13 een kwartje meer of minder mits de prijs redelijk blijft natuurlijk en is naar mijn mening zeer gevoelig voor een uitvoerige display van de con- sumptie-artikelen: alles wat je te koop hebt zoveel mogelijk uitstallen. Deze display is overigens zeer belangrijk; ik kom er nog op terug. Men hoort soms het bezwaar, dat de flesjes en de verpakking van ijsjes en snoepgoed de zaal in een vuilnisbelt veranderen. Een extra reclameplaatje (nog vóór de ijsreclame) kan, als het in elke voorstelling herhaald wordt, op den duur gaan helpen. Misschien kan de Bond centraal zo'n dia laten ont werpen en beschikbaar stellen. Verder zou bij het buffet een soortgelijk ver zoek kunnen worden opgehangen op veel plaatsen gebeurt dat al. Dan moeten er wel goede prullebakken bij de zaalingang geplaatst worden. Psy chologisch is het aardig deze bakken tijdens de pauze demonstratief te plaatsen. VERPACHTEN Tien tot vijftien procent van de recette is een heel bedrag. Het is de moeite waard hier alles uit te halen wat erin zit. Men kan dit aan een ander over laten, door de exploitatie van de buf fetten te verpachten. Zo waren al in 1917 de buffetten van Cinema De Munt en het Rozentheater verpacht aan ene Jacq. Pijtak Sr. Deze maakte er werk van, want zijn consumptielijst (afge drukt in het Bondsorgaan van juni 1970) omvatte maar liefst 27 verschil lende drankjes, variërend van melk en koffie tot warme punch, madeira en elixer d'Anvers. Het verpachten van de buffetexploita tie heeft het voordeel, dat de bioscoop ondernemer geen extra personeel hoeft aan te trekken en dat hij van wat administratieve rompslomp bevrijd is. Het grootste nadeel is wel, dat een belangrijk deel van de zo vitale service-verlening aan derden wordt toevertrouwd, uit handen wordt gege ven. Dat zal meestal wel goed gaan, maar toch: daar schuilt een gevaar in en de controle is moeilijk. Als het mis gaat, kijkt men er de bioscoopexploi tant op aan, en niet de pachter. Verder lijkt het me ook niet voor de hand te liggen, dat een winstgevend stuk exploitatie zomaar wordt afge staan, tenzij natuurlijk de marge tussen het rendement en de pachtsom relatief klein is. In niet al te grote bioscopen kan de buffetverkoop zonder moeite worden gerealiseerd door het reeds aanwezige personeel, bijvoorbeeld de cassière of de ouvreuse. Het is daarbij van belang, dat de verkoop zo efficiënt mogelijk kan geschieden: het assortiment onder handbereik, zelfbediening waar moge lijk (bijvoorbeeld ten aanzien van sui ker en melk voor de koffie, glazen of rietjes voor de frisdranken), voldoende wisselgeld bij de hand en een duidelijke prijslijst (óók bij de reclame-dia's). Zoals gezegd is een duidelijke uitstal ling van het assortiment sterk verkoop bevorderend. Van groot belang is ook bij de verkoop van frisdranken en bier, dat deze dranken goed gekoeld zijn. Een lauw glas bier is niet bepaald smakelijk. En verkoopt u koffie, laat deze dan niet te lang staan. De vers heid gaat vrij snel verloren. Erg belangrijk is de plaats van het buffet; ik kom daar straks nog op terug. Op een gegeven moment kan de buffet- omzet zo aanzienlijk worden, dat er apart personeel voor moet worden aangetrokken, leder moet voor zich uitmaken wanneer de grens bereikt is. Er zijn moeilijk limieten te geven die algemeen geldig zijn. Het kost echter vrij weinig moeite om op dit gebied eens te experimenteren met een tijde lijke free-lance medewerker. Een andere mogelijkheid is het plaat sen van automaten. Op dit gebied is er tegenwoordig volop keus: er zijn auto maten voor snoepgoed, voor frisdrank, voor koffie. Persoonlijk zou ik niet graag zien, dat de horeca-functie van de bioscoop ge heel aan automaten wordt toever trouwd; dat zou, in letterlijke zin, een stuk ,,ont-menselijking" van onze ser viceverlening betekenen. Als aanvul ling op ons servicepakket kunnen auto maten echter een zeer nuttige functie vervullen. PRIJSVASTSTELLING Een ander punt is de prijsvaststelling. In pure horecazaken kan de consump tieprijs die aan de klant gevraagd moet worden vrij gemakkelijk en exact ge calculeerd worden. Daarbij wordt reke ning gehouden met de inkoopprijs, de vaste lasten aan personeel, huur, in ventaris en onderhoud, het rentever- lies door voorraadvorming, de gemid delde omzet en het minimale rende ment een en ander mede afhankelijk van het type horecagelegenheid dat

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1974 | | pagina 13