Stichting Bio Vacantieoord Bioscoopreclamedag Na enkele jaren van intensieve voorbereiding is thans op het Bio Revalidatiecentrum in Arnhem een begin gemaakt met een belangrijk onderzoek naar de werking van het menselijk spierskeletstelsel met het doel om de invloed hiervan op de afwijkende gedragingen in het bewegings patroon bij lichamelijk gehandicapte kinderen nauwkeurig te kunnen beoordelen en om de mogelijkheden tot revali datie hierbij te kunnen bevorderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met: het laboratorium voor anatomie en embryologie van de Katholieke Universiteit in Nijmegen; het instituut voor bio-mechanica en experimentele revali datie van de Vrije Universiteit in Amsterdam; de afdeling werktuigbouwkunde van de Technische Hoge school in Eindhoven; het Instituut voor Perceptie Onderzoek in Eindhoven. Over de veroorzaking van het menselijk bewegen en over de werkelijke functie van de spieren tijdens het bewegen is zowel in binnen- als buitenland nog weinig bekend. Met behulp van electro-myografie en van moderne meet technieken op het gebied van de beweging gaat nu onder zocht worden aan welke normen het menselijk gangbeeld- patroon onderworpen is en in welke mate afwijkende ge dragingen kunnen worden gecorrigeerd. Een welslagen van dit onderzoek leidt tot mogelijkheden voor objectieve vastlegging van afwijkingen in het functio neren van het bewegingsapparaat en tot meetbare en daar door controleerbare behandelingsvoorschriften voor de ver betering er van. Tevens betekent het dat dreigende aan wezige afwijkingen in de motoriek van jonggeborenen en oudere kinderen eerder kan worden geconstateerd en effec tiever kan worden bestreden. Om dit onderzoek mogelijk te maken zijn hoge bedragen ge ïnvesteerd in de vervaardiging en aanschaf van de beno digde extra apparatuur, waaraan ook in belangrijke mate door het Beatrixfonds is bijgedragen. Hoewel zowel univer siteiten als de Stichting Bio Vacantieoord door het beschik baar stellen van wetenschappelijk personeel, onderzoek ruimte en -voorzieningen in belangrijke mate hebben bijge dragen in de exploitatiekosten van het onderzoek blijken toch aanzienlijketekorten, zeker in de aanloopperiode, niet bestreden te kunnen worden. Dat wij hiervoor een beroep hebben gedaan op het kinderpostzegelfonds vindt zijn ver klaring in het feit dat bij dit onderzoek het kind centraal staat en dat als gevolg van dit onderzoek methoden ontwik keld en faciliteiten verkregen kunnen worden die het meer bewust functioneren van het lichamelijk gehandicapte kind naast en samen met het valide kind kunnen bevorderen. Het op deze wijze samengaan van universiteiten, een onder zoekinstituut en een perifeer klinisch centrum ten behoeve van een gemeenschappelijk maatschappelijk doel is op zich zelf al bijzonder. Extra vermeldenswaard is dat deze samen werking niet op vrijblijvende basis maar per overeenkomst is aangegaan. Hierdoor wordt de continuïteit van het on derzoek bevorderd en een eerste steen voor wezenlijke interuniversitaire samenwerking op brede basis ten alge mene nutte gelegd. Dit belang is onderkend door het Beatrixfonds en door het Kinderpostzegelfonds. Het bestuur van de Stichting is dank baar voor dit samengaan van particulier initiatief, weten schap en behandeling. De Contactcommissie van de Bond van Adverteerders en de Nederlandse Vereniging van Bioscoopreclame-Exploitan ten heeft evenals vorige jaren een show van recente, in de Nederlandse bioscopen vertoonde reclamefilms georgani seerd. Het evenement vond plaats op 24 april in een ruime zaal van het gebouw van Turmac Tobacco Company te Amsterdam. De show werd bijgewoond door gedelegeerden van 38 van de belangrijkste adverteerders in Nederland. Na de vertoning der reclamefilms volgde een drietal cause rieën. In zijn kwaliteit van secretaris der N.V.B, hield de heer H. W. Hagenberg een inleiding over de trend der be zoekcijfers en het bereik der bioscoopreclame. Hij begon met het verstrekken van enige gegevens over de bioscopen in het algemeen om een indruk te geven van de betekenis der bioscoopreclame. De bioscopen alleen trekken jaarlijks meer bezoekers dan alle andere vermakelijkheden, zoals toneel, concerten, opera, operette, ballet, musicals en sport- uitvoeringen tezamen. De heer Hagenberg vestigde de aan dacht op de oprichting van talrijke nieuwe bioscopen in ver schillende steden in ons land, waarbij vooral de complexen van twee of meer bioscopen in eenzelfde gebouw van be lang zijn. Hij verschafte met behulp van daartoe speciaal vervaardigde dia's een groot aantal gegevens over de samenstelling van het bioscooppubliek, het bereik van de bioscoopreclame en de bezoekfrequenties. De heer Hagenberg citeerde uit het door het Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek aan de Nederlandse Bioscoopbond uitgebracht rapport, dat de persoonlijke aanbeveling ongeveer even vaak de directe aanleiding tot bioscoopbezoek blijkt te zijn als de gehele dagbladpublicatie (advertenties en recensies tezamen). Daar uit concludeerde hij, dat er in de bioscopen vele mensen komen, die of helemaal niet of heel slecht de advertentie pagina's der dagbladen lezen en die de adverteerders dus wel via reclame in de bioscoop kunnen benaderen. De heer G. F. Turèl, directeur van Cinescope, heeft uitvoe rige informatie verschaft over de kosten van vertoning van reclamedia's in de bioscopen en over de nieuwe vormen, die op dit gebied der bioscoopreclame ontwikkeld worden. Tenslotte heeft de heer J. P. M. Crabbendam, advertising manager van Turmac, een pleidooi gehouden voor een betere spreiding der vertoningsrechten van reclamefilms over alle maanden van het jaar. Hij toonde met cijfers aan hoe effec tief de vertoning van reclamefilms in de bioscopen kan zijn juist in de tot dusver door velen te weinig benutte zomer maanden en de eerste maanden van het jaar, omdat dan het bioscoopbezoek juist het sterkst is. Vooral in de zomermaan den staat de consument het meest open voor verandering van koopgewoonten. De inleidingen werden gevolgd door een geanimeerde dis cussie, waarbij talrijke vragen door de inleiders werden beantwoord. De Contact Commissie kan op een zeer geslaagde bioscoop reclamedag terugzien. BESCHERMING VAN DIEREN De Motion Picture Association of America heeft in een recente ledenvergadering een resolutie aangenomen, waar in nog eens met nadruk wordt gewezen op de noodzaak dieren die bij filmprodukties betrokken zijn menswaardig te behandelen. Elke klacht op dit gebied, zo meent de M.P.A.A., is er één teveel. De M.P.A.A. doet een beroep op alle producenten en regisseurs van films er persoonlijk op toe te zien, dat de gebruikte dieren met zorg en liefde worden behandeld, niet alleen tijdens de 'on-screen', maar ook tijdens de 'off-screen' periode van de filmproduktie. Naar onze mening verdient dit initiatief alle steun, ook in ons land. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1974 | | pagina 23