vrijdag 26 september De tweede dag van de Filmweek werd geopend met het inmiddels befaamde Gofilex-ontbijt in ,,De kromme dissel", dat, traditiegetrouw, begunstigd werd door een fraai najaarszonnetje. Tijdens deze culinaire happening werd tot ver rassing van de aanwezige filmpers ook de toekomstige uitbreng van de nage noeg in het geheim voltooide Neder landse speelfilm „Vandaag of morgen" van Roeland Kerbosch bekend ge maakt. Een aantal leden maakte in de voor middag gebruik van de gelegenheid om zich te laten rondleiden in het Bio- Revalidatiecentrum dat, zoals bekend, niet alleen is opgericht door het Ne derlandse film- en bioscoopbedrijf, maar dat er ook thans nog nauwe ban den mee onderhoudt. Wat deze „open dag" in kwantiteit aan belangstelling tekort kwam, werd ten dele vergoed door de bijzonder positieve reacties van hen die de gelegenheid tot een bezoek hebben aangegrepen, 's Avonds werd de Filmweek voort gezet met drie nieuwe films. In Rem- brandt liep ,,Het land van de grote belofte" (The Movies) van de Pool Andrzej Wajda. Daaraan voorafgaand werd de korte Joegoslavische film „Het station" van Djordje Desjanski ver toond. Dit was een van de vier prijs winnaars van het korte filmfestival Oberhausen 1975, die door de mede werking van het Nederlands Film museum in de Filmweek vertoond wer den. In Luxe werden de films „Hester streef' van Joan Micklin Silver (U.S.A.) en „Karl May" van Hans-Jürgen Syberberg (Duitse Bondsrepubliek) vertoond. Bei de films waren tijdelijk geïmporteerd. De orthopedische werkplaats van het Bio Revalidatiecentrum Doordat zowel Wajda als Syberberg hun komst naar Arnhem hadden moe ten afzeggen, zat de Filmweek deze dag helaas zonder buitenlandse gasten. In Saskia kon men 's avonds en 's mid dags terecht voor een retrospectief van de films van Roman Polanski. Achter eenvolgens kon men daar tijdens de Filmweek gaan kijken naar „Repulsion" (Tuschinski), „Macbeth" (Columbia), „Chinatown" (C.I.C.), „The fearless vampire killers" (M.G.M.), „Rosemary's baby" (C.I.C.), „What" (Concorde), „Mes in het water" (Hafbo) en „Cul de sac" (Tuschinski). De Baltimore Jazzband zaterdag 27 september In „De Korenbeurs" beëindigden de K.F.A. en de CEFA een tweedaags pro gramma rond de Franse regisseur Eric Rohmer, wiens zes „morele vertellin gen" door een klein, maar geïnteres seerd publiek gezien en besproken werden. De filmvoorstellingen vormden namelijk de aanzet voor een demonstratie van een aantal methoden van audio-visuele vorming. De films „La carrière de Su- sanne" en „La boulangère de Monceau" waren nieuw voor Neder land. De K.F.A. en de CEFA vierden op deze dag ook hun 40- respectievelijk 30-jarig bestaan met een gezamenlijke persconferentie. Ook deze dag moest de Filmweek het stellen zonder buitenlandse gasten. Daar stond tegenover, dat de Ameri kaanse speelfilm „Jaws" (C.I.C.) van Steven Spielberg moeiteloos een vol huis trok. „Alfred Hitchcock zou het in zijn beste dagen niet overtuigender hebben kunnen doen. Maar als de lich ten weer aan zijn blijf ik min of meer in de kreukels zitten kreukels die niet alleen veroorzaakt zijn door de jongedame naast me, die in haar pa nische momenten niet meer bleek te weten of haar wederhelft links of rechts van haar zat" (Erik Annema in „De nieuwe krant"). In het voorprogramma kon men kijken naar „Le pays beau", een tekenfilm van de Fransen Michel Boschet en Georges Wolinski. In Luxe is 's middags reeds „Numero deux" (Cupido) vertoond, de nieuwste van Jean-Luc Godard, met in het voor programma „Goedemorgen, meneer Van Wijk" van Rob van de Vijver, 's Avonds ging eerst de Franse film „L'important c'est d'aimer" van de 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 10