films
trom
Cannes 1974
:M
Ons land was ditmaal voor de tweede maal vertegenwoor
digd op de Internationale Filmmarkt, die in de periode van
9 tot en met 24 mei in het Zuid-Franse Cannes werd ge
houden. In 1973 moesten wij het bij wijze van oefening stel
len met een klein en sober ingericht standje in een hoek van
een der beurszalen. Dit jaar kon door voortgezette samen
werking tussen Rijksvoorlichtingsdienst en de Bond, een
fraaie stand op een zeer gunstige plaats verrijzen, waarmede
ons land allerwege lof oogstte. De hierbij afgedrukte foto
geeft een beeld van de inrichting, waarbij aangetekend kan
worden, dat het geheel in frisse en opvallende kleuren was
uitgevoerd.
De ronde platen aan de voorzijde waren diapositieven met
afbeeldingen uit korte en lange Nederlandse films, die af
wisselend aan de achterzijde volgens een bepaald patroon
werden verlicht met behulp van een stuurwals. De grote
foto's op de achterwand zijn zwart-wit vergrotingen uit Ne
derlandse films.
De stand was voorts uitgerust met twee kleuren t.v.-toestel
len, die door een video-recorder werden gevoed met trailers
uit recente Nederlandse speelfilms en fragmenten uit korte
films. Aan belangstellenden konden aldus op elk gewenst
moment delen uit korte of lange Nederlandse films worden
getoond. Hiervan werd veelvuldig gebruik gemaakt.
De gehele stand was door de tentoonstellingsdienst van de
Rijksvoorlichtingsdienst ontworpen en in demontabele vorm
geconstrueerd, zodat hij ter plaatse op eenvoudige wijze
door deskundigen van deze dienst kon worden opgebouwd.
Het technische gedeelte inclusief het fotomateriaal en de
videobanden was door Cinecentrum vervaardigd.
Het documentatiemateriaal, dat in de stand verkrijgbaar was,
werd aan de buitenzijde in dezelfde kleuren uitgevoerd, die
ook in de stand in hoofdzaak waren toegepast. Dit gold
tevens voor invitaties en ander drukwerk, dat in de stand
werd gebruikt. Zowel voor korte als voor lange films was
per film een folder beschikbaar met alle gewenste informa
ties in de Franse en Engelse taal.
Er waren tijdens de filmmarkt vijf Nederlandse hoofdfilms te
zien, te weten „Frank en Eva" en ,,Dakota" van Scorpio
Films B.V., „Help, de dokter verzuipt" van Maggan Films
B.V./Fuga Film Produkties B.V., „Naakt over de schutting"
van Rob du Mée Parkfilm B.V. en „Angela", van Maggan
Films B.V., zijnde een co-produktie met België, waarvoor de
promotie tevens in de op een andere verdieping gevestigde
Belgische stand plaatsvond. Verder was een 12-tal korte
Nederlandse films te zien, die tot stand waren gekomen met
subsidie van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk. Deze korte films waren opgenomen in een
programma, dat dagelijks werd verzorgd door de Franse
organisatie voor korte films, waardoor deze films beter tot
hun recht kwamen dan bij vorige gelegenheden het geval
was.
De stand,.bemanning" bestond uit vertegenwoordigers van
de deelnemende organisaties, te weten de heer G. A. van
Leeuwen van de Rijksvoorlichtingsdienst en de heer L.
Claassen van de Nederlandse Bioscoopbond. De heer M.
Kettner van Cinecentrum verzorgde de techniek. Er was een
Franse hostess geëngageerd, die de bezoekers opving, alge
mene inlichtingen kon verstrekken en talrijke nuttige werk
zaamheden op organisatorisch en administratief gebied ver
richtte.
De Nederlandse stand die de mooiste en meest functio
nele van de filmmarkt werd genoemd mocht zich in een
grote belangstelling verheugen en vormde tevens een tref
punt voor de talrijke Nederlandse bednjfsgenoten en pers
vertegenwoordigers, die het filmfestival van Cannes, dat
zich in dezelfde periode afspeelt, bijwoonden. De stand is
behalve door een groot aantal buitenlanders, die belang
stelling hadden voor een of meer korte of lange Neder
landse films, bezocht door Willeke van Ammelrooij, Sylvia
Kristel en Hugo Metsers, bekend uit Nederlandse films, en
onder andere door overheidsvertegenwoordigers uit België,
welk land onder de naam Unibel opnieuw met een fraaie
stand was vertegenwoordigd. Verder door vertegenwoor-
De Nederlandse stand trok ook de belangstelling van de Franse
jeugd; dat gold met name de non-stop vertoning van filmfragmenten
op de monitor.
12