derhalve ook aan het film- en bio scoopbedrijf, nieuwe impulsen geven. Nederland heeft daarbij als regen- land de kat uit de Europese boom gekeken, hoewel de voorwaarden voor een rendabele exploitatie in de weste lijke bevolkingscentra (met hun druk autorijdende, kroketten en frites, ge braden kip en bami etende, snoep snoepende en frisdrank drinkende welvaartsgenieters) al een decennium aanwezig leken. De vraag werd soms gesteld, of ons bedrijf door zijn hou ding van „voorzichtigheid" geen kost bare jaren van nieuwe rendements- mogelijkheden verloren liet gaan. Sedert een half jaar circuleren be richten in de landelijke pers over plan nen van bioscoopondernemers, als mede van outsiders om drive-in-bio scopen te vestigen, waarvan het plan- Amstelveen op het ogenblik als het meest reële kan worden gekenmerkt. Terloops mag als amusant voorbeeld van onbekendheid met het begrip drive-in" worden aangehaald een krantenkop in een Rotterdams dag blad luidende: „Plannen-Zuiderpark voor drive-in-bioscoop met restau rant". Het laatste deel van deze kop bevat immers een volkomen overbo dige toevoeging, omdat een drive-in zijn succes juist dankt aan de combi natie van restaurant/snackbar annex bioscoop voor autorijders. Een drive- in zonder restaurant zou eenvoudig niet in het begrip drive-in" passen. Al met al is het wel duidelijk, dat men zich serieus gaat interesseren voor de drive-in, waarbij niet onvermeld mag blijven, dat deze interesse levend is geworden na het voorbeeld, dat de Firma Refion (een reizende bioscoop onderneming) heeft gegeven. Zij maakte namelijk gebruik van een toe vallig aanwezige geschikte gelegen heid voor het geven van openlucht voorstellingen te Drouwen in de ge meente Borger, halverwege Emmen en Assen. Hoewel in zekere zin proviso risch, heeft men toch bewezen, dat ook ons land rijp wordt voor dit ex ploitatiegenre. De betrokken firma kon zich geen miljoeneninvestering ver oorloven. Zij moest de drive-in met zeer bescheiden middelen van de grond krijgen. Hetgeen haar lukte, doordat de vestiging geschiedde op het terrein van restaurant D'Oale Woag met recreatiemogelijkheden op allerlei gebied, waaronder een skelter baan, die als inrijroute voor de avond voorstellingen van de autobioscoop kon worden benut. Ook doordat de hooggelegen zandgrond (Hondsrug) weinig afwateringsproblemen oplever de. Bovendien behoefde zij geen in vesteringen te doen op het gebied van de consumptievoorziening, die in han den werd gelegd van de eigenaar van het restaurant en grond. Nadeel voor haar was, dat zij de on tegenzeglijk belangrijke inkomsten van de snacks-, zoetwaren- en dran kenverkoop daardoor miste. Groter nadeel is de geringe bevolkings- en autodichtheid in de nabije omgeving van Drouwen buiten het vakantie seizoen van september tot juni. Daar bij komt de bescheiden opzet, die ove rigens gestaag wordt verbeterd, o.a. door het plaatsen van een toiletinrich ting, het planten van honderden jonge bomen als beschutting van het terrein, het aanbrengen van een met gras be groeide afsluitende wal onder het scherm van 10x231/2 m enzovoort. De projectie bleek van de aanvang af van uitstekende kwaliteit en deed niet onder voor die van de Autokino te Köln/Pulheim. Integendeel. Dit werd geconstateerd door vertegenwoordi gers van de Commissie Nieuwe Zaken na een studiebezoek aan deze moder ne autobioscoop. Behalve de entreeprijzen kan een be langrijke bron van inkomsten worden gevormd door reclameprojectie, ge zien de overweldigende belangstelling van verscheidene grote zaken voor seizoenreclame op het projectie scherm. Op grond van het bezoek in het vorige jaar en in aanmerking nemende, dat de exploitatie voortgaat met nieuwe investeringen ter vervolmaking, als mede omdat in deze streek de recrea tieoorden snel in getal toenemen, mag de verwachting worden uitgesproken, dat zelfs in deze dunbevolkte streek de drive-in een goede toekomst kan hebben, mits zij op vakkundige wijze wordt geëxploiteerd en de nodige ser vice blijft bieden. Het is duidelijk, dat, hoe dit experi ment ook eindigt, de daad als zodanig verschillende bedrijfsgenoten heeft geprikkeld om eveneens de grote stap te overwegen. Daarbij mag men zich voorzichtig afvragen of bundeling van krachten en financiën, bij voorbeeld van de bioscoopexploitanten in pro vinciesteden met rond 100.000 inwo ners, om tot een gemeenschappelijke exploitatie van één of meer autobio scopen te komen punt van overden king zou kunnen zijn. In dit verbarfd is het illustratief om enige gegevens aan te halen, die on der de kop „La voix de l'exploitation" werden gepubliceerd in het blad „Le film francais" van 6 maart 1970. Vol gens dit artikel zou in de loop van de maand maart worden geopend de drive-in: „des Halles de Rungis" nabij Parijs. Derde na Marseille en Nice in een keten van drive-in-bioscopen, welke alsnog in een tijdsbestek van drie a vier jaar zal worden gevestigd in Cannes, Montpellier, Nantes, Tou- louse, Lyon, Bordeaux, St.-Etienne, Grenoble, Straatsburg en zelfs in Ge- nève (Zwitserland). Uit het feit, dat de programmatie van deze bioscopen verzekerd zal zijn door de belangrijk ste exploitatiegroepen in Frankrijk, mag worden opgemaakt, dat de be trokken bioscoopondernemers, de he ren F. Méric Sr. en Jr., een aantal an dere grote exploitanten bereid hebben gevonden zich zakelijk in hun project te interesseren. Algemeen wordt op grond van erva ring aangenomen, dat voor een ren dabele drive-in-exploitatie (waarvan de vestigingskosten bij een capaciteit van 1.200 auto's volgens recente Duit se gegevens liggen tussen de 1,7 en 2 miljoen DM) een inwonertal van on geveer 100.000 binnen een straal van zes a tien km nodig is. Hierbij wordt stilzwijgend aangenomen, dat binnen die straal een wagenpotentieel van tien- a vijftienduizend auto's aanwezig is. In het reeds genoemde Franse Lyf.<;-fiïfiwtl -,<u v'ïfv^v:-:! vVer VA gchefmmsyoiisHaahctr' Dean Martin - flo&ert MHefcum - tnger SMtvsns :n RreiW.'Fe-tjtr ab -« iUWa TODFE1NDE Gin {framstiftrtw Xrtrmrwffifm im Wiftiwe-jtrnüifio, der mi! cr-st fiactiüt- cf"«jnPuKe'pa:;iB u, det Entiammg cinG'ir^is.:-->pie!«rs r<isjini bejjinni' Frau Wirtm Kat auch emen Graf e' Orei Weifalara in eir.&f. Klassa-Krim! voii unartó/ier SpufwiuRg Frank Sinatr» Raquel Welch Dan BlocfcSr faliaa .Gonaftia'-Mosa) DIE LADY IN ZEMENT F: G-Man -jsrry CoHon and Phil Dacher (Samen auf! Gaotga UaSai Hefga Ander» Matni WeiB Der Mörderolub von Brooklyn /«Jtwanöfsri* StevB McQueen - Robcrt Vaughn Jacqueline Blsset! Sieve McQueen lat HIjlvljITT Sin iülier Mimi. hart - bruta) um zynisch - WeiSe H3:j! tuf Ms;*5« LZnódi] G-.iil as f.ocfc .,J;j;Jd!8(ih3ri(Jï»f? Oeorge ft&eter (iïiiiW Je;ry Ccttoa) ais 5i3t-Agwit der Interpol HAUS DER TAUSEND FREUDEN 9~; mi! GfciM\je Madef Marttia Hysr Merbert FuX VfffCer.: blad staat letterlijk, dat opiniepeilin gen aanleiding geven tot de conclusie, dat een aantal voormalige bioscoop bezoekers tot de cinema zijn terugge keerd als gevolg van de aantrekkings kracht van de drive-in. Hieraan mag dan de speculatie worden ontleend, dat deze bezoekers na de (hernieuw de) kennismaking met de bioscoop wellicht eveneens zullen worden ge bracht tot het bezoeken van de stads zaken. In tegenstelling tot de opvatting van genoemde Franse exploitanten, dat de door hen te vestigen autobioscopen zullen moeten beschikken over (de nieuwste) films van betekenis, staat een andere opvatting die leeft onder exploitanten van deze zaken elders: namelijk dat men vooralsnog kan vol staan met het vertonen van belang rijke films van oudere datum, omdat vooral het publiek van middelbare leeftijd deze films grotendeels nog niet zal hebben gezien. Het ligt in de bedoeling om in vol gende artikelen nader in te gaan op de eisen, waaraan bij de bouw en in richting van autobioscopen moet wor den voldaan. In aanmerking nemende het typische karakter van deze bio scoopexploitatie, zullen u een afdruk- van een der programmeringsbiljetten, die de Duitse Autokinos gebruiken om hun bezoekers vooraf op de hoogte te stellen van de films die gedurende twaalf weken achtereen worden ver wacht zeker interesseren. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 29