Poolse regisseur Andrzej Zulawski.
Deze was zelf helaas verhinderd naar
Arnhem te komen, evenals zijn land
genoot, Walerian Borowczyk, wiens
nieuwste film „La béte" in de tweede
avondvoorstelling van Luxe zoveel be
langstelling trok, dat de volgende dag
een extra voorstelling moest worden
ingelast. De gratis informatiefolders die
per film voor het publiek klaar lagen
in de hal van het theater waren voor
wat betreft „La béte" reeds de dag te
voren allemaal meegenomen. „Boro
wczyk heeft ditmaal een meesterwerk
gemaakt, waarin de erotiek als sym
bool wordt gebruikt voor de levens
kracht die steeds weer onder de dode
bladeren wordt verstopt door hen die
vrezen, dat een te openhartige omgang
met de sex godsdienst en beschaving
in gevaar zullen brengen" (C. B. Doo
laard in „Het Parool").
Na afloop van de avondvoorstellingen
zorgde een jazzorkest (met het Hoofd
bestuurslid Drs. J. Ph. Wolff op de sax),
de Baltimore Jazzband, voor een sfeer
volle entourage, waardoor de aange
klede foyers van het theater tot in de
kleine uurtjes gevuld bleven.
Na de film
zondag 28 september
Tijdens Filmweken is ook de zondag
geen rustdag. Afgezien van de kinder
voorstellingen en de tentoonstelling in
het Gemeentemuseum (waarover elders
in dit nummer), ging ook de reeks van
retrospectieven en premières gewoon
door.
In het Luxor Theater werden films van
Sam Peckinpah vertoond. Achtereen
volgens „Pat Garrett and Billy the Kid"
(M.G.M.), „The wild bunch" (Warner),
„Major Dundee" (Columbia), „Straw-
dogs" (Fox), „The getaway" (Tuschins-
ki), „Bring me the head of Alfredo Gar-
cia" (Nova), „Junior Bonner" (Fox) en
„The ballad of Cable Hogue" (Warner).
Het Palace Theater werd geteisterd,
mag men wel zeggen, door een goed in
de smaak vallend Kung Fu-festijn. Wie
zich in één week met dit filmgenre
vertrouwd wilde maken, kon gaan kij
ken naar „De ijzeren vuist" (Warner),
„Een vuist vol karate" (Tuschinski),
„Hap-ki-do" (Hafbo), „Het zwaard van
de gele tijger" (Concorde), „Tien sta
len vingers" (Hafbo), „The killer" (War
ner) en „Kung Fu-terreur in Amster
dam" (Cupido). Een hecht-doortimmerd
overzicht dus.
In het theater Studio A in de wijk Pre-
sikhaaf ging het een stuk rustiger toe
met films van Sydney Pollack. „The
scalphunters" (Nova), „They shoot hor-
ses, don't they?" (Hafbo), „The way
we were" (Columbia), „The Yakuza"
(Warner), „Jeremiah Johnson" (Warner)
en „Castle keep" Columbia).
's Middags trok „Jaws" opnieuw een
volle zaal. In de avond werd het Rem-
brandt Theater gevuld met twee Ameri
kaanse films, „California split" van Ro-
bert Altman en „Love and death" van
Woody Allen. Zij werden voorafgegaan
door de korte films „Arena" (D.
Szezechura, Polen) respectievelijk „Te
licht gewicht" (Wijnand Nieuwenkamp,
Nederland).
In Luxe konden fanatieke filmfans deze
dag liefst vijf verschillende films zien.
Achtereenvolgens een herhaling van
„La béte", de Canadese film „Les
ordres" van Michel Brault, de Franse
film „Les autres" van Hugo Santiago,
de Noorse film „Hustruer" (Vrouwen)
van Anja Breien en tenslotte met
„La Béte" de enige van dit vijftal die
reeds een Nederlandse distributeur had
„Elegie voor een ruzie" (Cupido)
van de Japanner S. Soezoeki. Vooral
„Les ordres" en „Hustruer" werden
door publiek en pers zeer goed ont
vangen.
„In „Les ordres" wordt een probleem
aan de orde gesteld dat misschien wel
hét probleem is van deze tijd: hoe dicht
ligt de dictatuur onder de huid van de
democratie? „Les ordres" is een
belangrijke film, misschien wel de be
langrijkste van de hele Arnhem-week.
Het zou erg jammer zijn als een groot
publiek niet in staat werd gesteld er
kennis van te nemen" (W. Wielek-Berg
in „Trouw"; de film heeft inmiddels
een importeur).
„Een heel boeiend proces, dat zo door
Anja Breien werd geregisseerd alsof
een verborgen camera het werk doet.
De emoties zijn oprecht en zuiver.
De vrouwen zijn zichzelf en het blijkt
maar weer, dat zo iets erg fascinerend
kan zijn" (Leo Vromans in „De Arn
hemse Courant"; ook deze film heeft
thans een Nederlandse distributeur).
In de voorprogramma's van Luxe wer
den opnieuw twee Oberhausen-win-
naars vertoond, namelijk „Psalm 18"
van Heynowski en Scheumann (D.D.R.)
en „Een dag bij de bouwvakarbeiders"
(India) van G. J. Paulose. Voor „Vrou
wen" werd de korte film „De gebroe
ders Helle" van Digna Sinke vertoond.
maandag 29 september
Wederom werden er in Luxe vier films
vertoond, namelijk de Canadese film
„Action" van Robin Spry een film
die op het laatste nippertje, met hulp
van de N.O.S. Afdeling Film, in Arnhem
kon arriveren. Deze film vormde de
documentaire tegenhanger van de eer
der met succes vertoonde „Les
ordres". Verder de schokkende anti-
vivisectiefilm „Primate" van de Ameri
kaan Frederick Wiseman en, in een
dubbelprogramma, twee kortere Neder
landse produkties: „De Palestijnen"
van Johan van der Keuken en „People
1975" van Frans Zwartjes en Sjef
Teuns. De drie laatstgenoemden waren
uiteraard in Arnhem aanwezig. Zwartjes
en Teuns hadden reeds op donderdag
een persconferentie gegeven. Van der
Keuken legde deze dag zijn bedoelin
gen met deze film uit tijdens een bij
eenkomst van een ongewoon serieus
karakter.
In Rembrandt kwam een andere Neder
landse film aan bod, namelijk de ko
medie „Heb medelij, Jet", geregisseerd
door Frans Weisz en geproduceerd
door Rob du Mée. De voorstelling, die
weer gevolgd werd door een muzikaal
.omlijst feestje in de foyers van het
theater, werd bijgewoond door de
Minister van C.R.M., Mr. H. W. van
Doorn.
Vanzelfsprekend waren naast Rob du
11