Promotie van de Nederlandse film Bericht aan bet Publiek m Amsterdam. WERELDTHEATERPALEIS, A. TUSCHiNSKI, Eigenaar-Directeur van stellingen, steeds in goede harmonie oplossingen en besluiten gerealiseerd konden worden. Spreker vertrouwde dat dit in de toekomst zo zou blijven en was bijzonder verheugd over de be noeming van zijn zoon tot lid van het Hoofdbestuur, in welke benoeming hij een voortzetting zag van een goede traditie. De heer J. P. M. A. Smulders verklaart het een bijzondere eer te vinden thans te kunnen plaatsnemen temidden van de eminente personen die reeds eerder tot erelid van de Bond benoemd waren. Spreker ziet met genoegen terug op de vele functies die hij in Bondsverband bekleed heeft, die hij steeds met animo en plezier vervuld heeft en waarvan hij bovendien buitengewoon veel geleerd heeft. Hij hoopt en verwacht, dat ook de jongere generatie van bedrijfsge- noten, wier inschakeling in het Bonds- werk hij dringend noodzakelijk acht, te zijner tijd met dezelfde voldoening op haar aktiviteiten in Bondsverband zal terugzien. Tijdens een geanimeerde receptie na afloop van de vergadering bestond er gelegenheid de nieuwe ereleden met hun benoeming geluk te wensen. THALIA THEATER, Hoogstraat, ROTTERDAM CIHEMA ROYAL, Coolsingel, ROTTERDAM OLYMP1A THEATER; Binnenweg, ROTTERDAM SCALA BIOSCOOP, Hoogstraat, ROTTERDAM hoeft de eer het A.msterdauische publiek mede te dcclen, dat Mj deze w«ek geslaacd is met tien laatste» aankoop va» liet G.EHEELE HUI1ENCOMPLEX, aan de Kepruliersbrcestraat en uitkomende aan du IleguUersdwarsstraat. Op dit terrein zal verrijzen een waarvan A, TU8CH1KSKI, de eigenaar-directeur «al zyn. De aankoopspriji van den Ix-noodipden grond bedroeg circa 700,000. Het Theater zal bevatten 20O0 plaatsen. In de ruimte, die het gebouw beslaat konden gemakkelijk 3000 plaatsen geprojecteerd worden, maar de directie weuscht, dat ieder» 'bezoe ker ecu royale en gemakkelijke plaats zal kunnen innemen. Wij leven thans in een tijd, dat er wel ia waar groot e behoefte beslaat aan theaters, maar slechts 'alleen aan de allergrootste en allermooiste, en DAAROM heeft de directie besloten EEN WERELDTHEATERPALEIS op te richten, dat de TROTS zal uitmaken Tan een ieder die alleen in de ALLEREERSTE KLftSSE PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN ee» "Bron ziet ter bevordering van het vreemdelingenverkeer en tor veredeling van den volkssmaak op liet getied van kunst en amuse ment. 0E HOOFDSTAD VAN ONS LANS «al door d« Directie verrijkt worden met een The&t^y d»<' het grootste van Nederland zal zjjn en ingericht wordt niet de meeste luxe. Het '*f!Ji?£<fEM|p(BL. VOOR OE kunst EN MET VERMAAK,'die den smaak van d«a meest eisdver.dt-n wereMstademensch volkomen «al bevredigen. VOOR OEN BOUW van dit Theater is uitgetrokken een som van eire» NEGEN» WAAL HONDERD DUIZEND SULDEN. Gedurende de jaren «lat wy dis bovengenoemde Theaters in Kottardara exploiteerden, Heek ons uit het steeds grooter wordende aantal bezoekers die eiken avond onze Theaters vulden, dat het ons gelukt was DEN SMAAK van HET PUBLIEK TE TREFFEN. 'In het nieuwe Theater stellen wy ons voor programma's te brengen schitterend op elk gebied. WIJ ZULLEN BRENGEN de groot«to Kinomatogro&eho kunstwerken. WiJ ZULLEN VERTOONEN schitterende Specialiteiten van den eerste» rang. WM'ZULLEN DOEN'OPVOEREN Comeilie, Operette, lievue, enz, ems. WIJ ZULLEN OOEN HOOREN een eerste klas Orkest. Niettegenstaande de tjjd voor het ondernemen vaa ee» bouwwerk «eer ongunstig i% is de Directie va^ plan binnen korten tijd (ÜSSa) MET DEN BOUW VAN HET THEATER AAN TE VANGEN, In het kader van de nostalgie-, een curieuze advertentie uit het Handelsblad van 21 augustus 1918. Het Wereldtheater- paleis werd op 29 oktober 1921 geopend en het heet tot op heden Tuschinski Ook dit jaar is de Nederlandse filmproduktie in Cannes gepresenteerd (verslag elders in dit blad) en wel groot scheepser dan verleden jaar al het geval was. De Neder landse pers is een voorproefje van deze aktiviteiten ge geven tijdens een manifestatie op 21 april in de Wisseloord Studio te Hilversum. Daar was onder meer de Nederlandse stand te zien zoals deze tijdens de filmmarkt in Cannes in het Palais des Festivals zou worden ingericht. Met behulp van informatiemappen werd de pers ingelicht over de andere aktiviteiten die in het kader van de promotie van de natio nale film in Cannes zouden worden ontplooid. Tijdens de bijeenkomst in Hilversum, die door tal van pers vertegenwoordigers, producenten en hun medewerkers, ac teurs en actrices werd bezocht, zijn toespraken gehouden door de heer Mr. R. Hotke, Directeur-Generaal voor Cul turele Zaken van het Ministerie van C.R.M, en door de heer J. Nijland, Voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond. Deze toespraken laten wij hieronder volgen. Toespraak van Mr. R. Hotke In de jaren tussen 1965 en 1970 was zoals u weet de publieke belangstelling voor Nederlandse films zó gering, dat bij velen als gegeven vaststond dat het Nederlandse publiek niet naar films van eigen bodem wilde kijken. Wij op CRM waren destijds niet zo pessimistisch. Dit was deels gebaseerd op de ontwikkeling in de jaren voor 1965, toen evenals nu geregeld Nederlandse films voor kwamen op de jaarlijkse lijst van meest succesvolle films. Ik denk hierbij aan de films van Rademakers, aan Alleman, Fanfare, De Overval e.a. In die jaren produceerde Nederland 2 a 5 films per jaar, wat ongeveer neerkwam op 1% van de nieuwe titels die in de bioscoop verschenen. Ook toen kwam het voor dat die 1% films van eigen bodem tussen 4 en 7% van de recette haalden, dus aanzienlijk meer pu bliek troken dan de gemiddelde niet-Nederlandse film. Ons gebrek aan pessimisme kwam ook voort uit het minder gemakkelijk met cijfers aan te tonen vertrouwen in de jonge garde. Kort geleden kwam in Skoop een pas-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 9