De autobioscoop (2) GEGEVENS EN WETENSWAARDIGHEDEN Rond het tijdstip waarop voor ons juni-nummer een artikel gereed lag waarin aandacht werd besteed aan de autobioscoop als nieuwe vorm van bioscoopexploitatie in ons land, ver schenen er ingezonden stukken en redactionele artikelen naar aanleiding van berichten, dat in Amstelveen en ook in 's-Gravenhage autobioscopen zouden worden gevestigd. Daarin werd de drive-in voorgesteld als een natuurschoonverslindend monstrum van Amerikaanse origine, dat met alle middelen zou moeten worden uitge bannen. Geen bedrijfsgenoot, die weet wat een autobioscoop is, zal zeggen, dat zo'n bedrijf tot de architectonische schoonheden behoort; integendeel. Maar het is zuivere demagogie, te beweren, dat een autobioscoop na tuurschoonverslindend zou zijn dan wel aanleiding zou vormen tot storend autoverkeer. Autobioscopen worden immers buiten het bewoonde gebied gevestigd. Nie mand heeft er last van. Als de bio scoop een a twee jaren bestaat wordt zij geheel door het omheinend ge boomte aan het oog onttrokken. Op sommige punten kan men misschien het scherm waarnemen, hetgeen even storend kan zijn als alle andere boven hun omgeving uitrijzende uitsteeksels, zoals bij voorbeeld reclameborden, fabriekscomplexen en betonnen woon- bunkers. Een flinke autobioscoop be slaat slechts een oppervlakte van om streeks 200 x 200 m. Soms eist zij 200 x 300 m op, ingeval zij is bestemd voor 1.200 a 1.300 auto's. Maar genoeg hierover. Wij zijn ervan overtuigd, dat er ook in Nederland een publiek te vinden is, dat van deze gelegenheid tot het beleven van amu sement in combinatie met restaurant bezoek of het nuttigen van snacks en dranken, graag gebruik wil maken en dat derhalve de autobioscoop in ons land ondanks alle misbaar zijn kan sen zal krijgen om te bewijzen, dat ons bedrijf leeft en voldoende toe komst heeft, mits het de exploitatie vormen en -methoden aanpast aan de eisen des tijds. VOORWAARDEN Het is dus op zijn plaats als in dit orgaan thans aandacht wordt ge schonken aan de voorwaarden, waar aan de vestiging van een dergelijk bedrijf moet voldoen. Dit is de moeite waard, want volgens een publikatie in Film-Echo/Filmwoche van 30 mei 1970 nam in West-Duitsland het aantal auto bioscopen van 1 in 1964 toe tot 9 in 1968 en tot 17 in de daaropvolgende periode tot mei 1970. De ervaring heeft daar aangetoond, dat mits de vestiging geschiedt in de nabije om geving van steden met ongeveer 100.000 inwoners en meer, een renda- 18 bele exploitatie mogelijk is. Gezien de ongeveer overeenkomstige klima tologische omstandigheden in ons land mag op zijn minst worden aan genomen, dat deze kans ook hier bestaat voor dergelijke bedrijven. Wel moet dan worden ingecalculeerd, dat de Nederlander in het algemeen min der naar de bioscoop gaat dan de buitenlander. Om deze reden is het wenselijk het exploitatierisico te ver minderen door voor de vestiging van dergelijke drive-ins de omgeving van de grotere bevolkingsagglomeraties te kiezen, want een drive-in van rond 1.000 a 1.200 plaatsen vraagt hoge investeringen. De vroeger geldende opvatting, dat zulk een bedrijf gesitu eerd zou moeten zijn aan grote auto wegen doet geen opgeld meer. Tegen woordig wordt aan de vestiging nabij secundaire wegen met een minder druk snelverkeer de voorkeur gege ven, omdat zij daar gemakkelijker te bereiken is en weinig of geen speciale wegenbouwvoorzieningen vereist. In de omgeving van een bekende Westduitse stad zijn twee autobio scopen gevestigd, waarvan er een ruimte heeft voor 1.200 auto's. Deze autobioscoop ontvangt jaarlijks onge veer 280.000 a 300.000 bezoekers. De entreeprijs per bezoeker is DM 3,50. De gemiddelde consumptie per be zoeker is DM 1,80. De ervaring heeft aangetoond, dat de consumptieve sector een groot aandeel in de winst oplevert. Aannemend dat voor een be drijf van een dergelijke opzet in Neder land een som van circa 2 miljoen gulden nodig zal zijn, dan is voor een rendabele exploitatie ook hier een jaarbezoek van tegen de 300.000 per sonen nodig, althans voor een drive-in die ruimte biedt aan 1.200 auto's. Het genoemde investeringscijfer lijkt op het eerste gezicht hoog, maar de voorzieningen die dienen te worden getroffen moet men niet onderschat ten. VOORZIENINGEN Deze zijn: de aanleg van in- en uitrijwegen alsmede van een asfaltdek met op ritten; de plaatsing van 600 palen voor 1.200 wagens, voor het ophangen en opbergen van verwarmings- en luisterapparatuur, alsmede grond- verlichting; de aanschaf van 1.200 luidsprekers en 800 a 1.200 elektrische ver warmingskachels indien geen ge bruik gemaakt wordt van hete- luchttoevoer; de aanleg van de noodzakelijke leidingen naar de palen; het aanbrengen van terreinverlich ting door middel van lantaarns; het aanbrengen van verlichte weg wijzers; de lozing van het regenwater; de plaatsing van een projectie schermconstructie; het bouwen van een projectie cabine, ingericht met speciale apparatuur; de plaatsing van twee dubbele kassa's bij het inrijhek met vier inrijbanen; een restaurant met toiletten aan de achterzijde van het terrein; een kleine snackbar gekoppeld aan de cabine in het midden van het terrein, eveneens met toilet voorziening; koelkamers en diepvriescellen bij het hoofdgebouw; een tiental terreinwagens, auto maten en keukenapparatuur; een parkeerruimte voor ongeveer 300 auto's en een royale terrein omheining door middel van spar ren of dennen; brandvoorzieningen; speeltuin en diversen. Veel goedkoper kan de bouw zijn van een autobioscoop voor 300 auto's, te vestigen in de omgeving van kleinere bevolkingsagglomeraties. Afgezien van een veel geringer terreinopper vlak, dus lagere huur- of koopkosten, bedragen de investeringen in bijna alle opzichten aanzienlijk minder. Een dergelijke zaak zal voorts moeten vol staan met een centraal gelegen ge bouw voor de cabine met bijruimten, toiletten en een zelfbedieningsrestau rant. BESTAANDE SITUATIES In dit verband moge overigens worden opgemerkt, dat indien gebruik zou kunnen worden gemaakt van bestaan de situaties, waarbij wij denken aan geschikte terreinen omsloten door bos, of aan terreinen, die behoren tot het domein van wegrestaurants, mo tels, etc, de aanlegkosten en risico's nog meer kunnen worden verminderd. Het is zelfs denkbaar, dat men in die gevallen tezamen met een restaurant- eigenaar een onderneming gaat vesti gen voor de exploitatie van een drive- in, waarbij de totale opbrengsten van het bedrijf gezamenlijk worden ge noten, respectievelijk de risico's sa men worden gedragen. Een dergelijke gezamenlijke exploitatie zal dan zo moeten worden geregeld, dat de be staande restauratie als het ware één geheel vormt met de drive-in. Het geldige entreebewijs kan bij voorbeeld als bewijs van het recht op reductie dienen voor het gebruiken van kleine maaltijden in een daarvoor gereser veerd gedeelte, het nuttigen van ham burgers, worstjes, alsmede dranken, enz. In dat geval kan worden ge serveerd op en in wegwerpschotels en -bekers. Hotelgasten en restaurant bezoeken, die geen geldig drive-in- kaartje bezitten worden in dat ge deelte, respectievelijk op het terrein van de auto-bioscoop niet toegelaten. De entreebewijzen dienen in het res-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1971 | | pagina 18