De foyer is een knusse ruimte geworden waarin het goed toeven is. HISTORIE Alvorens nader op de vernieuwing in te gaan enige historische details ont leend aan een stuk geschiedschrij ving van Piet van der Ham. In de Haagse Courant van 20 novem ber 1905 wera aangekondigd: „Kon. Ned. Bioscoop. Passage 44 (Voor heen Wereldklok). Dagelijks voorstel lingen. Prijzen: 1e rang 0,35, 2e rang 0,20 te 3, 41/2 en 6 uur betalen kin deren 20 en 10 et. In de voorzaal der Bioscope een prachtcollectie moder ne schilderstukken voor spotprijzen te koop." Nadien is dit bedrijf herhaaldelijk on der andere namen geëxploiteerd en tijdelijk gesloten geweest, waarna in 1924 de bekende pionier Sol Kins- bergen, die tot 1955 in deze bioscoop actief is gebleven, tezamen met Ma- rius Spree de exploitatie ter hand nam. In 1928 moest wegens uitbreidings- werkzaamheden een deel van het Passagecomplex, waaronder ook de bioscoop, worden gesloopt. Uit de grote bouwput verrees in 1929 het door de architect Jos Duijnstee ont worpen nieuwe Passage Theater met twee balkons en 1100 plaatsen, dat op 1 november 1929 werd geopend. Een Haags blad, „Mondain Den Haag", schreef op 18 oktober 1929 over de inrichting: „Een half ronde hall, geheel met mahoniehout betim merd, geeft toegang tot het theater. Achter in de zaal "bevinden zich klei ne, gesepareerde loges, plaats bie dend voor twee personen, welke lo ges door een speciale toegang te bereiken zijn. Het komt nl. voor dat hooggeplaatste personen een bio scooptheater willen bezoeken, doch zich niet gaarne onder het publiek mengen. Aan deze wensch is in het nieuwe Passage Theater op aange name wijze tegemoetgekomen." In 1935 vonden enige verbouwingen plaats, waarbij onder andere de in gang werd verplaatst van de Passage naar de Hofweg. De maatschappij Tuschinski partici peerde sedert 1950 in het Passage Theater en nam de exploitatie in 1955 geheel over. HET HEDEN In 1970 is er dan een geheel ver nieuwd bedrijf ontstaan, waarvan het aantal zitplaatsen terwillevan het com fort van 1024 is teruggebracht tot 612. Het grote tweede balkon is verdwe nen en het plafond werd verlaagd. De ruimte tussen de zitplaatsen is aanmerkelijk vergroot en de uit Frank rijk afkomstige fraaie stoel past uit stekend in het nieuwe geheel. Het totale interieur werd uitgevoerd in frisse moderne tinten met teakhouten lambrizeringen, waardoor vaste be zoekers „hun oude bioscoop" nauwe lijks meer herkenden. Ook aan de entree, de benedenhall, de ruime foyer, het sanitair, de ver lichting, de verwarming en de venti latie, werd grote aandacht besteed. Het is een zeer smaakvol en harmo nisch geheel geworden, waarop niet alleen de Mij. Tuschinski en het be drijf, maar ook het Haagse bioscoop publiek trots kan zijn. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1971 | | pagina 13