Mée en Frans Weisz ook do hoofdrol
spelers van „Heb medelij, Jet" present:
Jchnny Kraeijkamp, Piet Romer, Elsje
de Wijn, Ronnie Bierman en Ton van
Duinhoven. De persconferentie van d;::
gezelschap liep door de overweldigen
de belangstelling van allerlei vrienden
bekenden en buitenstaanders wat uit
de hand, maar het werd wèl een ge
zellige avond (ofschoon de Minister
reeds vlak na de film vertrokken was).
In hei; voorprogramma werd Monu
menten, ons een zorg!" van J. van
Meerten vertoond, een opdrachtfilm
van C.R.M, ter gelegenheid van he;:
Internationale Mon urnen ten iar.r.
dinsdag 30 september
In het Rembrandt theater was dit een
Franse dag. In de eerste avondvoor
stelling kwam „Zig, zig" (Concorde)
aan boel. Voor cle aanvang van de film
gaf de Hongaars/Franse regisseur van
de film, Laszlo Szabo, een persconfe
rentie in het perscentrum van de Film-
week. B. J. Bertina (De Volkskrant):
„De in Parijs werkende cineast Laszlo
Szabo heeft ons nog verrast met zijn
bizar melodrama, uit het leven gegre
pen, onder de kietelende titel „Zig,
zig" (op z'n Frans uitgesproken).
Het ongewone optreden van de actrices
Catherine Deneuve en Bernadette La-
vent is een belevenis op zich."
De tweede Franse gast van deze dag,
Bernard Menez, speelde de hoofdrol in
de andere Franse film die 's avonds
bijna een vol huis trok, namelijk „Pao
de problème" (City) van Georges
Lautner. Menez, in Nederland al be
kend uit andere films, gaf een vrolijke
persconferentie in de „Plough Inn".
Bernard Menez
Niet alleen vertoonde Bernard Menez
in deze film opnieuw met zijn onnozele,
verbaasde gezicht zijn kunsten als
klungelige anti held (om met Henk ten
Berge van „De Telegraaf" te spreken),
maar hij bleek bovendien in het dage
lijkse leven „precies hetzelfde aardige,
wat onzekere en pretentieloze type, dat
zichzelf op het filmdoek in de nesten
werkt" (Fred Raadman, „Gooi- en Eem-
lander").
Voorafgaand aan de beide Franse films
werden nog twee shorts vertoond, na-
Regisseur Laszlo Szabo ontvangt een drankje van Filmweeks Hanneke Mohr
meiijk „Bier" van Vladimir Jiranek
(Tsjechoslowakije) en „Museumbezoe
kers", een animatiefilm van Rupert van
der Linden.
Leonie van Bladel, die evenals twee
jaar geleden alle aankondigingen ver
zorgde, kon ook in Luxe een buiten
landse gast bij het publiek introdu
ceren, namelijk Zeno, de Belgische
regisseur van „Vase de noces" (City).
Deze poëtische film over de relatie
tussen een man en een zeug had te
voren in binnen- en buitenland nogal
wat stof doen opwaaien. Aangezien de
film niet voor openbare vertoning was
toegelaten, is hij in Arnhem in een
overigens stampvolle besloten voor
stelling gedraaid. Na afloop heeft Zeno
in een drukbezochte bijeenkomst zijn
bedoelingen toegelicht tijdens een pers
conferentie die naar zijn eigen zeggen
van een hoger niveau was dan hij ooit
eerder had meegemaakt. Hij verklaar
de, dat de film niet ging over het wer
kelijke leven, maar over „de schaduw
van de mens", meer met de dood dan
met de sexualiteit te maken had, en dat
hij geïnspireerd was door zijn lieve
lingsschrijver, Samuel Beckett.
Eerder op de dag waren in Luxe reeds
twee andere films vertoond, „Kalina
krasnaja" van Wassili Schuckschin
(Rusland) en „The terminal man" van
Mike Hodges (U.S.A.). Beide films wa
ren speciaal voor de Filmweek tijdelijk
in Nederland geïmporteerd. Vooraf
gaand aan de Russische film werd ver
toond „Zevenluik, een aantal vierkante
meters dood" van Fons Grasveld.
Het Saskia Theater stond deze gehele
dag in het teken van de bekende mani
festatie „Open doek". In een gratis
toegankelijke non-stop-vertoning van
12 uur 's middags tot middernacht wer-
13