Manifestatie FILMGEBRUIK 1972 Onder dit motto vond op 27 april in de Haagse bioscopen Studio 2000 en De Uitkijk een vervolgmanifestatie plaats met opdrachtfilms, die werd georganiseerd door de Be drijfsafdeling Fimproduktie. Tijdens de Filmweek 1971 in Arnhem is onder de naam OPDRACHTFILM '71 een aantal opdrachtfilms gepresen teerd in het min of meer kostbare genre en op 27 april kwamen de zogenoemde gebruiksfilms op het scherm. Dit zijn veelal fims van eenvoudiger aard, die zijn bedoeld voor instructie, verkoopbevordering, demonstratie of dergelijke directe gebruiksdoeleinden. De belangstelling van de kant van het bedrijfseleven was bevredigend en het gebodene werd zeer gewaardeerd, zij het dat sommigen het programma wel wat overladen acht ten. Er zijn namelijk niet minder dan 22 films vertoond, verdeeld over de twee genoemde bioscopen. De titels van de vertoonde films zijn aan het slot van dit artikel vermeld. In zijn openingswoord stelde de heer B. Kroon, sprekende namens het bestuur van de Bedrijfsafdeling Filmproduktie, onder andere, dat „films, welke dan ook, van steeds grotere betekenis worden. Immers beeld en geluid tezamen zijn druk bezig de wereld te veroveren. In het jaar 1972 worden nog minder kranten en boeken gelezen, dan in 1971, maar er wordt wel meer naar de televisie gekeken en ook naar films in bioscopen, op scholen en elders. In bedrijven zowel als bij het onderwijs worden meer projectoren, dia-pro gramma's, cassette films en andere audio visuele hulp middelen ingeschakeld dan ooit tevoren en deze ontwikke ling is in feite nog maar juist op gang gekomen. Nu kan men het in een aantal gevallen nog niet eens zijn over de de meest geschikte vorm waarin deze programma's aan de kijkers gepresenteerd moeten worden, maar een ding staat vast, namelijk dat die programma's gemaakt moeten wor den. Voorlopig zal dit nog moeten gebeuren op film, zijnde de meest vertrouwde weg. Film kan men monteren, verlengen, inkorten, van kleur laten veranderen en er desgewenst allerlei trucages in toepassen. Het overzetten op het ge wenste presentatiemedium is daarna een technische zaak, die geen problemen behoeft op te leveren Des middags voerde de heer H. J. H. Jansen, PR-functionaris van IHC-Holland te Rotterdam het woord over de pro- duktie van opdrachtfilms als zodanig. Hij gaf als zijn mening te kennen, dat een duidelijke briefing van de kant van de opdrachtgever niet alleen belangrijk is voor de uiteindelijke vorm van de film, maar ook in sterke mate kostenbespa rend kan werken. Een bedrijf laat, zeker wanneer het om een gebruiksfilm Overzicht van de zaal van De Uitkijk tijdens de manifestatie Filmgebruik 1972. gaat, een film met een bepaalde bedoeling maken, welke bedoeling er als regel op zal neerkomen, dat men met behulp van die film zijn winst probeert te vergroten. De filmproduktie dient dan ook als zodanig door de op drachtgever te worden benaderd, met dien verstande, dat voor wat betreft de werkvoorbereiding en planning de grootst mogelijke steun aan de producent wordt gegeven en ook overigens zodanige hulp wordt geboden, dat de produktiekosten binnen het beschikbare budget kunnen blijven. Onder zulke omstandigheden behoeven gebruiks films als regel geen bijzonder kostbaar hulpmiddel te vormen. Hij stelde voorts, dat het veelgehoorde verhaal dat film producenten artiesten zijn en dat hun budgetten meestal uit de hand lopen, in zijn algemeenheid onjuist is. Natuurlijk kan zo iets gebeuren, maar dit is dan gewoonlijk mede aan de opdrachtgever te wijten. Met vakbekwame filmproducenten valt als regel zakelijk zeer goed te praten en afhankelijk van de wensen, respectievelijk de eisen van de opdrachtgever zal blijken, dat films in vrij wel alle prijsklassen te maken zijn, zoals overigens heden morgen ook door de heer Kroon werd betoogd. De heer Jansen toonde tijdens zijn korte inleiding enige fragmenten uit gebruiksfilms uit zijn bedrijf en legde er ten slotte de nadruk op, dat het gebruik van audio visuele hulp middelen in welke vorm dan ook, in de huidige tijd voor iedere onderneming van zodanig belang is, respectievelijk kan worden, dat aan de toepassing daarvan ernstig moet worden gedacht. Tijdens de manifestatie was in de foyer van de bioscopen een show te bezichtigen van diverse audio visuele hulpmid delen, waarvoor ruime belangstelling bestond. Hieraan werd medewerking verleend door Philips, Kodak, T.S.I. Nederland/ Holzhaus, Carillon Audiovisuele Media, Willem van Rijn (Bauer), Kinotechniek en Avim, terwijl voorts het Technisch Filmcentrum en International Film Services eveneens met stands vertegenwoordigd waren. Vertoonde films: Studio 2000 1. „Verpakking in beweging"; opdrachtgever: Thomassen Drijver-Verblifa N.V.; producent: Jan Schefer. 2. „Limburg, een ander gezicht"; opdrachtgever: Provin ciaal Bestuur Limburg; producent: Joop van Essen Film produktie. 3. „Koppelen met 380.000 volt"; opdrachtgever: N.V. Sa menwerkende Electriciteits-Produktiebedrijven; produ cent: Deltafilm. 4. Voorlichtingsspots: a. „Volkstelling"; b. „Industriespreiding"; c. „Voedselbestraling"; producent: Cartouche Filmproductie N.V. d. „Misdaadpreventie"; e. „Onderwijsvoorlichting"; producent: Oscar Film N.V. f. „Koningin Wilhelmina Fonds"; producent: Geesink Filmproduktie CV. 5. „Vakmanschap is meesterschap"; opdrachtgever: Grol- sche Bierbrouwerij N.V.; producent: Paul Huf Film As sociates N.V. 6. „Platforms voor Schiphol"; opdrachtgever: Aannemers Combinatie Luchthaven Schiphol, Publieke Werken Am sterdam, Nederlandse Cement Industrie; producent: Mundofilm N.V. 7. „Geboorte van een raffinaderij"; opdrachtgever Mobil Oil; producent: N.V. Oscar Film. 8. „Fatale decibels"; opdrachtgever: Shell Nederland Raf finaderij N.V., Koninklijke Nederlandse Hoogovens; pro ducent: Carillon Audiovisual Media. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1972 | | pagina 13