23
naar een bioscoop te gaan, althans niet naar een film die
niet vrijgegeven is voor vertoning aan jeugdigen.
Het invoeren van een gebod om een waarschuwing te geven,
dat aanstotelijke passages in een film voorkomen, acht de
commissie weinig effectief en ook ongewenst. Waarschijnlijk
zou die waarschuwing snel ontaarden in een standaard
formule, die bij praktisch iedere film zou worden gebezigd.
Bovendien zou op die manier een naar het oordeel van de
commissie ongewenste aandacht voor een film kunnen wor
den gewekt. Overigens acht de commissie de kans, dat
iemand volkomen argeloos b.v. in een sexbioscoop terecht
komt, bijzonder klein. Men zal toch in het algemeen wel een
vermoeden hebben van hetgeen zal worden geboden. De
vertoning van films op de televisie is een vraagstuk apart.
Het komt in het volgende deel aan de orde.
Korte samenvatting van de voorstellen van de commissie
1. Het tweede interimrapport gaat over de pornografie en
de schennis van de eerbaarheid, daarbij inbegrepen de
film, de televisie, de internationale verplichtingen en de
verordenende bevoegdheid van lagere organen. Het
rapport bevat enige voorstellen voor wetsteksten. Uit
gaande van een afweging van de vrijheid van een ieder
tegenover de vrijheid van de ander formuleert de com
missie twee hoofddoeleinden van de wetgeving op de
genoemde terreinen: het tegengaan van onverhoedse
confrontatie en de bescherming van jeugdige personen.
Deze grondgedachten zijn in de navolgende voorstellen
uitgewerkt.
2. Artikel 239 van het Wetboek van Strafrecht (schennis
van de eerbaarheid) zal niet meer kunnen worden toe
gepast op openbare vertoningen, in zalen e.d. mits de
toegang aan personen beneden de zestien jaar is ont
zegd. Dit geldt ook voor bepaalde delen van het strand
met het oog op de beoefening van nudisme. Het maxi
mum van de in artikel 239 bedreigde gevangenisstraf
wordt sterk verlaagd: van twee jaren naar drie maanden.
3. Het grootste deel van hetgeen het geldende artikel
240 Sr. strafbaar stelt vervalt, zoals b.v. het verspreiden
en het in voorraad hebben ter verspreiding van porno
grafie. Slechts twee gedragingen waardoor ongevraag
de confrontatie met pornografie ontstaat zullen strafbaar
zijn, naast een verbod van uitvoer en doorvoer. De ene
strafbare vorm van ongevraagd confronteren zal be
staan in het openlijk vertonen of aanbieden van porno
grafie op of aan voor het openbaar verkeer bestemde
plaatsen, hoofdzakelijk dus etalering langs de open
bare weg. De andere vorm is ongevraagd toezenden van
pornografie. De maxima van de vrijheidsstraffen worden
drastisch verlaagd (van één jaar gevangenisstraf naar
één, resp. twee maanden). Een aanzienlijke geldboete
kan worden opgelegd bij bedrijfsmatige toezending of
uit- of doorvoer. Onder pornografie zullen voorts
slechts afbeeldingen en voorwerpen (dus niet langer:
geschriften) worden begrepen.
4. Het bestaande artikel 240 bis Sr. wordt vervangen door
een nieuwe bepaling, waarin de bescherming van de
jeugd tegen pornografie in beperktere vorm strafbaar
blijft. Ook hier komen alleen afbeeldingen en voorwer
pen in de' delictsomschrijving voor. De leeftijdsgrens
wordt verlaagd tot zestien jaar. Het maximum van de
vrijheidsstraf is gehalveerd.
5. Het kriterium: aanstotelijk voor (schennis van) de eer
baarheid, wordt gehandhaafd. Het heeft het voordeel,
dat de rechter de inhoud ervan kan afstemmen op de
maatschappelijke ontwikkeling en rekening kan houden
met culturele en opvoedkundige doeleinden. De nadelen
worden enerzijds door een omschrijving van het begrip
niet weggenomen (de rechter moet ook daaraan de no
dige inhoud geven); een nieuw arrest van de Hoge Raad
maakt duidelijk dat een onderzoek naar de opvattingen
onder de bevolking niet voor iedere strafzaak nodig is;
de beperkingen in de voorgestelde artikelen snijden de
bepaling van het begrip meer toe op de situatie: de
wijze waarop aanstoot wordt gegeven.
6. Artikel 240 ter Sr. (bijkomende straf van ontzetting van
de uitoefening van een beroep) dient te vervallen, en de
mogelijkheid van ontzetting van bepaalde rechten bij
veroordeling ex artikel 239 Sr. (schennis van de eer
baarheid) moet verdwijnen in artikel 251 Sr. De com
missie acht deze bijkomende straffen niet meer passen
bij het lichtere karakter in deze delicten.
7. Artikel 451 bis Sr. (een bepaling, bestemd om de jeugd
te beschermen tegen onschadelijke vormen van erotisch
materiaal) komt te vervallen.
8. Met betrekking tot de vertoning van films acht de
commissie geen speciale repressieve bepalingen nodig
naast het in het ontwerp Wet jeugdfilmkeuring neer
gelegde preventief toezicht en de daarop aansluitende
strafbepaling ter bescherming van jeugdigen (zie onder
In Hilversum is het Casino Theater
gesplitst in een aktie-theater met 226
zitplaatsen, het Casino, en een familie
theater met 203 zitplaatsen, de Euro-
Cinema. De theaters worden geëxploi
teerd door Jogchem's Theaters B.V.
te Amersfoort. De verbouwing, die
bijna vijf maanden in beslag nam,
werd uitgevoerd onder architektuur
van J. M. Jansen. Om het theater een
open karakter te geven, is de pui ge
heel uit glas vervaardigd. Opmerkelijk
aan het moderne complex is voorts
het gesloten televisie-circuit, waar
door de mensen, die in de hal zijn
het voorprogramma op twee monito
ren kunnen volgen.