OPDRACHTFILM 1975 Mr. C. van Veen Op 28 augustus 1975 is voor de derde maal in successie in het Philips Ontspannings Centrum te Eindhoven de jaarlijk se manifestatie met bedrijfsfilms gehouden, onder de titel „Opdrachtfilms 1975". Tijdens deze manifestatie pleegt door de Selectiecommissie, daartoe aangewezen door de Raad van Nederlandse Werkgeversverbonden, een keuze uit het aanbod te worden gemaakt voor inzending naar het jaar lijkse Internationale Industriële Filmfestival. Dit jaar zal dit festival plaatsvinden in Montreux, en wel van 27 t/m 31 ok tober 1975. De manifestatie, die ook ditmaal werd georganiseerd door de Stichting Audiovisuele Manifestaties, waarin vertegen woordigers uit het bedrijfsleven samenwerken met gedele geerden van onze Bedrijfsafdeling Filmproduktie, werd in geleid door de Voorzitter van de Stichting, Mr. P. Y. Hon- dius, en geopend door Mr. C. van Veen, Voorzitter van de Raad van Nederlandse Werkgeversverbonden. In zijn openingstoespraak merkte Mr. Van Veen o.a. op: „Zoals voor het meeste werk geldt: alleen de vakman be schikt over de hulpmiddelen, de kennis en ervaring om een kwaliteitsproduct te leveren. Dat geldt ook op het ter rein van de opdrachtfilm. De vorm van een boodschap moet afgestemd zijn op het publiek dat men wil bereiken. Alleen dan is het beoogde doel te realiseren. Er zijn veel goede filmers in Nederland. Dat blijkt uit het relatief grote aantal prijzen dat met een beperkt aantal in zendingen in de wacht wordt gesleept in een uitgebreid internationaal gezelschap. Dat beseffend, zal de opdracht gever ook niet moeten terugschrikken voor de kosten. Vele Nederlandse spreekwoorden getuigen voor deze stelling: alle waar is naar zijn geld en om bij het beeld van film en filmvertoning aan te sluiten: men kan niet voor een dub beltje op de eerste rang zitten." Woorden die ons uit het hart zijn gegrepen! Verder be steedde de spreker ruime aandacht aan de discussie-film die het V.N.O. kort geleden heeft laten maken en waar mede op zeer succesvolle wijze is gewerkt. Voor deze manifestatie bestond wederom grote belangstel ling, zo groot zelfs, dat de lunch-capaciteit van 250 perso nen al vrij spoedig was volgeboekt, zodat aan circa 100 ge gadigden moest worden medegedeeld, dat zij desgewenst wel de filmvoorstellingen konden bijwonen, maar niet aan de gezamenlijke lunch konden deelnemen. Ook het filmaanbod was bijzonder groot, zodat in de cate gorie „buiten mededinging" enige beperkingen moesten worden opgelegd. Er zijn tenslotte in twee zalen 28 films gepresenteerd met een vertoningslengte van circa tien uur in totaal. Voor de selectie ten behoeve van genoemd internationaal festival waren 23 films aangemeld, waaruit er, verdeeld over een aantal categorieën, maximaal 15 films konden worden ge kozen. Dit laatste is gebeurd en onder deze 15 films bevon den er zich niet minder dan 12 afkomstig van leden-produ- centen. De „Prix d'Amsterdam", een prijs die jaarlijks wordt toe gekend aan de hoogst gewaardeerde film uit de categorieën van films bestemd voor een algemeen publiek, viel ten deel aan de film „De dorst van de Rijnmond", geprodu ceerd door Cinecentrum N.V., onder regie van Elvira Klei nen, in opdracht van het Drinkwaterleidingbedrijf van Rot terdam. Ditmaal was er voor het eerst ook een door de Stichting Audiovisuele Manifestaties ter beschikking gestelde prijs voor de hoogst gewaardeerde film uit de categorieën van films bestemd voor een gespecialiseerd publiek, genaamd de ,,SAM-prijs". Deze prijs is toegekend aan de film „Blokkenmat", gepro duceerd door Munofilm, onder regie van Joop Burcksen en Ruud Herblot, in opdracht van de Combinatie Dijkbouw Oosterschelde, Burgh-Haamstede. De prijzen werden uitgereikt aan producenten en opdracht gevers door de Voorzitter van de Selectiecommissie, Mr. S. P. M. Keesen, Secretaris van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond. Hij merkte daarbij namens de Se lectiecommissie op, dat het was opgevallen, dat de over grote meerderheid van de aangeboden films direkt of indi- rekt door de overheid in opdracht waren gegeven. Het be drijfsleven had dit jaar duidelijk verstek laten gaan, het geen mogelijk een van de gevolgen is van de economische situatie in ons land of alleen maar een toevallige samen loop va.i omstandigheden. Tijdens de ,,Dag van de korte film" worden in een non-stop- show in alle zalen van het Congresgebouw meer dan 150 korte Nederlandse films vertoond, variërend van korte speelfilms en documentaires tot bedrijfsfilms en animatie films. De manifestatie komt tot stand in een samenwerking tussen een twintigtal organisaties op filmgebied, waaronder de Nederlandse Bioscoopbond. De praktische organisatie berust grotendeels bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Ter ge legenheid van deze ,,Dag van de korte film" verschijnt een programmaboek dat documentatie biedt over het gehele, uitgebreide terrein van de korte film. 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 19