PARAGRAAF 5
ORIËNTERING TEN
AANZIEN VAN HET
FILMAANBOD
PARAGRAAF 6
DE AANLEIDING TOT
BIOSCOOPBEZOEK
12
Grafiek 7
Beeld en voorkeur van het filmaanbod (in van de regelmatige bio
scoopbezoekers
(zie legenda en noot bij Grafiek 6)
sexfilm
western
iefdesfilm, romantische film
spionagefilm
thriller, detective
oorlogsfilm
komische film, lachfilm
Amerikaanse film
avonturenfilm
tekenfilm
musical, operette
historische film
biografische film
realistische film
Volgens de ondervraagden vor
men de filmrecensies in de kran
ten even vaak een aanleiding tot
bioscoopbezoek als de agenda's
en de advertenties samen.
Alle ondervraagden hebben opge
geven hoe zij in het algemeen op de
hoogte komen van de films die in
hun woonplaats (of in de omge
ving) vertoond worden. De ant
woorden op deze vraag zijn samen
gevat in Grafiek 8.
De grafiek maakt duidelijk, dat de
agenda en de steunadvertentie
verreweg de meestgenoemde infor
matiekanalen zijn.
Ook toont de grafiek, dat de regel
matige bezoekers zich méér oriën
teren met behulp van de agenda's
dan met behulp van de steunadver-
tenties. De betekenis van de redac
tionele en ingezonden agenda's in
de dagbladen wordt hiermede be
vestigd.
Voorts toont de grafiek dat de niet-
bezoekers zich voor een zeer be
langrijk gedeelte via de steunadver-
tenties oriënteren omtrent het film
aanbod. De veronderstelling ligt
voor de hand, dat het image van
een overheersend aantal sexfilms
in het filmaanbod (zie paragraaf IV,
b) hiermee samenhangt.
Tenslotte maakt de grafiek nog dui
delijk, dat de mensen zich minder
oriënteren met behulp van recen
sies dan men had kunnen verwach
ten.
Aan degenen die in 1972 ten minste
één maal de bioscoop hebben be
zocht, is gevraagd, wat de directe
aanleiding tot hun laatste bioscoop
bezoek is geweest. De antwoorden
op deze vraag zijn samengevat in
Tabel 2.