13 Tabel 2 De aanleiding tot bioscoopbezoek (in op aanbeveling van iemand die de film gezien had 25) op aanbeveling van iemand 37 die over de film gelezen of gehoord had 12) recensie of bespreking in de Grafiek 8 Oriëntering ten aanzien van het filmaanbod in het algemeen (in regelmatige- ^3 bezoekers incidentele bezoekers 20% krant advertenti agenda in e in de de krant <rant 17) 14)35 4) agenda in k buitenrecl ame van de bioscoop trailer 7) 2) 9 advertenties televisie radio anders 6 1 12 via vrienden recensies in de krant 100 Aangezien de percentages in de ta bel zijn omgerekend om tot een to taal van 100% te komen, kunnen wij uit de tabel alleen de relatieve betekenis van de diverse mogelijke aanleidingen tot bioscoopbezoek buitenreclame van bioscopen aflezen. De tabel maakt duidelijk dat de per soonlijke aanbeveling (de rnondre- clame) ongeveer even vaak de aan leiding tot een bioscoopbezoek vormt als de dagbladpubliciteit (ad vertenties, agenda en recensies sa men). Ook toont de tabel dat de mond- reclame voor tweederde deel af komstig is van mensen die de be treffende film zelf al gezien heb ben. Uit het onderzoek is gebleken, dat 14% van de ondervraagden geregeld" en 39% „wel eens" met vrienden en kennissen praat over film in het algemeen. Bij de re gelmatige bioscoopbezoekers be dragen deze percentages respec tievelijk 39 en 52 Men mocht meer dan één mogelijkheid noemen; herberekend tot 100%. Om de oorspronkelijke percentages te berekenen dient men deze cijfers te vermenigvuldigen met een factor 1,3. Men mocht meer dan één mogelijkheid noemen; achteraf zijn de antwoorden terugbere- kend tot een totaal van 100% voor de vijf genoemde categorieën samen. Om de oor spronkelijke percentages te berekenen dient men deze cijfers te vermenigvuldigen met resp. de factoren 1,58, 1,35 en 1,25. Verder bleek, dat 93 van de re gelmatige bezoekers en 73 van de incidentele bezoekers anderen weleens aanbeveelt een bepaalde film te gaan zien. Een en ander bevestigt de reeds bestaande opinie, dat de betekenis van de mondreclame moeilijk over schat kan worden. Het houdt ech ter ook in, dat bioscopen met alle middelen dienen te voorkomen dat bezoekers ontevreden naar huis gaan. Tabel 2 toont voorts duidelijk aan, dat de filmrecensies in de kranten ongeveer even vaak als de aanlei ding tot bioscoopbezoek worden opgegeven als de agenda's en de steunadvertenties samen. Tenslotte toont de tabel, dat de bui tenreclame van de bioscopen niet zelden een aanleiding tot bioscoop bezoek wordt genoemd. Evenals in de rest van deze paragraaf moet hierbij bedacht worden dat de aan leiding tot bioscoopbezoek niet het zelfde is als de reden van bioscoop bezoek. Het begrip „aanleiding" wordt door de ondervraagden in verband gebracht met één specifie ke film; bij de redenen van bio scoopbezoek is die ene specifieke film slechts één van de samenstel lende elementen. Bij de keuze van een film geeft in het algemeen de inhoudsbeschrij- ving in advertenties, recensies e.d. de doorslag (56

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 33