PARAGRAAF 3 DE HOUDING TEGENOVER BIOSCOOPBEZOEK Aan iedereen, dus ook aan dege nen die de bedoelde uitgaansemo- gelijkheid nooit in de pratijk bren gen, is gevraagd of men deze vaker zou willen bezoeken. Deze vraag werd als volgt beant woord: theater ja: 44 restaurant ja: 43 bioscoop ja: 38 café ja: 13% Vervolgens is aan deze personen, dus degenen die bevestigend had den geantwoord, gevraagd of finan ciële redenen een frequenter be zoek in de weg staan. Een finan ciële belemmering bleek aanwezig ten aanzien van: restaurant ja 57% café ja 46% bioscoop ja 30% theater ja 27 Dus één op de drie personen die graag vaker naar de bioscoop zou den gaan wordt daarvan weerhou den door geldgebrek; dit is relatief weinig in vergelijking met café- en restaurantbezoek. Zowel de regelmatige bioscoop bezoekers als de niet-bezoekers kijken méér naar de televisie dan de incidentele bioscoopbezoe kers. Uit andere vragen bleek dat de on dervraagden de gemiddelde entree prijs van de bioscopen goed wisten te schatten: 3,50 tot 4,50 (de genen die de bioscoop zelden of nooit bezoeken hebben de neiging de entreeprijs iets te laag te schat ten). Van alle ondervraagden vond slechts 15% de gemiddelde en treeprijs ,,aan de hoge kant", terwijl 59 deze „redelijk" vond. Van de regelmatige bezoekers vond 75 de entreeprijs „redelijk", terwijl 16% deze aan ,,de hoge kant" vond. Het hebben van thuiswonende kin deren hoeft niet steeds een ernsti ge belemmering voor bioscoopbe zoek te betekenen. Van de onder vraagden met thuiswonende kinde ren gaf 72 te kennen, dat zij des ondanks gemakkelijk een avondje kunnen uitgaan. In dit verband is het aardig te ver melden dat 60 van de bioscoop bezoekers de te bezoeken film uit kiest twee of meer dagen voor de voorstelling. De overigen beslissen op de dag van de voorstelling zelf of een dag tevoren. Van de regelmatige bezoekers maakt 43 zijn keuze twee of meer dagen voor de voorstelling, terwijl 33 pas kiest vlak vóór de voorstelling begint. Het is verheugend te constateren dat 38 van de ondervraagden graag vaker de bioscoop zou wil len bezoeken. Zeer opvallend is, dat van de regelmatige bezoekers liefst 58 vaker naar de bioscoop zou willen gaan en van de inciden tele bezoekers bijna de helft, name lijk 48 Toch geeft ook van de niet-bezoekers nog 21 te kennen dat men de bioscoop wenst te be zoeken. Dit betekent dat stimulering van het bioscoopbezoek zeker ook onder de regelmatige bezoekers een nut tige bezigheid is. In dit verband kan gewezen worden op de geschenkbon voor bioscoop bezoek. Zelfs van de regelmatige en incidentele bezoekers heeft pre cies de helft nog nooit gehoord van het bestaan van bioscoopbonnen. Van alle ondervraagden kent 40% het bestaan van de geschenkbon, terwijl slechts 9 zulk een bon ooit zelf heeft gegeven of ontvan gen. Negen van de tien personen gaan niet alleen, maar samen met anderen naar de bioscoop. Meer dan de helft van de bio scoopbezoekers bezoekt voor of na de film een café of restau rant. Alle ondervraagden werd een lijst van elf uitspraken over de film en de bioscoop voorgelegd. Men kon zeggen of men het met deze uit spraken eens dan wel oneens was. Het resultaat van deze vragen is sa mengevat in Grafiek 4. Daarbij is de uitkomst voor de leeftijdsgroep van 18 tot 30 jaar en voor die van 31 jaar en ouder afzonderlijk uitge beeld. Enkele van de belangrijkste uit komsten worden hier nog eens op een rijtje gezet: Veel jongeren (40 en de helft van de ouderen (49 vinden dat de moderne films te veel sex bevatten; de helft van de jongeren (49 en zeer veel ouderen (62 vinden dat de moderne films te veel geweld bevatten; de helft van de ouderen (46 meent dat de bioscopen vroe ger veel gezelliger waren; zowel de jongeren (53 als de ouderen (48 zijn niet van mening dat de film een goede kijk geeft op het leven in de moderne samenleving; de grote meerderheid van de jongeren (65 en van de ouderen (64 vindt het be langrijker of een film ontspan ning biedt dan of ze er iets van opsteken; de ouderen (57 maar vooral de jongeren (69 zÜn het on eens met de stelling dat bio scoopbezoek vooral iets voor jongeren zou zijn.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 27