Rentabiliteit is het wezenlijke onderpand voor crediet m Professor A. Th. de Lange: Onderzoek collectieve financiering Op lange trajecten, b.v. van Middel- harnis naar Groningen zou je best tijd hebben om een film te zien. Waarom maken we het de mensen zo moeilijk door ze alleen maar in het stikkedonker te laten zitten. Waar om combineren we niet eens wat? Waarom kunnen we niet zeggen: geef ze in plaats van dat obligate voor programma, die niemand echt interes seert, eens iets heel anders. Geef ze een kort cabaretprogramma, of laat een groep muziek maken, of wat dan ook. FOYER-THEATER Ik meen, dat het een moeilijk punt is, wat het publiek beperkt op een avond. Het is nooit een hele avond bij u onder de pannen. Altijd maar een halve avond, daarna staan ze buiten. Ik kan me voorstellen, dat u zegt: dat past niet in een filmtheater, maar doe dan wat in de foyer. Maak eens twee programma's. De ene helft van het publiek zit in het begin van de avond in de foyer te kijken naar een heel fijn cabaretprogramma of wat dan ook, terwijl de andere helft van het publiek de zaal ingaat en dan wisselt dat. Dan zegt u: ja, maar dan lopen ze allemaal door elkaar. Dan komt de architect weer tevoorschijn en zegt: dat is architectonisch op te lossen. Als we maar willen. Ik geloof dat wij het theater veel meer zouden moeten cultiveren, om het publiek echt een avond uit te geven. En als de voor stelling noodt tot twee voorstellingen per avond, kunnen we daar best de foyer voor gebruiken. Met gebruik van fantasie zou men veel combinaties kunnen maken, zo dat film niet alleen maar een kwestie is van het kopen van een kaartje. Zodat het niet is, dat wij het publiek alleen maar boeien van vijf minuten voor de aanvang tot vijf minuten voor het slot. Wij moeten een ruimte maken waar het publiek geleidelijker uit zijn illusie kan komen, in plaats van de lichame lijke en geestelijke koude douche van de natte stoep buiten de kassa. Ik kan me nog voorstellen, dat we een combinatie maken van bijvoorbeeld een restaurant en een bioscoop, waar je een diner bestelt inclusief een ticket voor de voorstelling. Waar je kunt kijken, misschien met een ge luiddichte, maar toch wel doorzichtige wand hoe ver de voorstelling is, zodat je op moet schieten met het toetje. Hebt u er wel eens aan gedacht om bij uw bioscoop een klein theatertje te maken voor de kinderen, die daar tegelijkertijd met de ouders, de eerste voorstelling zonder oppas kunnen bij wonen. Ik heb u een aantal mogelijkheden genoemd, waarvan misschien maar 2% haalbaar is. Ik weet dat er voor nieuwe vormen niet alleen ludieke geest nodig is, maar dat er tevens vele problemen opgelost moeten wor den. Ik denk daarbij niet alleen aan bioscooptechnische, maar ook andere voorschriften, zoals brandweer enz. enz. En tóch wil ik nadruk leggen op de noodzaak, dat men zich in eerste instantie bij het fantaseren over nieuwe mogelijkheden niet moet laten afremmen door traditionele en tech nische zaken, daar deze praktische gewoonten alle vernieuwingen in de weg staan. Nieuwe denkbeelden over het gebruik van een bioscoop zullen ook nieuwe architectuur veroorzaken. U moet niet van architectuur verwachten, dat zij uw bioscoop helemaal zo kunnen ver nieuwen, dat u kunt zeggen: wat ge weldig! Nee, samen zullen nieuwe ideeën moeten ontstaan en een architect zal daar wel vorm aan weten te geven. In elk geval dacht ik dat het beter is op deze manier over renovatie te praten, dan alleen maar over de renovatie van ons bestaande bioscooppark." HHip «mé. Prof. dr. A. Th. de Lange stapte van de fantasie over in de reële wereld van geld en mogelijkheden. Het valt niet mee als accountant, en wat minder prozaïsch als bedrijfseco noom, en nog minder prozaïsch wel licht als hoogleraar de volgende spre ker te zijn na een architect, die zijn verbeeldingskracht de vrije loop heeft laten gaan. Helaas ben ik genoodzaakt, wil ik aan de opdracht van uw congresleiding voldoen, terug te keren naar situaties, waarin wij alleen maar het geld laten tellen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 10