PARAGRAAF 5 ORIËNTERING TEN AANZIEN VAN HET FILMAANBOD PARAGRAAF 6 DE AANLEIDING TOT BIOSCOOPBEZOEK 12 Grafiek 7 Beeld en voorkeur van het filmaanbod (in van de regelmatige bio scoopbezoekers (zie legenda en noot bij Grafiek 6) sexfilm western iefdesfilm, romantische film spionagefilm thriller, detective oorlogsfilm komische film, lachfilm Amerikaanse film avonturenfilm tekenfilm musical, operette historische film biografische film realistische film Volgens de ondervraagden vor men de filmrecensies in de kran ten even vaak een aanleiding tot bioscoopbezoek als de agenda's en de advertenties samen. Alle ondervraagden hebben opge geven hoe zij in het algemeen op de hoogte komen van de films die in hun woonplaats (of in de omge ving) vertoond worden. De ant woorden op deze vraag zijn samen gevat in Grafiek 8. De grafiek maakt duidelijk, dat de agenda en de steunadvertentie verreweg de meestgenoemde infor matiekanalen zijn. Ook toont de grafiek, dat de regel matige bezoekers zich méér oriën teren met behulp van de agenda's dan met behulp van de steunadver- tenties. De betekenis van de redac tionele en ingezonden agenda's in de dagbladen wordt hiermede be vestigd. Voorts toont de grafiek dat de niet- bezoekers zich voor een zeer be langrijk gedeelte via de steunadver- tenties oriënteren omtrent het film aanbod. De veronderstelling ligt voor de hand, dat het image van een overheersend aantal sexfilms in het filmaanbod (zie paragraaf IV, b) hiermee samenhangt. Tenslotte maakt de grafiek nog dui delijk, dat de mensen zich minder oriënteren met behulp van recen sies dan men had kunnen verwach ten. Aan degenen die in 1972 ten minste één maal de bioscoop hebben be zocht, is gevraagd, wat de directe aanleiding tot hun laatste bioscoop bezoek is geweest. De antwoorden op deze vraag zijn samengevat in Tabel 2.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 32