Indien de producent gebruik maakt van muziek uit het beschermde wereld repertoire zal in praktisch alle gevallen Stemra als bemiddelaar optreden. Aangezien de auteurswet een vooraf gaande toestemming vereist, is het zaak tijdig met Stemra kontakt hiertoe op te nemen. Stemra zal zich dan met de rechthebbenden in verbinding stel len om de kondities te vernemen waar op deze bereid zijn de toestemming te verlenen. Dit vraagt vooral als het om buitenlands repertoire gaat vaak veel tijd. Het is daarbij van groot belang om Stemra zo volledig mogelijk over de aard en de omvang van de gewenste toestemming te informeren; dit kan de afwikkeling aanzienlijk bespoedigen. Stemra heeft een aantal basis-tarieven ontwikkeld waarvan de rechthebbenden echter kunnen afwijken. Het maakt een groot verschil of men de toestemming vraagt voor gebruik in een speelfilm of in een bedrijfsfilm, voor tv of cinemato grafisch gebruik, voor vertoning in Ne derland of in de gehele wereld. Het is daarbij duidelijk dat bij een tij dige afhandeling de tarieven onderwerp van onderhandeling kunnen zijn. Heeft de producent zijn film eenmaal gereed, dan heeft hij nog slechts de keus het gevraagde bedrag te betalen of de muziek er weer uit te halen. Heeft hij de film reeds in roulatie gebracht dan pleegt hij daarmee een strafbaar feit, hetgeen er toe kan leiden dat Stemra in opdracht van de rechthebbenden stopzetting van de filmvertoningen moet vorderen. De kosten die daarmee ge moeid zijn betreffen vaak een veelvoud van de gebruikelijke tarieven. Het is in dit verband nuttig een hardnekkig mis verstand uit de wereld te helpen. Er wordt nogal eens verondersteld dat het gebruik van korte fragmenten „vrij" zou zijn; zelfs noemde een producent onlangs een tijdsduur van 30 seconden. Dit is werkelijk onjuist. Zodra een werk herkenbaar op de geluidsband staat heeft u de toestemming van de auteurs nodig, ook al zou het om één maat gaan. Neemt u ook niet te vlug aan dat een werk „vrij" is omdat de componist langer dan vijftig jaar geleden gestor ven is. Heel vaak is er sprake van een beschermde bewerking. Zowel Buma als Stemra kunnen u daarover in die gevallen uitsluitsel geven. In het geval dat u de muziek overneemt van een handelsplaat is het niet vol doende alleen de toestemming van Stemra te verkrijgen, u zult dan even eens de toestemming van de betreffen de platenproducent nodig hebben. Zoals u ziet is het terrein van het me chanisch reproductierecht nogal ge compliceerd. Wij zien ons zelf echter als dienstverlenende instellingen en willen u graag helpen die toestem mingen te bemachtigen die u voor de muziek in uw film nodig heeft. Het zal daarbij in de praktijk blijken, dat het met die gecompliceerdheid heel erg meevalt. Op één ding wil ik in dit ver band nog wijzen en dat is het gebruik van muziek in commercials. Het komt nogal eens voor dat een of anderpopu lair werk op het lijf geschreven lijkt te zijn voor het gebruik in een of andere reclamespot. Het is dan vaak interes sant om het exclusiviteitsrecht op dat werk te verkrijgen. In principe is dit mogelijk zij het dat de exclusiviteit beperkt blijft tot het gebruik van deze muziek voor reclamespots. Wel zal de rechthebbene in dat geval een extra vergoeding hiervoor vragen. U heeft nu in een nutshell gehoord hoe de regeling van het mechanisch repro ductierecht en het uitvoeringsrecht in de praktijk verloopt. Ik kan me voorstellen dat u ook ge ïnteresseerd bent in de wijze waarop de opbrengsten bij Buma en Stemra verdeeld worden. Beide organisaties zijn non-profit in stellingen, hetgeen betekent dat de ge- incasseerde bedragen onder aftrek van gemaakte kosten worden uitgekeerd. Was bij Stemra de incasso het meest gecompliceerd, ten aanzien van de ver deling ofwel de zogeheten repartitie ligt hier de zaak zeer eenvoudig. Stem ra verdeelt het bedrag dat ontvangen wordt direkt over de betrokken recht hebbenden. Bij Buma bestaat een heel ander systeem. Zoals ik u reeds zei ontvangt Buma van de NBB een percentage van de bruto bioscooprecette, dat wil zeggen, dat over films waarin geen beschermde muziek gebruikt wordt eenzelfde per centage betaald wordt als over films die geheel gevuld zijn met muziek. Het percentage dat berekend wordt, moet dan ook gezien worden als een gevon den gemiddelde over het muziekgebruik in Nederlandse bioscopen. De verdeling van deze gelden gaat nu als volgt. Buma krijgt van de NBB een opgave van de bioscooprecette per film over een bepaalde afrekeningsperiode. Bu ma krijgt verder via producenten of uit gevers zogenaamde cue sheets, dat is .een opgave per film over de in de film ten gehore gebrachte beschermde mu ziek, welke tijdsduur in seconden ver deeld wordt over de rechthebbenden. Door een vermenigvuldiging van het aantal seconden per rechthebbende per film met de bioscooprecette per film ontstaat het aantal punten per recht hebbende. Dit aantal punten van alle rechthebbenden in alle films over die periode wordt getotaliseerd, de punten voor de niet beschermde muziek of voor de niet bij Buma aangesloten au teurs worden er afgetrokken en het aldus ontstane totaal aantal punten wordt gedeeld op het beschikbare be drag dat wij van de NBB ontvingen. Hierdoor ontstaat de zogenoemde punt- waarde voor die afrekeningsperiode. Het per rechthebbende gevonden aan tal punten maal de puntwaarde levert de afrekening per aangeslotene op. Ik ben hierbij gemakshalve heengestapt over de verdeling in hoofd- en bijfilms en journaals. Ten aanzien van de TV-films gebeurt in feite hetzelfde, zij het dat daar uiter aard geen rekening kan worden ge houden met de recette-faktor per ver toonde film. Hier wordt het voor de TV- films beschikbare bedrag uit de NOS- incasso verdeeld over het totaal aan tal seconden muziek dat voor iedere rechthebben in een uitkeringsjaar in de TV-films is aangetroffen. Als basis voor deze verdeling, zowel voor de bios coopfilms als voor de TV-film geldt de cue sheet, ofwel de muziekopgave per film. Dit voor een goede verdeling on misbare document ontbreekt nogal eens of het is niet volledig genoeg in gevuld. Het is de filmproducent die als enige een volledig inzicht heeft in de door hem gebruikte muziek per secon de. Hij is het dan ook die aan de bron staatvandie cue sheet die voor ons on ontbeerlijk is voor een goede verdeling. Mag ik van deze gelegenheid misbruik maken om de producenten onder u te vragen ons dit document van iedere produktie te leveren. Ook van de re clamespots, de TV-series etc. Ik kan u nog toevertrouwen dat we over het repartitiesysteem zelf niet ge heel tevreden zijn. Het verschil tussen de recette per film en de per film uitge keerde bedragen is soms nogal groot. We zoeken naar een bevredigender op lossing die niet tot gevolg mag hebben dat we bij dit streven naar perfectione ring onze administratiekosten zozeer laten toenemen dat het resultaat voor de auteurs negatief is. De afdeling Film van Buma, die zowel de film als de etherreclame behandelt, bestaat uit vijf personen. Deze afdeling verzorgt niet alleen de repartitie, maar geeft zo nodig ook voorlichting op het gebied van film-auteursrecht. De film-afdeling keert jaarlijks een groot bedrag uit over zo'n 4000 films en 1450 radio- en t.v.-commercials. Van dit bedrag is 59% bestemd voor bui tenlandse rechthebbenden en 28 voor nederlandse rechthebbenden. Over 13 van het beschikbare bedrag ontbreekt ons op het moment van uit keren voldoende informatie en we zijn genoodzaakt via een informatiesysteem met onze buitenlandse zusterorganisa ties te wachten tot de ontbrekende ge gevens aanwezig zijn. Ik wilde u nu nog iets zeggen over de zogenaamde ko pieën-regeling. In die gevallen waar een film niet bestemd is om via de nederlandse bioscopen vertoond te worden ik denk aan bedrijfsfilms, school-films etc. kan door de pro ducent een regeling voor het uitvoe ringsrecht met Buma gesloten worden. Normaliter moet degene die de film vertoont het uitvoeringsrecht regelen. Gezien de onbekendheid van deze cate gorie filmgebruikers met deze materie kan de producent dit voor hen doen, waarbij hij onmiddellijk na de productie een vergoeding per kopie betaalt, waar bij het recht verleend wordt deze film te vertonen tot de betreffende kopie versleten is. Uiteraard geldt deze toe- 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1974 | | pagina 21