79% 90% 15 De grafiek spreekt voor zichzelf. Wel is het opmerkelijk, dat door een gedeelte van de ondervraag den de wenselijkheid van een „spe ciaal filmblaadje" naar voren wordt gebracht, en wel voor al door de regelmatige bezoekers. Omgere kend zou dit betekenen, dat 50.000 regelmatige bezoekers en 100.000 incidentele bezoekers in principe blangstelling hebben voor een in formatief filmblad. Samen zijn dit 150.000 personen (nog ongeacht een aantal niet-bezoekers). De meningen over de informa tieve waarde van bioscoop advertenties zijn verdeeld. Een kwart van de ondervraagden vindt dat ze een minder goede indruk geven van de film. b. De filmadvertenties Er is gevraagd hoe men de bio scoopadvertenties beoordeelt: ge ven zij een goede, een tamelijk goede of een minder goede indruk van wat men van de film kan ver wachten. De meningen bleken als volgt verdeeld: 25 een goede indruk 31 een tamelijk goede indruk 25 een minder goede indruk 19% weet niet1) De tevredenheid over de bioscoop advertenties blijkt het grootst on der de regelmatige bezoekers. Van meer praktische betekenis is wel licht de uitkomst, dat een kwart van de ondervraagden vindt, dat de ad vertenties een minder goede indruk geven van de film die men wil gaan zien. In de volgende paragraaf zal namelijk blijken, dat onbevredigde gevoelens na het zien van een film vaak zijn te herleiden tot onvol doende informatie vooraf. De on tevredenheid over de bioscoopad vertenties is het grootst bij de inci dentele bezoekers (30 degenen vooral niet-bezoekers. die voldoende geïnformeerd zijn over het filmaanbod (31 en, vooral, de jongeren van 18 tot 24 jaar (41 c. De filmpagina De pagina met filmrecensies, die in veel kranten op vrijdag voorkomt, wordt door 21 van de onder vraagden regelmatig gelezen en door 35 zo nu en dan. Men kan dus stellen, dat ruim de helft van de Nederlandse bevolking van tijd tot tijd een filmpagina in de krant leest. Hierbij dient bedacht te wor den, dat er een aantal kranten zijn, die geen eigen filmpagina kennen. Het percentage lezers van filmpa gina's verschilt van groep tot groep. Het bedraagt achtereenvolgens voor: jongeren van 18 tot 24 jaar 71 jongeren van 25 tot 23 jaar 73 degenen die voldoende geïnformeerd zijn over het filmaanbod regelmatige bezoekers Ruim de helft van de onder vraagden leest regelmatig of zo nu en dan de vrijdagse filmpagi na in de dagbladen. Van de re gelmatige bezoekers doet 90 dit. Van deze laatste groep, de regel- gelmatige bezoekers1), leest 47 de filmpagina regelmatig, en 43 zo nu en dan (ter herinnering: slechts 15% van de regelmatige bezoekers oriënteert zich ten aan zien van het filmaanbod in het al gemeen met behulp van recensies, zie grafiek 8). De filmpagina wordt nooit of bijna nooit gelezen door 41 van de ondervraagden. Dit zijn dan vooral de ouderen boven 50 jaar (57 niet-bezoekers (57 en degenen die onvoldoende geïnformeerd zijn over het filmaanbod (65 Ander zijds houdt dit in dat ook van de niet-bezoekers altijd nog 43 dus bijna de helft van tijd tot tijd film pagina's leest. (Dit verschijnsel werd ook door H. ten Berge gesig naleerd tijdens het Bondscongres 1972). Dit betekent dat de belang stelling voor film kennelijk groter is dan uit het aantal bioscoopbe zoekers blijkt. Aan alle lezers van de filmpagina's is gevraagd hoe men deze beoor deelt: geven zij een goede, een ta melijk goede of een minder goede indruk van wat men van de films kan verwachten. De meningen wa ren als volgt: 34 een goede indruk 39 een tamelijk goede indruk 18 een minder goede indruk 9% weet niet2) In vergelijking met de bioscoopad vertenties komen de filmpagina's er iets beter af (maar toch ook weer niet opvallend veel beter, immers de mening over de advertenties is aan iedereen gevraagd en de me ning over de recensies alleen aan de lezers ervan). De regelmatige bezoekers hebben een hoge dunk van de informatieve betekenis van de filmpagina's. Hun meningen waren aldus: 49 een goede indruk 27 een tamelijk goede indruk 11 een minder goede indruk 13 weet niet Driekwart van de lezers van de filmpagina's vindt dat deze een goede of tamelijk goede indruk geven van wat men van de films kan verwachten. In het Bondsorgaan van mei 1973 is een tabel opgenomen, waarin het aandeel der bioscoopbezoekers in de lezerskring van een groot aantal dagbladen is vermeld. 2) vooral niet-bezoekers.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 35