Nederlandse film wint prijs in Amerika Zodoende ligt het voor de hand dat de liefhebber, die nog eens een oudere film terug wil zien, moet aankloppen bij de licentiehouders van bescherm de films. Als hij bij het verwerven van dit materiaal op grond van auteursrechtbelangen wordt teleurge steld, is het wel uiterst onelegant een geheel bedrijf te verwijten, dat dit zou weigeren de cultuur te dienen, omdat zij de rechtmatige belangen van de auteurs niet wil verloochenen. Wij mo gen aannemen, dat de liga's ook de rechten voor de pauzemuziek trouw afdragen aan de houders van de mu- ziekrechten! Er is geen enkel bezwaar tegen het organiseren van doe-het-zelf-voorstel- lingen, wat een liga in wezen wil doen, zomin als tegen het doe-het-zelf-tim- meren of -loodgieten. Begeeft men zich echter op professioneel terrein, dan moet men niet teleurgesteld zijn bij het ontmoeten van vakeisen en pa tenten; in het geval van de bioscoop de auteurswet en de burcht die daar op werd gebouwd ter bescherming van de rechten van de kunstenaars. Noch moet men de gram uit een ge kwetst gevoel van „dat fixen wij wel even" verhalen met irrationele be schuldigingen aan het adres van de self defense van het bedrijf dat loyaal achter de auteurs, de licentiebepalin gen en hun wet staat, zowel waar het op verdedigen als op het betalen aan komt, alsmede op het gezonde streven het bioscoopbedrijf in stand te hou den in de unieke vorm, die het Neder landse bedrijf (internationaal gewaar deerd) daarvoor koos. In 75 jaar internationale en nationale praktijk in de bedrijfsvoering is veel ervaring opgedaan die het gewenst maakt alvorens met film om te gaan deskundigen te raadplegen. Dat voor komt de teleurstellingen, welke men zo vaak tracht te ontdoen met schijn- argumenten van de werkelijke grond: het verdwaald zijn in de materie. De combinatie van liga-bioscoop heeft nimmer problemen opgeleverd en blijkt zeer vruchtbaar voor de weder zijdse betrokkenheid t.a.v. het me dium. Dit is de actuele praktijk. Het bioscoopbedrijf heeft nooit een liga een strobreed in de weg gelegd als de spelregels in acht werden ge nomen. Het heeft altijd klaar gestaan om advies te geven. De omwegen van de heer Visbeen heeft hij ten on rechte betreden: goed advies is voor handen en kost geen geld. Wij hebben een afschrift van deze brief gezonden aan de heer A. J. van Dijk. Met dank voor uw welwillende belang stelling en gevoelens van hoogach ting. hoogachtend, Bureau van de Nederlandse Bioscoopbond W. G. Ket, Afd. Voorlichting 28 De Golden Camera awards-jury van het US-Industrial Festival te Chicago heeft de onderscheiding voor Creative Excellence uitgereikt aan Carillon Films-Rijswijk voor „Big talk about a small town" (produktie Ronnie Erends, idee van Ted de Wit, regie Han Mook, montage Henk Stoffers en camera Prosper Dekeukeleire). Ook vorig jaar won Carillon films een Gold Camera met „Vision of a reality" van Ronnie Eerends. Voor genodigden van de directie van Thomassen en Drijver-Verblifa N.V., Deventer en de N.V. Sobemi, Brussel is de kleurenfilm „Verpakking in be weging" in première gegaan. (Produk tie Yvonne Schefer, scenario en regie Jan Schefer.) De film zal zijn nut af werpen als voorlichtingsfilm over ge noemde bedrijven en over blikconser- ven. De Stichting Amsterdam Promotion vertoonde in de hoofdstad „Dynamic Amsterdam" in première. De film werd gemaakt door Carillonfilms (produktie Ted de Wit, regie Ronnie Erends, mu ziek Willy Langestraat). Amsterdam komt er in tot uiting als een stad vol tegenstellingen en als aantrekkelijk oord voor industrievesti ging. De wereldpremière geschiedde op de wereldtentoonstelling in Osaka (Japan). De cineast Johan van der Keuken heeft in samenwerking met de dichter schrijver Gerrit Kouwenaar een film gemaakt in opdracht van de gemeente Amsterdam. „Snelheid 40-70" (25 minuten) werd vertoond in continuvoorstellingen in de hoofdstad tussen 1 en 5 mei jl. De bedoeling van de film was een her inneringsbeeld op te roepen aan de Tweede Wereldoorlog, waarbij echter niet is gestreefd uit de gearchiveer de beeldherinneringen te putten, maar naar een kritische benadering van de sfeer met beelden, welke o.a. aan een recentere werkelijkheid zijn ontleend. Snelheid 40 - 70 werd uitgebracht door de N.V. Cityfilm te Den Haag in het City Theater, het Capitol Theater, het Ceintuur Theater en filmtheater De Uitkijk. Onlangs is een vernieuwde versie van de kleurenfilm „Maasvaart" gereed gekomen, waarbij nieuwe waterstaats- werken zijn opgenomen en voorts een kleurenfilm over de Zuiderzeewerken onder de titel „Water/land". (Beide films gemaakt door Cinecentrum N.V. Een beeld uit „Roel gaat weg" in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.) In première ging dezer dagen een korte film van Anton Haakman (came ra en regie) „Roel gaat weg" gemaakt onder de subsidieregeling van C.R.M. Medewerkers waren o.a. J. W. van Reijen (geluid), Jan Bosdriesz (mon tage), Peter Helberg (produktie). Voorts ging in première „De laatste eer", geregisseerd door Ton Aarden, die ook het scenario schreef. Mede werkers waren o.a. Hans Menke en Hein Groot (camera), Felix Visser (mu ziek), Sjoerd Osinga (geluid). Produk tie: Gammafilms N.V. BELASTING GERUILD VOOR JOURNAAL De Israëlische regering zal binnen kort de vermakelijkheidsbelasting af schaffen op de toegangsprijzen voor de bioscopen. De Israëlische regering doet daarmee afstand van zes miljoen Israëlische ponden. Er is een voorwaarde aan verbonden. De theaters moeten jaarlijks minimaal 60 kopieën afnemen van de twee na tionale filmjournaals. NIEUW LIDO LEIDEN Ten tijde van het drukgereed maken van dit blad werd de verbouwing afgesloten van het Lido Theater te Leiden. In verloop van 31/2 jaar liet de directie, de heren Louis en Leo van Praag, Lido zo grondig „herstructure ren" dat van een belangrijke prestatie op theatergebied kan worden gespro ken. Lido werd het eerste marmeren bioscooptheater in Europa. Wij komen hierop in het volgende nummer van Film met foto's terug.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 26