Promotie van de Nederlandse film
Bericht aan bet Publiek m Amsterdam.
WERELDTHEATERPALEIS,
A. TUSCHiNSKI, Eigenaar-Directeur van
stellingen, steeds in goede harmonie
oplossingen en besluiten gerealiseerd
konden worden. Spreker vertrouwde
dat dit in de toekomst zo zou blijven
en was bijzonder verheugd over de be
noeming van zijn zoon tot lid van het
Hoofdbestuur, in welke benoeming hij
een voortzetting zag van een goede
traditie.
De heer J. P. M. A. Smulders verklaart
het een bijzondere eer te vinden thans
te kunnen plaatsnemen temidden van
de eminente personen die reeds eerder
tot erelid van de Bond benoemd waren.
Spreker ziet met genoegen terug op de
vele functies die hij in Bondsverband
bekleed heeft, die hij steeds met animo
en plezier vervuld heeft en waarvan hij
bovendien buitengewoon veel geleerd
heeft. Hij hoopt en verwacht, dat ook
de jongere generatie van bedrijfsge-
noten, wier inschakeling in het Bonds-
werk hij dringend noodzakelijk acht, te
zijner tijd met dezelfde voldoening op
haar aktiviteiten in Bondsverband zal
terugzien.
Tijdens een geanimeerde receptie na
afloop van de vergadering bestond er
gelegenheid de nieuwe ereleden met
hun benoeming geluk te wensen.
THALIA THEATER, Hoogstraat, ROTTERDAM
CIHEMA ROYAL, Coolsingel, ROTTERDAM
OLYMP1A THEATER; Binnenweg, ROTTERDAM
SCALA BIOSCOOP, Hoogstraat, ROTTERDAM
hoeft de eer het A.msterdauische publiek mede te dcclen, dat Mj deze w«ek geslaacd is met
tien laatste» aankoop va» liet G.EHEELE HUI1ENCOMPLEX, aan de Kepruliersbrcestraat
en uitkomende aan du IleguUersdwarsstraat. Op dit terrein zal verrijzen een
waarvan A, TU8CH1KSKI, de eigenaar-directeur «al zyn.
De aankoopspriji van den Ix-noodipden grond bedroeg circa 700,000.
Het Theater zal bevatten 20O0 plaatsen. In de ruimte, die het gebouw beslaat konden
gemakkelijk 3000 plaatsen geprojecteerd worden, maar de directie weuscht, dat ieder» 'bezoe
ker ecu royale en gemakkelijke plaats zal kunnen innemen.
Wij leven thans in een tijd, dat er wel ia waar groot e behoefte beslaat aan theaters, maar
slechts 'alleen aan de allergrootste en allermooiste, en DAAROM heeft de directie besloten
EEN WERELDTHEATERPALEIS op te richten, dat de TROTS zal uitmaken Tan
een ieder die alleen in de ALLEREERSTE KLftSSE PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN
ee» "Bron ziet ter bevordering van het vreemdelingenverkeer en tor veredeling van den
volkssmaak op liet getied van kunst en amuse ment.
0E HOOFDSTAD VAN ONS LANS «al door d« Directie verrijkt worden met een
The&t^y d»<' het grootste van Nederland zal zjjn en ingericht wordt niet de meeste luxe.
Het '*f!Ji?£<fEM|p(BL. VOOR OE kunst EN MET VERMAAK,'die den smaak van d«a
meest eisdver.dt-n wereMstademensch volkomen «al bevredigen.
VOOR OEN BOUW van dit Theater is uitgetrokken een som van eire» NEGEN»
WAAL HONDERD DUIZEND SULDEN.
Gedurende de jaren «lat wy dis bovengenoemde Theaters in Kottardara exploiteerden,
Heek ons uit het steeds grooter wordende aantal bezoekers die eiken avond onze Theaters
vulden, dat het ons gelukt was DEN SMAAK van HET PUBLIEK TE TREFFEN.
'In het nieuwe Theater stellen wy ons voor programma's te brengen schitterend op
elk gebied.
WIJ ZULLEN BRENGEN de groot«to Kinomatogro&eho kunstwerken.
WiJ ZULLEN VERTOONEN schitterende Specialiteiten van den eerste» rang.
WM'ZULLEN DOEN'OPVOEREN Comeilie, Operette, lievue, enz, ems.
WIJ ZULLEN OOEN HOOREN een eerste klas Orkest.
Niettegenstaande de tjjd voor het ondernemen vaa ee» bouwwerk «eer ongunstig i%
is de Directie va^ plan binnen korten tijd (ÜSSa)
MET DEN BOUW VAN HET THEATER AAN TE VANGEN,
In het kader van de nostalgie-, een curieuze advertentie uit
het Handelsblad van 21 augustus 1918. Het Wereldtheater-
paleis werd op 29 oktober 1921 geopend en het heet tot op
heden Tuschinski
Ook dit jaar is de Nederlandse filmproduktie in Cannes
gepresenteerd (verslag elders in dit blad) en wel groot
scheepser dan verleden jaar al het geval was. De Neder
landse pers is een voorproefje van deze aktiviteiten ge
geven tijdens een manifestatie op 21 april in de Wisseloord
Studio te Hilversum. Daar was onder meer de Nederlandse
stand te zien zoals deze tijdens de filmmarkt in Cannes in
het Palais des Festivals zou worden ingericht. Met behulp
van informatiemappen werd de pers ingelicht over de andere
aktiviteiten die in het kader van de promotie van de natio
nale film in Cannes zouden worden ontplooid.
Tijdens de bijeenkomst in Hilversum, die door tal van pers
vertegenwoordigers, producenten en hun medewerkers, ac
teurs en actrices werd bezocht, zijn toespraken gehouden
door de heer Mr. R. Hotke, Directeur-Generaal voor Cul
turele Zaken van het Ministerie van C.R.M, en door de heer
J. Nijland, Voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond.
Deze toespraken laten wij hieronder volgen.
Toespraak van Mr. R. Hotke
In de jaren tussen 1965 en 1970 was zoals u weet
de publieke belangstelling voor Nederlandse films zó gering,
dat bij velen als gegeven vaststond dat het Nederlandse
publiek niet naar films van eigen bodem wilde kijken.
Wij op CRM waren destijds niet zo pessimistisch. Dit was
deels gebaseerd op de ontwikkeling in de jaren voor 1965,
toen evenals nu geregeld Nederlandse films voor
kwamen op de jaarlijkse lijst van meest succesvolle films.
Ik denk hierbij aan de films van Rademakers, aan Alleman,
Fanfare, De Overval e.a. In die jaren produceerde Nederland
2 a 5 films per jaar, wat ongeveer neerkwam op 1% van de
nieuwe titels die in de bioscoop verschenen. Ook toen
kwam het voor dat die 1% films van eigen bodem tussen
4 en 7% van de recette haalden, dus aanzienlijk meer pu
bliek troken dan de gemiddelde niet-Nederlandse film.
Ons gebrek aan pessimisme kwam ook voort uit het
minder gemakkelijk met cijfers aan te tonen vertrouwen
in de jonge garde. Kort geleden kwam in Skoop een pas-