23 naar een bioscoop te gaan, althans niet naar een film die niet vrijgegeven is voor vertoning aan jeugdigen. Het invoeren van een gebod om een waarschuwing te geven, dat aanstotelijke passages in een film voorkomen, acht de commissie weinig effectief en ook ongewenst. Waarschijnlijk zou die waarschuwing snel ontaarden in een standaard formule, die bij praktisch iedere film zou worden gebezigd. Bovendien zou op die manier een naar het oordeel van de commissie ongewenste aandacht voor een film kunnen wor den gewekt. Overigens acht de commissie de kans, dat iemand volkomen argeloos b.v. in een sexbioscoop terecht komt, bijzonder klein. Men zal toch in het algemeen wel een vermoeden hebben van hetgeen zal worden geboden. De vertoning van films op de televisie is een vraagstuk apart. Het komt in het volgende deel aan de orde. Korte samenvatting van de voorstellen van de commissie 1. Het tweede interimrapport gaat over de pornografie en de schennis van de eerbaarheid, daarbij inbegrepen de film, de televisie, de internationale verplichtingen en de verordenende bevoegdheid van lagere organen. Het rapport bevat enige voorstellen voor wetsteksten. Uit gaande van een afweging van de vrijheid van een ieder tegenover de vrijheid van de ander formuleert de com missie twee hoofddoeleinden van de wetgeving op de genoemde terreinen: het tegengaan van onverhoedse confrontatie en de bescherming van jeugdige personen. Deze grondgedachten zijn in de navolgende voorstellen uitgewerkt. 2. Artikel 239 van het Wetboek van Strafrecht (schennis van de eerbaarheid) zal niet meer kunnen worden toe gepast op openbare vertoningen, in zalen e.d. mits de toegang aan personen beneden de zestien jaar is ont zegd. Dit geldt ook voor bepaalde delen van het strand met het oog op de beoefening van nudisme. Het maxi mum van de in artikel 239 bedreigde gevangenisstraf wordt sterk verlaagd: van twee jaren naar drie maanden. 3. Het grootste deel van hetgeen het geldende artikel 240 Sr. strafbaar stelt vervalt, zoals b.v. het verspreiden en het in voorraad hebben ter verspreiding van porno grafie. Slechts twee gedragingen waardoor ongevraag de confrontatie met pornografie ontstaat zullen strafbaar zijn, naast een verbod van uitvoer en doorvoer. De ene strafbare vorm van ongevraagd confronteren zal be staan in het openlijk vertonen of aanbieden van porno grafie op of aan voor het openbaar verkeer bestemde plaatsen, hoofdzakelijk dus etalering langs de open bare weg. De andere vorm is ongevraagd toezenden van pornografie. De maxima van de vrijheidsstraffen worden drastisch verlaagd (van één jaar gevangenisstraf naar één, resp. twee maanden). Een aanzienlijke geldboete kan worden opgelegd bij bedrijfsmatige toezending of uit- of doorvoer. Onder pornografie zullen voorts slechts afbeeldingen en voorwerpen (dus niet langer: geschriften) worden begrepen. 4. Het bestaande artikel 240 bis Sr. wordt vervangen door een nieuwe bepaling, waarin de bescherming van de jeugd tegen pornografie in beperktere vorm strafbaar blijft. Ook hier komen alleen afbeeldingen en voorwer pen in de' delictsomschrijving voor. De leeftijdsgrens wordt verlaagd tot zestien jaar. Het maximum van de vrijheidsstraf is gehalveerd. 5. Het kriterium: aanstotelijk voor (schennis van) de eer baarheid, wordt gehandhaafd. Het heeft het voordeel, dat de rechter de inhoud ervan kan afstemmen op de maatschappelijke ontwikkeling en rekening kan houden met culturele en opvoedkundige doeleinden. De nadelen worden enerzijds door een omschrijving van het begrip niet weggenomen (de rechter moet ook daaraan de no dige inhoud geven); een nieuw arrest van de Hoge Raad maakt duidelijk dat een onderzoek naar de opvattingen onder de bevolking niet voor iedere strafzaak nodig is; de beperkingen in de voorgestelde artikelen snijden de bepaling van het begrip meer toe op de situatie: de wijze waarop aanstoot wordt gegeven. 6. Artikel 240 ter Sr. (bijkomende straf van ontzetting van de uitoefening van een beroep) dient te vervallen, en de mogelijkheid van ontzetting van bepaalde rechten bij veroordeling ex artikel 239 Sr. (schennis van de eer baarheid) moet verdwijnen in artikel 251 Sr. De com missie acht deze bijkomende straffen niet meer passen bij het lichtere karakter in deze delicten. 7. Artikel 451 bis Sr. (een bepaling, bestemd om de jeugd te beschermen tegen onschadelijke vormen van erotisch materiaal) komt te vervallen. 8. Met betrekking tot de vertoning van films acht de commissie geen speciale repressieve bepalingen nodig naast het in het ontwerp Wet jeugdfilmkeuring neer gelegde preventief toezicht en de daarop aansluitende strafbepaling ter bescherming van jeugdigen (zie onder In Hilversum is het Casino Theater gesplitst in een aktie-theater met 226 zitplaatsen, het Casino, en een familie theater met 203 zitplaatsen, de Euro- Cinema. De theaters worden geëxploi teerd door Jogchem's Theaters B.V. te Amersfoort. De verbouwing, die bijna vijf maanden in beslag nam, werd uitgevoerd onder architektuur van J. M. Jansen. Om het theater een open karakter te geven, is de pui ge heel uit glas vervaardigd. Opmerkelijk aan het moderne complex is voorts het gesloten televisie-circuit, waar door de mensen, die in de hal zijn het voorprogramma op twee monito ren kunnen volgen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 23