Nederland rijp voor „drive-in" - bioscopen? u '1' WSBEWMTE SP1TZENFILHE DER WELTPROOUKIÏO» WIE FSHBT MU ZM AUTOMHO «E«LOEB STR.? - kostenios Die neus Dtmension das Fümgenusses fm Rhythmus unserer ZeK tn b*risgJiciier privater Atmospnêre in ungez'A'untjstier bequemer Kieidung itire visrbBtnigsn Llebünge können döbei sein imsere 5nsckbsr biotet köstiiche Speziaütaten Direkt-Servlce tör Speisen und Getranke auf Wunsch am Wagen nur den Schaltaf für dns grüne RutiieM am Lautsprechar betatigonj Speziai-Heiztüfter für kühte und kalte Abende - ungsstörter ffauchgenulï unabh&igige lautstarfce-flagulierung nach ihren Wünssftett frefe, unbehlndarte Sicht in aiien Reihen SIC Wonnen «ach Horzenstesi mi'spteieri und kommsntlsrsn fcalner stoft Sie Sis storen keinan und vor aiiarn; Kstns Parkpiausorgan rnsrsri Das a!!ss bjetet Innen ihr AUTÖKJMO. Venfo«r S&. DEe neue Dtmension des FUmgenusees für moderne, mctorlslerïe SSenschsn Ven Norden - Cstsn Süden - Westen über die Aütobahn arn besten, lm AnsebiuS bieten aicb clann die BundasstraSen 9, 55 und 59 an, AB« Autesbahnen fötiren zurrt AUTOKJ&Ö Vsniosr Str. KSissr feïioimhnrfng Aiitóbahn NeuS - K5!n AbteSrt Bccfcisrnönd AbTehrt Sinnersderf GUTE FAMRT UND VIEL VERG&ÜGEWE WISSËKSV/ERTES UtJP INTERESSANTE3 j 120S Wss*np!8ö« Variwfcrss&ïEtls getogen: Niir 1,5 tan nördSJei» ües-Kütner Autöüatiiulnga Abtabrt BccWemönd - Gfevofibfoitii en der B 59 Eini:oI!aül6ïwsc*l«r imrf - bei kühtsr Witteniris - Heizlöller ttoststitoa für jetiso Wagen Voraïeifunsaantóng monatiicb versefcieden elwa 1/2 Stunde neen Sonnanurttor- gang Kasss und Snackbar sind jca-cüs 1 Sfcunde vot Eagmn geoflrel. 10 Minuten Pause in der Müte des Programma. Siandiga Bedienung wëbrend der ersien Prosrammhaifie unrf in der Payse dSrekt am Wagen, ^^Tïïai bis 19. Jum 1969 ArrfangSïeiten bis 29. Mei taglich pTTÖu""Uhrj- 30. Mal tügüch |2t.3ÏTÏÏhrj ssmstegs aucti [23.45 Uhri bzw. i. t. In de Verenigde Staten van Noord- Amerika, waar na de Tweede Wereld oorlog de amusementscentra in de grote steden steeds ontoegankelijker werden als gevolg van toenemend autoverkeer en parkeermoeilijkheden, begon een vindingrijke ondernemer in 1947 met een geheel nieuwe vorm van bioscoopexploitatie, gericht op de autobezitters, de drive-in. Naar thans algemeen bekend is, is dit een open luchtbioscoop buiten de stad, waarin plaats is voor honderden auto's, die door de inzittenden worden benut als hun privé-loge van waaruit zij film voorstellingen op een projectiescherm van gigantische afmetingen kunnen volgen. De drive-in sloeg in de V.S. zo goed aan, dat in ruim tien jaar tijds van 1947 tot en met 1957 5.000 auto bioscopen werden geopend. Uit re cente publikaties blijkt, dat met dit getal tot heden het verzadigingspunt ongeveer werd bereikt, wat niet wil zeggen dat er na 1957 geen nieuwe autobioscopen in de V.S. zouden zijn gevestigd. Dit is in langzamer tempo wel het geval geweest, doch deze ver drongen de vele hausse-vestigingen van mindere kwaliteit. Immers, zodra de autobioscoop in Amerika een schot in de roos bleek, stortten zich tientallen beunhazen op dit exploitatiegenre en vestigden drive- in-bioscopen, die in geen enkel op- 30 zicht aan minimum eisen van outillage konden voldoen. Door de aard van deze bioscoopex ploitatie, namelijk de combinatie van klein restaurant-snackbar met bio scoop, waarin elk zijn eigen zit-, zicht en geluidscomfort heeft, werd tegelij kertijd een geslaagde tegenaanval ge daan op de concurrentie van de tele visie. Vooral het meer op gemak gestelde publiek van middelbare leeftijd, als mede ouders met jonge kinderen wer den door de drive-in opnieuw bio- scoop-minded gemaakt. De drive-in maakte het de autobezitters mogelijk, door uit te gaan zelfs méér comfort te genieten dan thuis, daar zij nu be halve de huiselijke gemakken ook het gemak van de geserveerde maaltijd konden genieten in combinatie met het attractieve en comfortabele be zoek aan een bioscoop met een fan tastische projectie. Jonge ouders met één of twee kleuters werden niet meer aan huis gebonden, aangezien zij deze achter in de wagen te slapen konden leggen. Voorzover zij over een betaal de oppas konden beschikken, werden zij ook van die zorg en kosten ont heven, omdat voor kinderen beneden de tien jaar geen entreegeld wordt verlangd. Lange tijd hebben de Europese bio scoopondernemers niet méér gedaan dan deze ontwikkeling gadeslaan, tot het hen duidelijk werd, dat een der gelijke exploitatie ook in de Oude Wereld kans van slagen kon hebben, ondanks klimatologische bezwaren als winterkoude en overmatige regenval (in de Noord- en Midden-Europese landen in het bijzonder). De koude bleek geweerd te kunnen worden met kleine elektrische kachels of door invoer van warme lucht, terwijl de regen geen effect van betekenis heeft op de kwaliteit van het gepro jecteerde beeld. Regen kan van de autovoorruit worden weggehouden door de ruitewissers dan wel door een speciaal schermpje, te bevestigen bo ven de ruit. Voorzover de gegevens waarover wij beschikken betrouwbaar zijn, werd in Frankfurt in 1960/1961 onder auspi ciën van het Amerikaanse leger een drive-in geopend, die behalve voor militairen ook voor burgers toeganke lijk was. In 1961 werd nabij Madrid aan de hoofdweg van het vliegveld naar de stad, de Avenida de America, eveneens een drive-in, gevestigd. (In Zuid-Afrika bestonden toen reeds tien tallen autobioscopen, die haar be staansrecht ten volle bewezen.) Pas daarna zijn zowel in West-Duits land als o.a. in Italië, Frankrijk en De nemarken meer van deze exploitaties gevestigd, die onmiskenbaar succes hebben en aan het bioscoopbezoek,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 28