komt. Het kan ze eigenlijk niets sche len. Dat is de indruk. Aan de andere kant ben je als consument toch eigen lijk samen gezellig uit, of ging je sa men naar de film, ja, gezellig! In de zaal aangekomen wordt je in een hoog tempo naar je plaats ge bracht. Duidelijk, zodat veel mensen binnen de kortste keren op de goede stoel zitten, want staan mag niet en dat is misschien een geluk, anders dan moest je staan. Ofschoon ik vanmor gen wel van de heer Wirtz andere situaties heb gehoord, maar goed, daar ga ik niet van uit. En als je dan eenmaal zit en je hebt het ongeluk, dat toch twee of drie mensen zonder tussenkomst van de ouvreuse in een plaats zijn geschoven, moet je weer opstaan en de kaartjes uitzoeken. Maar daar kan je dus weinig van zeg gen, want dat zijn nu eenmaal de din gen die gaan gebeuren, wanneer men sen vrij naar binnen gaan lopen. PAUZE Zonder meer komt er nu straks een bordje: Pauze. Bij dat bordje pauze is het moment aangebroken om even te stoppen. Weliswaar geen trim-lunch zoals van middag, maar mogelijkerwijze wel een kopje koffie, of iets van dien aard. Dan kom je in de foyer en dat is in dit voorbeeld hetzelfde halletje of hal, waar ook de garderobe is. De toon bank is nu ingericht om enige con sumpties te verschaffen. Kon je je nu maar in de rij scharen, dan ging het allemaal nog wel. Maar nee. Er is daar een kluwen mensen voor die toonbank en die mensen hebben kennelijk het zelfde doel: hoe krijg ik zo snel moge lijk iets in mijn vingers? Heb je dan eenmaal iets in je vingers (dat zijn in de eerste instantie de mensen die vooraan stonden, dus waarschijnlijk achteraan in de zaal hebben gezeten) dan moet je een ware veldslag leve ren om met de consumpties zonder al te veel problemen weer bij je familie te komen. U moet eigenlijk goed begrijpen, dat ik niets heb tegen zelfbediening. Het gaat erom in een korte tijd zoveel mogelijk mensen aan hun geliefkoosde drankje te helpen. Maar waar ik wel bezwaar tegen heb, is dat het niet geordend is. Want als je overgaat tot zelfbediening in welke vorm dan ook, dan geloof ik, dat je de mensen de nodige gereedschappen in handen moet geven om die zelfbediening te kunnen toepassen. Ik wil helemaal niet zeggen, dat het hier goed was vanmiddag, want daar wil ik me van distanciëren, maar daar kon je tenminste een aantal dingen zelf doen én dan langs de toonbank gaan én kijken wat er aan de hand is. Je hoefde je in ieder geval niet door een kluwen mensen heen te werken en je kostuum hoefde na vanmiddag echt niet gestoomd te worden. Je bent daar bij die toonbank en iemand zegt: „En u?" „Twee koffie, alstublieft" is de vraag. „Heb ik niet" is het antwoord. „Uit verkocht". Je kunt geen contact hebben met je wederhelft of met degene met wie je uit bent. Je staat je tien seconden af te vragen: Wat nu? Als ik met niets terugkom staat dat ook slordig, mis schien zelfs wel gierig en dat kan toch óók niet. Intussen verdwijnen er weer twee fles jes van de toonbank af, want de juf frouw gaat natuurlijk verder en in je armoede, want je had graag wat warms gehad, want je was immers nat toen je binnenkwam, neem je ook maar twee flesjes limonade en voegt je bij je gade, die dan zegt: „Dat koude spul, dan heb ik maar liever niets. Dat wil ik niet hebben". Onder het mom: „Samen uit, ja, gezellig!" INFORMATIE Ik had het bij de keuze van de film over het feit, dat de informatie niet of nauwelijks aanwezig was. En als je dan in de foyer rondwandelt, dan kom je slechts lieve dames tegen, nou „slechts". Je komt ze tegen. Ze han gen aan de muur, of ze kijken je aan. Dan komt er voor mij een vraag: Is daar nu niet eens een unieke gelegen heid om de informatie over film of films (en die hebben we eigenlijk allemaal zo graag) op die plek te deponeren. Als de bel gaat en we gaan terug naar de plaatsen ben je een ervaring rijker en als je de volgende keer dan weer dezelfde bioscoop bezoekt, dan over leg te vantevoren wat je consumptie zal zijn tijdens de pauze. Dan zeg je: „Weet je wat, we nemen wel een ijsje bij de juffrouw in de zaal". Die juf frouw stelt zich ergens op. Daar ga je dan heen en je neemt je ijsje. Nu is het dacht ik hier vanmiddag in dit gezelschap zeker niet onbekend, dat ijsjes verpakt zijn en nadat je die consumptie genuttigd hebt, dan heb je eigenlijk wat vieze papiertjes in je handen. Nu is het flauw om te veronderstellen, dat je die vieze papiertjes verder de hele avond in je hand blijft houden. Je kunt ze ook moeilijk in het tasje van die dame stoppen. Je kan ze ook niet in je eigen zak stoppen, maar je wilt ze eigenlijk ook niet op de vloer gooien, want daar ligt redelijk goed tapijt. Dan is goede raad duur en wat doe je dan als het donker wordt? Je from melt het stiekum onder je stoel, maar je voelt je wel betrapt. En zijn we nou in 1970 met z'n allen nog niet in staat om een prettige oplossing te vinden voor het kwijt raken van papiertjes? Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen de eigenaar de schillen en de lege dozen. Dat gaat alleen maar op, wan neer er iets positiefs tegenover staat. TOCHT We naderen nu het einde van de film. U nadert dus ook het einde van tegen mij aankijken. Hoeveel minuten die film nog zal duren, dat weet je niet, wel ongeveer, maar niet op de 20 of 30 seconden nauwkeurig en 30 secon den in een film kan verdraaid vlug zijn. Toch wil het wel eens gaan tochten in je nek. En wat is er dan het geval? Ik zie het al staan in een voorschrift: Teneinde een ordentelijk verloop bij het verlaten van de zaal te bewerk stelligen worden de deuren vast open gezet. Lang leve de vrijheid! Ik behoef u niet te zeggen wat het betekent wanneer een film toevallig een leuk, spannend slot heeft (om het dan wat overdrachtelijk te stellen): de spanning gewoon is weggewaaid. De mensen over wie ik nu ga spreken waren naar een laatste voorstelling gegaan. Het is overduidelijk, dat, wan neer je bij een laatste voorstelling bent, de bioscoop gesloten moet wor den. Het publiek en ook het personeel willen naar huis. Maar het wil ook wel eens voorkomen, dat een deel van het publiek nog even van het toilet Dit extra nummer van Film is geheel gewijd aan het Bondscongres. Het volgende nummer met beschouwingen over de langverbeide afschaffing van de vermake- lijkheidsbelasting en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de Bioscoop wetgeving, zal over enige weken verschijnen. 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 21