f' 19 taurant te worden geknipt, zodat ver loren kaartjes niet door anderen kun nen worden gebruikt. Op deze wijze kunnen de restaurantomzetten van de drive-in worden bepaald. Het vast stellen van de omzetten in de centrale snackbar en van de terreinwagens geeft geen problemen. BOUW EN INRICHTING Een van de eerste dingen waarop moet worden gelet bij de bouw van autobioscopen is de richting waarin het scherm wordt geplaatst. Die moet zodanig zijn, dat het niet getroffen kan worden door de stralen van de ondergaande zon. Zou dit immers wel het geval zijn, dan wordt de scherpte van het beeld aanzienlijk verminderd als tijdens de schemering de eerste beelden van dia's, trailers en reclame films worden geprojecteerd. Bij het aanbrengen van grondkabels voor de stroomvoorziening is het ge wenst deze niet strak doch in kronkels te leggen, zodat geen spanningen kunnen optreden als gevolg van koude of grondverzakking. De luidspreker- palen dienen zo te worden geplaatst, dat zij zich bevinden terzijde van de bestuurder, hetzij links, hetzij rechts. De palen dienen te zijn voorzien van betonsokkels ter breedte van 20 cm ter bescherming van de palen tegen aanrijdingen. Ze moeten zijn voorzien van een verlichting, afgewend van het projectiescherm, die rij- en plaats nummer leesbaar maakt, alsmede van een afgeschermde grondverlichting. Aan de bovenzijde van de palen, elk voorzien van twee luidsprekers en een aansluitmogelijkheid voor verwar mingselementen, behoort zich een lichtsignaal te bevinden, dat dient om een consumptiewagen op te roepen. Aan de luidspreker die de bezoeker via zijn portierraam naar binnen haalt bevindt zich daartoe namelijk een schakelaar, die hij kan bedienen om het oproepsignaal in werking te stel len als hij behoefte heeft aan een consumptie. Bij de inrichting van een autobioscoop moet men vooral niet verzuimen deze signaalvoorzieningen aan te brengen. Het is in het belang van de consumptieverkoop. Hoe be langrijk deze is voor de exploitatie blijkt wel uit het feit, dat een der ons bekende autobioscopen in het grote hoofdgebouw niet alleen beschikt over een restauratieruimte, maar ook over een eigen broodbakkerij, diep- vrieskasten, koelruimten, voorraad kamer voor snoep en een keuken afdeling voor de toebereiding van vleeswaren, zoals hamburgers, kippen, worstjes, frites, alsmede salades en belegde broodjes. Men beschikte bo vendien nog over andere ruimten voor de opslag van materialen en goede ren, zoals bij voorbeeld voldoende bezems en vuilnisemmers voor het schoonhouden van de terreinen. Om een voorbeeld te geven van al datgene wat er te pas komt bij en omgaat in een autobioscoop voor 1.200 auto's moge het volgende die- Amerikaanse drive-in voor 300 auto's. nen. Vastgesteld is, dat er veel be zoekers van middelbare leeftijd ko men. Met het oog op de betekenis van het restaurantbedrijf gaat de grote snackbar in het hoofdgebouw een uur voor de voorstelling reeds open. Vele bezoekers benutten immers graag de gelegenheid om van het bioscoop bezoek meteen gebruik te maken om aldaar een eenvoudig maal te nutti gen. Op het voorste gedeelte van het terrein bevindt zich een projectie gebouw, waaraan tevens een kleine snackbar is gekoppeld. De afstand van dit gebouw tot aan het scherm be draagt ongeveer 85 a 110 m. De cabinevensters zijn vrij laag aange bracht, zodat bezoekers, die vlak langs de voorkant van het gebouw zouden lopen de lichtbundel onder breken. Met het oog daarop is een zekere ruimte voor de projectie vensters afgeschermd door een ket ting. Zoals men weet geschiedt deze projectie schuin omhoog op een iet wat voorover hellend scherm. Verder bevinden zich in het bewuste gebouw nog andere technische bedrijfsruim ten, alsmede dames- en herentoiletten. Over het terrein bewegen zich geruis loos een aantal servicewagens. Hoe wel de consumptieprijzen in het alge meen iets lager liggen dan in de stads restauraties is een eerste vereiste, dat de etenswaren en dranken van uit stekende kwaliteit zijn. Het afscher-. men van het terrein door geboomte is noodzakelijk om de autobioscoop enerzijds zoveel mogelijk te onttrek ken aan het gezicht van het zich daarbuiten bevindende of zich in het verkeer bewegende publiek, ander zijds om het geheel een vriendelijke entourage te geven. De in ons voor beeld bedoelde autokino was omringd door populieren, Deze hebben het voordeel vrij snel te groeien, doch het nadeel dat zij in de winter kaal zijn. Dat is niet het geval bij sparren of dennen, die men gebruikt heeft voor de Berlijnse Autokino (1.000 stuks rond een terrein voor ruim 1.000 au to's). Afgezien van alle nodige ver gunningen van autoriteiten zal men zich er dan ook van moeten vergewis sen, dat een autobioscoop in de na bijheid van een spoorweg het trein verkeer niet hindert door het van het projectiescherm afstralend licht. Het zelfde geldt trouwens voor het auto verkeer. Ook zullen de projectie schermen moeten zijn voorzien van rode signaallampen op de top, met het oog op het luchtvaartverkeer, alsmede van een metalen constructie aan de bovenzijde, die gebruikt moet worden voor de schilders die het scherm een- a tweemaal per jaar moeten schoonmaken en opnieuw witten. Het projectiescherm uit ons voorbeeld had een formaat van 16 x 35 m. De onderzijde bevond zich 9 meter boven de begane grond. De betonconstructie van het projectiescherm was aan de onderzijde tot op een hoogte van ongeveer 8 meter weggewerkt in een met gras begroeide en met kleine struiken en boompjes beplante heuvel. In de fundamenten werd 460 m:' staal- beton verwerkt. Deze constructie is weliswaar duurder dan een metaal constructie, doch duurzamer. Het terrein bestaat uit een vrij groot aantal gebogen rijpaden, die in de richting van het scherm glooiend zijn opgehoogd, opdat de auto's met de voorwielen hoger staan. Dit is nodig vooral aan de voorzijde van het ter rein en voorts met het oog op de achterin de wagens zittende bezoe kers, die anders de bovenzijde van het projectiescherm niet zouden kun nen waarnemen, gehinderd door de kap van de auto. De hoogten van deze heuveltjes bedragen vooraan onge veer 45 cm en achteraan 15 cm. De afstand van de voorste oprit tot het scherm dient ten minste anderhalf maal zo groot te'zijn als de breedte van het scherm. De breedte van de inrijpaden inclusief opritten bedraagt van paal tot paal gemeten 12 meter. De opritten lopen zacht glooiend om hoog en naar voren toe iets korter omlaag, echter zo, dat auto's ook vooruit kunnen wegrijden zonder dat

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1971 | | pagina 19