het to neel rond, kennelijk in de hoop aangezien te worden voor de leider maar hij word niet herkend. Wel kwamen hij en zijn cameraman terug met mooie opnamen en daaruit sneed hij bekwaam een televi sieprogramma op de wijze van de builende muziek uit „Ge jaagd door de wind" als een afscheid van een tijdperk. „Cannes is niet meer, is voor bij, alles wordt- anders", pro- - fêteerde hij en nou zal de arme kerel er weer heen moe ten want alles is gewoon weer begonnen. Amusant achteraf was ook Bhb Bert in a, de furore- daeteur van De Volkskrant. Op de laatste avond kwam ik hem tegen in de Rne d'Antibes in zijn zondagse pak en glun derend sprak hij: „Haha, ik ben voer de revolutie maar met het glas in de hand!" Daags daarna vluchtte hij a over de wegen van Frankrijk n naar het noorden achter in de e caravan van Jan Blokker en ■3 toen hij er eenmaal veilig in - Holland uitkroop was hij öefi- r nitief geïndoctrineerd, Hij - schreef (voor 't eerst ia de 20 - jaar dat hij Cannes bezocht) - eenvlammend artikel over dat het tijd werd dat alles af- gelapen was en dat het nooit deugde. En vanaf dat moment ook begon deze nestor van de Nederlandse festivalgangers in zijn krant braakneigingen te vertonen bij alles wat rook naar Amerikaans, En dat is voor een filmjournalist een dagtaak want bijna tachtig procent van de fümerij is Amerikaans, En Herman van der Horst stond wijdbeens ach ter in de zaal. Ik hoor het hem nóg zeggen: „Godverdee, ik wou dat ik *rs bijl had", Niet alleen zag hij zijn, fii.ro „Toc cata" de mist' ingaan maar hij had toch al ro'n bloedhekel aan die schreeuwlelijk van Ge dard omdat die voor Hotel Martmez iedere heer zijn vuurrode kapitalistische Fer rari zette op het plekje oat Herman voor zijn Landrover had gedacht. Op 24 maart is te New York een ge slaagde demonstratie (in kleur) ge houden door CBS van „color EVR" of wel Elektronische Video Recording. Men zal per 1 september EVR-cas- settes in kleur gaan verkopen. Daar was ook Darryl F. Zanuck, presi dent-directeur van 20th Century Fox en hij deelde mede, dat Fox plannen heeft om de filmbibliotheek beschik baar te stellen voor overname op cas settes. Deze mededeling moet worden gezien in het kader van een zakelijk voorstel, dat Fox wil maken. Gereali seerd is er nog niets. Zanucks verkla ring was meer proefballon. De ballon hangt echter aan een eco nomisch draadje en wie dit volgt, leest: dat Fox wil contracteren dat elke film vijf jaar na zijn release be schikbaar komt voor cassette. De pers in New York zag kleurenfilms afge speeld op normale TV-toestellen via een EVR-player. De firma Motorola is in Amerika de enige die een licentie heeft om EVR- players te fabriceren en te verhande len. Genoemde firma was er als de kippen bij een „wonderapparaat" te tonen, waarmee op elk ter wereld bestaand TV-toestel zwart/wit en kleurbanden kunnen worden afgespeeld. Dat appa raat kost nu nog 795 dollar. EVR strekt de vleugels uit over de ge hele wereld en binnen de stamboom van deze onderneming zien we vertak kingen groeien naar Zwitserland, Duitsland, Italië en Oostenrijk. De Duitse tak is Robert Bosch GmbH. De Italiaanse is Mondadori en Zanussi. Voor Zwitserland staat Ciba erachter, samen met Geigy en Editions Ren contre. Waarschijnlijk moet het in de hoop der organisatoren hebben gelegen, dat op die 24ste maart ook kon wor den bekendgemaakt, dat EVR het standaardtype cassette voor de ge hele wereld zou zijn. Maar wat dat be treft is geen overeenstemming bij de elektronische supermachten. Het VCR- systeem (zie verder) en Selectavision (RCA) staan met EVR in de rij om de kopersgunst. De muziekbandcassettes hebben in de beginperiode een dergelijke evolutie doorlopen en zijn pas één jaar als een bliksemschicht aan het klimmen over de schaal van de statistiek. De grote aantrekkingskracht blijkt te schuilen in het pocketboekformaat van de cas sette, die zich gemakkelijker laat mee nemen dan een stapel platen ter af wisseling van de programma's op de portable radio met ingebouwde recor der. De persconferentie in New York werd gevolgd door een reeks van demon straties tot 24 april in alle grote steden van de USA. Daarna zou een reclame campagne volgen. De eerste aanzet voor afzet wordt ge maakt voor industriële en educatieve doeleinden met een doorbraak naar de publieke markt, wanneer de pro- duktielijnen zodanig kunnen worden geautomatiseerd dat de kosten een soepel verhandelbaar produkt ople veren. De beeldbandcassette geeft mogelijk heden tot aanmerkelijke verdichting in omvang van informatie en zal als zodanig een brug slaan tussen com- puterarchieven voor de zeer kapitaal krachtige bedrijven en de papierwin kels van de kleine. Andere nieuwtjes zijn De Japanse Matsushita-fabrieken heb ben in Tokio een demonstratie gege ven met een „video-disk", een soort plaat in plaats van een band, die dit najaar wordt geïmporteerd. Het Britse Thames Television biedt de registratie van culturele en sporteve nementen aan en via de ITV-maat- schappij wordt het publiek verzocht kenbaar te maken of er belangstelling is voor dergelijke aanbiedingen. De algemeen secretaris van de Britse CEA, Bob Camplin heeft verklaard, dat bioscopen de kans moeten benut ten zich op te werpen als verkoop punten par excellence voor cassette verkoop. ,,lk zie niet waarom we dat aan de supermarkten moeten over laten", aldus Camplin. Wij hebben een jaar geleden deze overwegingen neerschreven, toen wij vroegtijdig de ontwikkeling van de cassette regi streerden. 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 13