stemming uitsluitend voor Nederland
en dan niet voor exploitatie in bios
copen of voor de TV. Het is een een
voudige regeling die voorkomt, dat de
filmgebruiker door ons wordt lastig ge
vallen en die u als producent het ge
mak geeft met uw opdrachtgevers of
afnemers een „vergoeding inclusief
Bumarechten" te vragen.
Mag ik met u eens even in de toekomst
kijken en daarbij de blik richten op
audio-visuele toepassingen, die sedert
een kort aantal jaren gesteund door
technische ontwikkelingen tot allerlei
speculatieve perspectieven aanleiding
geven.
De filmproducenten onder u zullen
daarbij rekening moeten houden met
de mogelijkheden, dat langs industriële
weg producties van hun film verkocht
of verhuurd zullen kunnen worden voor
een geheel andere kijkerskring dan tot
op heden. De auteursrechtelijke pro
blemen die daarbij zullen ontstaan, be
perken zich niet tot de Buma of Stemra
rechten. Ook de producenten zullen
hun rechten claimen, evenals de re
gisseurs, de artiesten, de costuum- en
decor-ontwerpers en talloze anderen
die tot het vervaardigen van de film
hebben bijgedragen.
Daarbij zal het niet eenvoudig zijn de
levensloop van uw producties te vol
gen; daarvoor zijn de overnamemidde-
len te dicht onder het bereik van een
ieder gekomen. Slechts een goed geor
ganiseerd apparaat zal een wereldwij
de controle mogelijk maken.
Misschienligtde tijd van een industriële
vermenigvuldiging van deze producties
nog ver af, zeker is, dat tijdig moet
worden bezonnen en begonnen met
een dergelijke organisatie. Het is daar
bij niet ondenkbaar dat de auteurs
rechtenmaatschappijen en de pro
grammaproducenten elkander vinden,
waarbij de eersten hun wijdvertakte or
ganisatie en hun lange ervaring in zou
den kunnen brengen,
ik ben hiermede aan het einde ge
komen van mijn overzicht van de
auteursrechtproblemen in de filmwereld
en ben er mij terdege van bewust, dat
niet alle problemen uitputtend zijn be
handeld, hetgeen ook niet de bedoeling
van deze bijeenkomst was. Ik hoop dat
u uit mijn verhaal begrepen heeft, dat
er nogal wat raakvlakken met onze in
stellingen zijn en dat wij het op prijs
stellen gezien te worden als bemidde
laars tussen de makers en de gebrui
kers en daar ons service-apparaat ook
graag aan ten dienste stellen.
Waker Kous en Sandrien van Brakel in de korte film 'Straf' van Otga Madsen. De film werd met subsidie van het Ministerie van
C.R.M, geproduceerd door Scorpio Films B.V.
Deze film werd tijdens het 24e Filmfestival te Berlijn onderscheiden met de Zilveren Beer.
22