vrijdag 26 september
De tweede dag van de Filmweek werd
geopend met het inmiddels befaamde
Gofilex-ontbijt in ,,De kromme dissel",
dat, traditiegetrouw, begunstigd werd
door een fraai najaarszonnetje. Tijdens
deze culinaire happening werd tot ver
rassing van de aanwezige filmpers ook
de toekomstige uitbreng van de nage
noeg in het geheim voltooide Neder
landse speelfilm „Vandaag of morgen"
van Roeland Kerbosch bekend ge
maakt.
Een aantal leden maakte in de voor
middag gebruik van de gelegenheid om
zich te laten rondleiden in het Bio-
Revalidatiecentrum dat, zoals bekend,
niet alleen is opgericht door het Ne
derlandse film- en bioscoopbedrijf,
maar dat er ook thans nog nauwe ban
den mee onderhoudt. Wat deze „open
dag" in kwantiteit aan belangstelling
tekort kwam, werd ten dele vergoed
door de bijzonder positieve reacties
van hen die de gelegenheid tot een
bezoek hebben aangegrepen,
's Avonds werd de Filmweek voort
gezet met drie nieuwe films. In Rem-
brandt liep ,,Het land van de grote
belofte" (The Movies) van de Pool
Andrzej Wajda. Daaraan voorafgaand
werd de korte Joegoslavische film „Het
station" van Djordje Desjanski ver
toond. Dit was een van de vier prijs
winnaars van het korte filmfestival
Oberhausen 1975, die door de mede
werking van het Nederlands Film
museum in de Filmweek vertoond wer
den.
In Luxe werden de films „Hester streef'
van Joan Micklin Silver (U.S.A.) en
„Karl May" van Hans-Jürgen Syberberg
(Duitse Bondsrepubliek) vertoond. Bei
de films waren tijdelijk geïmporteerd.
De orthopedische werkplaats van het Bio Revalidatiecentrum
Doordat zowel Wajda als Syberberg
hun komst naar Arnhem hadden moe
ten afzeggen, zat de Filmweek deze
dag helaas zonder buitenlandse gasten.
In Saskia kon men 's avonds en 's mid
dags terecht voor een retrospectief van
de films van Roman Polanski. Achter
eenvolgens kon men daar tijdens de
Filmweek gaan kijken naar „Repulsion"
(Tuschinski), „Macbeth" (Columbia),
„Chinatown" (C.I.C.), „The fearless
vampire killers" (M.G.M.), „Rosemary's
baby" (C.I.C.), „What" (Concorde),
„Mes in het water" (Hafbo) en „Cul de
sac" (Tuschinski).
De Baltimore Jazzband
zaterdag 27 september
In „De Korenbeurs" beëindigden de
K.F.A. en de CEFA een tweedaags pro
gramma rond de Franse regisseur Eric
Rohmer, wiens zes „morele vertellin
gen" door een klein, maar geïnteres
seerd publiek gezien en besproken
werden.
De filmvoorstellingen vormden namelijk
de aanzet voor een demonstratie van
een aantal methoden van audio-visuele
vorming. De films „La carrière de Su-
sanne" en „La boulangère de
Monceau" waren nieuw voor Neder
land. De K.F.A. en de CEFA vierden op
deze dag ook hun 40- respectievelijk
30-jarig bestaan met een gezamenlijke
persconferentie.
Ook deze dag moest de Filmweek het
stellen zonder buitenlandse gasten.
Daar stond tegenover, dat de Ameri
kaanse speelfilm „Jaws" (C.I.C.) van
Steven Spielberg moeiteloos een vol
huis trok. „Alfred Hitchcock zou het in
zijn beste dagen niet overtuigender
hebben kunnen doen. Maar als de lich
ten weer aan zijn blijf ik min of meer
in de kreukels zitten kreukels die
niet alleen veroorzaakt zijn door de
jongedame naast me, die in haar pa
nische momenten niet meer bleek te
weten of haar wederhelft links of rechts
van haar zat" (Erik Annema in „De
nieuwe krant"). In het voorprogramma
kon men kijken naar „Le pays beau",
een tekenfilm van de Fransen Michel
Boschet en Georges Wolinski.
In Luxe is 's middags reeds „Numero
deux" (Cupido) vertoond, de nieuwste
van Jean-Luc Godard, met in het voor
programma „Goedemorgen, meneer
Van Wijk" van Rob van de Vijver,
's Avonds ging eerst de Franse film
„L'important c'est d'aimer" van de
10