Mée en Frans Weisz ook do hoofdrol spelers van „Heb medelij, Jet" present: Jchnny Kraeijkamp, Piet Romer, Elsje de Wijn, Ronnie Bierman en Ton van Duinhoven. De persconferentie van d;:: gezelschap liep door de overweldigen de belangstelling van allerlei vrienden bekenden en buitenstaanders wat uit de hand, maar het werd wèl een ge zellige avond (ofschoon de Minister reeds vlak na de film vertrokken was). In hei; voorprogramma werd Monu menten, ons een zorg!" van J. van Meerten vertoond, een opdrachtfilm van C.R.M, ter gelegenheid van he;: Internationale Mon urnen ten iar.r. dinsdag 30 september In het Rembrandt theater was dit een Franse dag. In de eerste avondvoor stelling kwam „Zig, zig" (Concorde) aan boel. Voor cle aanvang van de film gaf de Hongaars/Franse regisseur van de film, Laszlo Szabo, een persconfe rentie in het perscentrum van de Film- week. B. J. Bertina (De Volkskrant): „De in Parijs werkende cineast Laszlo Szabo heeft ons nog verrast met zijn bizar melodrama, uit het leven gegre pen, onder de kietelende titel „Zig, zig" (op z'n Frans uitgesproken). Het ongewone optreden van de actrices Catherine Deneuve en Bernadette La- vent is een belevenis op zich." De tweede Franse gast van deze dag, Bernard Menez, speelde de hoofdrol in de andere Franse film die 's avonds bijna een vol huis trok, namelijk „Pao de problème" (City) van Georges Lautner. Menez, in Nederland al be kend uit andere films, gaf een vrolijke persconferentie in de „Plough Inn". Bernard Menez Niet alleen vertoonde Bernard Menez in deze film opnieuw met zijn onnozele, verbaasde gezicht zijn kunsten als klungelige anti held (om met Henk ten Berge van „De Telegraaf" te spreken), maar hij bleek bovendien in het dage lijkse leven „precies hetzelfde aardige, wat onzekere en pretentieloze type, dat zichzelf op het filmdoek in de nesten werkt" (Fred Raadman, „Gooi- en Eem- lander"). Voorafgaand aan de beide Franse films werden nog twee shorts vertoond, na- Regisseur Laszlo Szabo ontvangt een drankje van Filmweeks Hanneke Mohr meiijk „Bier" van Vladimir Jiranek (Tsjechoslowakije) en „Museumbezoe kers", een animatiefilm van Rupert van der Linden. Leonie van Bladel, die evenals twee jaar geleden alle aankondigingen ver zorgde, kon ook in Luxe een buiten landse gast bij het publiek introdu ceren, namelijk Zeno, de Belgische regisseur van „Vase de noces" (City). Deze poëtische film over de relatie tussen een man en een zeug had te voren in binnen- en buitenland nogal wat stof doen opwaaien. Aangezien de film niet voor openbare vertoning was toegelaten, is hij in Arnhem in een overigens stampvolle besloten voor stelling gedraaid. Na afloop heeft Zeno in een drukbezochte bijeenkomst zijn bedoelingen toegelicht tijdens een pers conferentie die naar zijn eigen zeggen van een hoger niveau was dan hij ooit eerder had meegemaakt. Hij verklaar de, dat de film niet ging over het wer kelijke leven, maar over „de schaduw van de mens", meer met de dood dan met de sexualiteit te maken had, en dat hij geïnspireerd was door zijn lieve lingsschrijver, Samuel Beckett. Eerder op de dag waren in Luxe reeds twee andere films vertoond, „Kalina krasnaja" van Wassili Schuckschin (Rusland) en „The terminal man" van Mike Hodges (U.S.A.). Beide films wa ren speciaal voor de Filmweek tijdelijk in Nederland geïmporteerd. Vooraf gaand aan de Russische film werd ver toond „Zevenluik, een aantal vierkante meters dood" van Fons Grasveld. Het Saskia Theater stond deze gehele dag in het teken van de bekende mani festatie „Open doek". In een gratis toegankelijke non-stop-vertoning van 12 uur 's middags tot middernacht wer- 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 13