Nationaal Onderzoek Persmedia (2) Zoals in het vorige Bondsorgaan reeds gemeld werd, heeft de Nederlandse Bioscoopbond financieel deelgenomen aan het uitvoerige onderzoek van de Stichting Nationaal Onder zoek Persmedia. In aansluiting op het vorige artikel volgen hier nog een aantal gegevens die aan dit onderzoek ont leend zijn. Het gaat hier om de samenstelling van het lezerspubliek van een aantal dagbladen, weekbladen en tijdschriften. De tabel vermeldt het bereik van de verschillende bladen, als mede het percentage van de lezerskring (gesplitst voor man nen en voor vrouwen) dat de bioscoop tenminste éénmaal per jaar bezoekt. Leesvoorbeeld: N.R.C./Handelsblad (eerste regel) heeft per gemiddeld nummer een bereik van 206.000 personen (man nen en vrouwen samen), waarvan 59,7% de bioscoop be zoekt. Van de mannen (bereik 120.000) bezoekt 61% de bioscoop; 17% van hen gaat éénmaal per maand of vaker, 45% gaat minder dan eenmaal per maand. Van de vrouwen (bereik 86.000) gaat 58% naar de bioscoop, waarvan 11% eenmaal per maand of vaker en 47% minder dan eenmaal per maand. Duidelijk blijkt uit de tabel, dat de bladen Popfoto, Muziek- expres, Vrij Nederland, Haagse Post en Avenue relatief de meeste bioscoopbezoekers onder hun lezers hebben. Ove rigens zijn dit met uitzondering van Avenue geen bladen die uitblinken door hun uitvoerige en systematische informatie over nieuwe bioscoopfilms, maar dat is een ander verhaal. Onder de dagbladen zijn het in het algemeen de landelijke dagbladen die de meeste bioscoopbezoekers onder hun lezers tellen een feit dat natuurlijk mede samenhangt met het gegeven, dat het bioscoopbezoek in de (grote) steden beduidend groter is dan elders. Waar bovendien bekend is, dat de frequentie van bioscoopbezoek toeneemt naarmate men een hogere schoolopleiding heeft genoten, hoeft de prominente positie in deze tabel van N.R.C./Handelsblad niet te verbazen. Het iets mindere bioscoopbezoek van de lezers van De Tijd en van Trouw hangt ongetwijfeld samen met de confessionele achtergrond van deze kranten. Gegevens als deze kunnen gebruikt worden bij het bepalen van een advertentiebeleid. Uiteraard spelen bij het vast stellen van een zodanig beleid ook andere factoren een rol, met name de advertentietarieven, de redactionele aandacht (kwalitatief en kwantitatief) voor film, de leesintensiteit en het regionale bereik (bijvoorbeeld het bereik in Amsterdam van een in principe landelijk dagblad). In een volgend artikel zullen we op deze zaak nog terugkomen. De steekproefgroottes behorende bij de tabel zijn achter eenvolgens (mannen resp. vrouwen). N.R.C.: 636, 451; Volkskrant: 1766, 1322; Parool: 888, 787; De Telegraaf: 3776, 3364; A.D.: 2230, 1637; Haagsche Courant: 677, 776; Tijd: 570, 511; Gelderlander: 369, 381; Eindhovens Dagblad: 276, 282; Veren. Noordholl. Bladen: 700, 600; Gooi- en Eemlan- der: 165, 187; Utrechts Nwsblad: 333, 336; Nwsblad v. h. Zuiden: 151, 165; Vrije Volk: 568, 550; Rott. Nieuwsblad: 354, 341; Nieuws van de Dag: 834, 814; Dagblad v. Nrd Limburg: 170, 165; Trouw: 713, 659; Limburgs Dagblad: 271, 276; Haarlems Dagblad: 206, 228; De Stem: 287, 300; Nwsblad v. h. Noorden: 543, 614; Brabants Dagblad: 277, 297; De Limburger: 343, 339; Leeuwarder Crt: 787, 829; Nwe Apeld. Crt Comb.: 214, 241; Zwolsche Crt Comb.: 215, 195; Kwar tet: 212, 194; Drents Gron. Pers: 298, 339; Prov. Zeeuwse Crt: 200, 197; Tubanta Hengelo's Dagblad: 261, 274; Twent- sche Crt./Overijss. Dagblad: 200, 215. Echo: 633, 905; Wierings Weekblad: 412, 581; Havenloods: 580, 697; Posthoorn: 554, 795; Zuiden: 440, 533; Groot Eind hoven: 226, 241; Stadsblad W. Brabant: 243, 277; Journaal 2000: 1240, 1715. 1050; luziek Expres: Avenue: 1097, 2102; Eigen Huis: 731, 1008, 1155; Popfoto: 524, 695. Accent: 926, 793; Elseviers Magazine: 1351, 1165; Elseviers Weekblad: 1340, 1087; Haagse Post: 535, 390; Vrij Neder land: 942, 681. Deze steekproefcijfers zijn ontleend aan de tabellen over de leesintensiteit in de delen III en IV van het N.O.P. rapport.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 7