Poolse regisseur Andrzej Zulawski. Deze was zelf helaas verhinderd naar Arnhem te komen, evenals zijn land genoot, Walerian Borowczyk, wiens nieuwste film „La béte" in de tweede avondvoorstelling van Luxe zoveel be langstelling trok, dat de volgende dag een extra voorstelling moest worden ingelast. De gratis informatiefolders die per film voor het publiek klaar lagen in de hal van het theater waren voor wat betreft „La béte" reeds de dag te voren allemaal meegenomen. „Boro wczyk heeft ditmaal een meesterwerk gemaakt, waarin de erotiek als sym bool wordt gebruikt voor de levens kracht die steeds weer onder de dode bladeren wordt verstopt door hen die vrezen, dat een te openhartige omgang met de sex godsdienst en beschaving in gevaar zullen brengen" (C. B. Doo laard in „Het Parool"). Na afloop van de avondvoorstellingen zorgde een jazzorkest (met het Hoofd bestuurslid Drs. J. Ph. Wolff op de sax), de Baltimore Jazzband, voor een sfeer volle entourage, waardoor de aange klede foyers van het theater tot in de kleine uurtjes gevuld bleven. Na de film zondag 28 september Tijdens Filmweken is ook de zondag geen rustdag. Afgezien van de kinder voorstellingen en de tentoonstelling in het Gemeentemuseum (waarover elders in dit nummer), ging ook de reeks van retrospectieven en premières gewoon door. In het Luxor Theater werden films van Sam Peckinpah vertoond. Achtereen volgens „Pat Garrett and Billy the Kid" (M.G.M.), „The wild bunch" (Warner), „Major Dundee" (Columbia), „Straw- dogs" (Fox), „The getaway" (Tuschins- ki), „Bring me the head of Alfredo Gar- cia" (Nova), „Junior Bonner" (Fox) en „The ballad of Cable Hogue" (Warner). Het Palace Theater werd geteisterd, mag men wel zeggen, door een goed in de smaak vallend Kung Fu-festijn. Wie zich in één week met dit filmgenre vertrouwd wilde maken, kon gaan kij ken naar „De ijzeren vuist" (Warner), „Een vuist vol karate" (Tuschinski), „Hap-ki-do" (Hafbo), „Het zwaard van de gele tijger" (Concorde), „Tien sta len vingers" (Hafbo), „The killer" (War ner) en „Kung Fu-terreur in Amster dam" (Cupido). Een hecht-doortimmerd overzicht dus. In het theater Studio A in de wijk Pre- sikhaaf ging het een stuk rustiger toe met films van Sydney Pollack. „The scalphunters" (Nova), „They shoot hor- ses, don't they?" (Hafbo), „The way we were" (Columbia), „The Yakuza" (Warner), „Jeremiah Johnson" (Warner) en „Castle keep" Columbia). 's Middags trok „Jaws" opnieuw een volle zaal. In de avond werd het Rem- brandt Theater gevuld met twee Ameri kaanse films, „California split" van Ro- bert Altman en „Love and death" van Woody Allen. Zij werden voorafgegaan door de korte films „Arena" (D. Szezechura, Polen) respectievelijk „Te licht gewicht" (Wijnand Nieuwenkamp, Nederland). In Luxe konden fanatieke filmfans deze dag liefst vijf verschillende films zien. Achtereenvolgens een herhaling van „La béte", de Canadese film „Les ordres" van Michel Brault, de Franse film „Les autres" van Hugo Santiago, de Noorse film „Hustruer" (Vrouwen) van Anja Breien en tenslotte met „La Béte" de enige van dit vijftal die reeds een Nederlandse distributeur had „Elegie voor een ruzie" (Cupido) van de Japanner S. Soezoeki. Vooral „Les ordres" en „Hustruer" werden door publiek en pers zeer goed ont vangen. „In „Les ordres" wordt een probleem aan de orde gesteld dat misschien wel hét probleem is van deze tijd: hoe dicht ligt de dictatuur onder de huid van de democratie? „Les ordres" is een belangrijke film, misschien wel de be langrijkste van de hele Arnhem-week. Het zou erg jammer zijn als een groot publiek niet in staat werd gesteld er kennis van te nemen" (W. Wielek-Berg in „Trouw"; de film heeft inmiddels een importeur). „Een heel boeiend proces, dat zo door Anja Breien werd geregisseerd alsof een verborgen camera het werk doet. De emoties zijn oprecht en zuiver. De vrouwen zijn zichzelf en het blijkt maar weer, dat zo iets erg fascinerend kan zijn" (Leo Vromans in „De Arn hemse Courant"; ook deze film heeft thans een Nederlandse distributeur). In de voorprogramma's van Luxe wer den opnieuw twee Oberhausen-win- naars vertoond, namelijk „Psalm 18" van Heynowski en Scheumann (D.D.R.) en „Een dag bij de bouwvakarbeiders" (India) van G. J. Paulose. Voor „Vrou wen" werd de korte film „De gebroe ders Helle" van Digna Sinke vertoond. maandag 29 september Wederom werden er in Luxe vier films vertoond, namelijk de Canadese film „Action" van Robin Spry een film die op het laatste nippertje, met hulp van de N.O.S. Afdeling Film, in Arnhem kon arriveren. Deze film vormde de documentaire tegenhanger van de eer der met succes vertoonde „Les ordres". Verder de schokkende anti- vivisectiefilm „Primate" van de Ameri kaan Frederick Wiseman en, in een dubbelprogramma, twee kortere Neder landse produkties: „De Palestijnen" van Johan van der Keuken en „People 1975" van Frans Zwartjes en Sjef Teuns. De drie laatstgenoemden waren uiteraard in Arnhem aanwezig. Zwartjes en Teuns hadden reeds op donderdag een persconferentie gegeven. Van der Keuken legde deze dag zijn bedoelin gen met deze film uit tijdens een bij eenkomst van een ongewoon serieus karakter. In Rembrandt kwam een andere Neder landse film aan bod, namelijk de ko medie „Heb medelij, Jet", geregisseerd door Frans Weisz en geproduceerd door Rob du Mée. De voorstelling, die weer gevolgd werd door een muzikaal .omlijst feestje in de foyers van het theater, werd bijgewoond door de Minister van C.R.M., Mr. H. W. van Doorn. Vanzelfsprekend waren naast Rob du 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 11