Rentabiliteit is het
wezenlijke
onderpand
voor crediet
m
Professor A. Th. de Lange: Onderzoek collectieve financiering
Op lange trajecten, b.v. van Middel-
harnis naar Groningen zou je best tijd
hebben om een film te zien.
Waarom maken we het de mensen
zo moeilijk door ze alleen maar in
het stikkedonker te laten zitten. Waar
om combineren we niet eens wat?
Waarom kunnen we niet zeggen: geef
ze in plaats van dat obligate voor
programma, die niemand echt interes
seert, eens iets heel anders. Geef ze
een kort cabaretprogramma, of laat
een groep muziek maken, of wat dan
ook.
FOYER-THEATER
Ik meen, dat het een moeilijk punt is,
wat het publiek beperkt op een avond.
Het is nooit een hele avond bij u
onder de pannen. Altijd maar een
halve avond, daarna staan ze buiten.
Ik kan me voorstellen, dat u zegt: dat
past niet in een filmtheater, maar doe
dan wat in de foyer. Maak eens twee
programma's. De ene helft van het
publiek zit in het begin van de avond
in de foyer te kijken naar een heel
fijn cabaretprogramma of wat dan
ook, terwijl de andere helft van het
publiek de zaal ingaat en dan wisselt
dat.
Dan zegt u: ja, maar dan lopen ze
allemaal door elkaar. Dan komt de
architect weer tevoorschijn en zegt:
dat is architectonisch op te lossen.
Als we maar willen. Ik geloof dat wij
het theater veel meer zouden moeten
cultiveren, om het publiek echt een
avond uit te geven. En als de voor
stelling noodt tot twee voorstellingen
per avond, kunnen we daar best de
foyer voor gebruiken.
Met gebruik van fantasie zou men
veel combinaties kunnen maken, zo
dat film niet alleen maar een kwestie
is van het kopen van een kaartje.
Zodat het niet is, dat wij het publiek
alleen maar boeien van vijf minuten
voor de aanvang tot vijf minuten voor
het slot.
Wij moeten een ruimte maken waar
het publiek geleidelijker uit zijn illusie
kan komen, in plaats van de lichame
lijke en geestelijke koude douche van
de natte stoep buiten de kassa. Ik
kan me nog voorstellen, dat we een
combinatie maken van bijvoorbeeld
een restaurant en een bioscoop, waar
je een diner bestelt inclusief een
ticket voor de voorstelling. Waar je
kunt kijken, misschien met een ge
luiddichte, maar toch wel doorzichtige
wand hoe ver de voorstelling is, zodat
je op moet schieten met het toetje.
Hebt u er wel eens aan gedacht om
bij uw bioscoop een klein theatertje
te maken voor de kinderen, die daar
tegelijkertijd met de ouders, de eerste
voorstelling zonder oppas kunnen bij
wonen.
Ik heb u een aantal mogelijkheden
genoemd, waarvan misschien maar
2% haalbaar is. Ik weet dat er voor
nieuwe vormen niet alleen ludieke
geest nodig is, maar dat er tevens
vele problemen opgelost moeten wor
den. Ik denk daarbij niet alleen aan
bioscooptechnische, maar ook andere
voorschriften, zoals brandweer enz.
enz. En tóch wil ik nadruk leggen
op de noodzaak, dat men zich in
eerste instantie bij het fantaseren over
nieuwe mogelijkheden niet moet laten
afremmen door traditionele en tech
nische zaken, daar deze praktische
gewoonten alle vernieuwingen in de
weg staan.
Nieuwe denkbeelden over het gebruik
van een bioscoop zullen ook nieuwe
architectuur veroorzaken. U moet niet
van architectuur verwachten, dat zij
uw bioscoop helemaal zo kunnen ver
nieuwen, dat u kunt zeggen: wat ge
weldig!
Nee, samen zullen nieuwe ideeën
moeten ontstaan en een architect zal
daar wel vorm aan weten te geven. In
elk geval dacht ik dat het beter is op
deze manier over renovatie te praten,
dan alleen maar over de renovatie
van ons bestaande bioscooppark."
HHip
«mé.
Prof. dr. A. Th. de Lange stapte van de
fantasie over in de reële wereld van
geld en mogelijkheden.
Het valt niet mee als accountant, en
wat minder prozaïsch als bedrijfseco
noom, en nog minder prozaïsch wel
licht als hoogleraar de volgende spre
ker te zijn na een architect, die zijn
verbeeldingskracht de vrije loop heeft
laten gaan.
Helaas ben ik genoodzaakt, wil ik aan
de opdracht van uw congresleiding
voldoen, terug te keren naar situaties,
waarin wij alleen maar het geld laten
tellen.